www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Ramona Karlsson a Miriam Walfridsson exklusivně pro AutoSport.CZ

4. března 2008 • 09:00

Žen v kokpitech soutěžních vozů je obecně vzato jako šafránu, o kompletní dámské posádce to platí dvojnásob. Výjimky ale potvrzují pravidlo. Plavovlasé seveřanky Ramona Karsslon a její spolujezdkyně Miriam Walfridsson o sobě daly vědět při domácí letošní Švédské rally, která byla pro obě slečny debutem v mistrovství světa. Zdaleka nejen o Uddeholm Swedish Rally je následující rozhovor, který Ramona a Miriam poskytly exklusivně pro AutoSport.CZ.

Švédská rally byla pro vás obě plná novinek – vaše první společná soutěž, rovnou skok do MS, první rally s novým vozem… Jak soutěž proběhla z vašeho pohledu?

Ramona: Pro mě to byla de facto první soutěž s „velkým enkem“. V rally jsem doposud jezdila s jen málo upraveným VW Golf II. Má dosavadní nejdelší soutěž měřila 60 kilometrů a na Swedish Rally na nás čekalo pětkrát tolik… Takže jsem do toho nešla s nějakým přehnaným očekáváním, spíš to bylo jedno velké učení. První den jsme na RZ 4 sklouzly do příkopu, ze kterého se nešlo dostat. Ztratily jsme tak hned zkraje spoustu času a o nějakém výsledku už nemělo cenu přemýšlet. Auto bylo naštěstí celé, bohužel druhý den se nám pokazilo řízení, takže jsme musely jet jen velice pomalu. V neděli ale všechno šlapalo jako hodinky a konečně se dalo zrychlit. Podařilo se nám poskočit pořadím asi o 10-15 míst dopředu a konečně najít řeč s novou technikou. Až mi bylo líto, že už byl konec!

Miriam: Švédská rally byla naše první společná „ostrá“ rally, navíc s novým vozem, takže jsme si nedávaly žádné velké cíle. Dařilo se nám až poslední den, který byl bez problémů a my nabraly mnoho zkušeností. Myslím, že do budoucna to půjde ještě lépe.

Uddeholm Swedish Rally se letos vyznačovala velmi nestandardními podmínkami, kdy bylo mnoho úseků bez sněhu. Jak se vám za těchto podmínek jelo? A celkově - jaký povrch máte nejradši?

Ramona: Ano, bylo to velice náročné, nevyzpytatelné. Pro mě to byla první sněhová rally v životě, i když se jelo z velké části na šotolině. S hřeby to bylo dost obtížně, gumy moc nefungovaly a rychle se opotřebovávaly. Ale byla to dobrá zkušenost - čím těžší podmínky, tím lépe pro mě. Já doposud jezdila výhradně na šotolině, ale myslím, že sníh by se mohl stát mým nejoblíbenějším povrchem - ovšem ne takový, jako byl ten na Švédské rally!

Miriam: Pro mě je sníh rozhodně nejlepší. Mám ho nejradši, protože se na něm dá jet víc na hraně. Navíc když jsou podél trati bariéry, je to i bezpečnější, protože auto je chráněno od okolních překážek.

Byly jste jedněmi z prvních, kdo odstartoval s novou Imprezou STi 2008. Jaký je tento vůz z vašeho pohledu?

Ramona: Měly jsme s novým Subaru drobné potíže, ale troufám si říct, že až se zcela doladí, tak to bude špičkové auto.

Miriam: V porovnání se starší imprezou je to auto v mnoha detailech propracovanější. Z pohledu spolujezdce je například lépe vyřešeno ovládání tripmasteru, taky třeba sedačka je umístěna níže a člověk pak má z chování auta lepší pocit. Moc se mi líbí!

Mezi rychlostními zkouškami jste pod pečlivým dohledem mnoha diváků měnily kola – jak jste se před tolika zraky cítily? Trénujete tuto činnost a za jak dlouho jste schopny kolo vyměnit?

Ramona: Kola jsme měnily několikrát kvůli rovnoměrnému opotřebení pneumatik. Občas jsme na to neměly moc času a muselo se dost spěchat. S Miriam jsme ohledně výměny kol a drobných úkolů okolo auta docela sehrané, takže zvláštní trénink moc nepotřebujeme. Prohodit všechna kola na autě nám dohromady trvá tak 7 až 10 minut. Z diváků jsem si při tom moc nedělala, podobně jako přímo na rychlostní zkoušce. Je skvělé, když na vás lidi mávají a fandí vám!

Miriam: Já i Ramona už máme s výměnou kol celkem dost zkušeností, výměna všech čtyř kol nám nezabere víc, než deset minut. S diváky je to legrace, ani mě, ani Ramonu to nijak nestresuje.

Žen za volantem v rally mnoho nevídáme a celé dámské posádky jen zcela výjimečně. Jak jste se dostaly k motoristickému sportu a jaké máte vzpomínky na svůj debut? Co si o tom všem myslí vaše rodiny?

Ramona: O motorsport jsem se zajímala prakticky odjakživa. Začala jsem už ve čtyřech letech s motokrosem a od té doby jsem vyzkoušela řadu disciplín. Rally je ale ze všeho nejlepší! Ještě před soutěžemi jsem jezdila rallycross, kde jsem se postupně propracovala až mezi tři nejlepší ve švédském národním mistrovství. Přechod do rally byl ale velkou změnou a chvíli mi trvalo, než jsem se patřičně zklidnila. Rallycross je totiž velice agresivní a impulsivní sport, zatímco v rally musíte jezdit hlavou. Byla jsem zvyklá jezdit po širokých cestách a agresivním stylem, to ale v rally nefungovalo. Postupně jsem na to ale přicházela a teď už to i na rychlostních zkouškách jde docela dobře. Co se mé rodiny týče, tak jsem od ní měla vždy velkou podporu. Mí rodiče nepatří mezi nejbohatší, ale vždycky se snažili pro mě udělat maximum. Jsem jim za všechno moc vděčná!

Miriam: Já jsem svou první rally absolvovala se svým tatínkem Arne Walfridssonem. Jeli jsme s mitsubishi a vyhráli jsme! Tatínek byl v minulosti hodně úspěšný, dlouho jezdil se Saabem V4. Hodně mě naučil, poprvé jsem ho navigovala ve svých třinácti letech. Tehdy jsem poprvé cítila, že je rally něco, co se mi opravdu líbí a co mě baví. A v takových případech jsem hodně cílevědomá, snažím se pro danou věc udělat maximum a být v tom co nejlepší. Celá naše rodina motoristickým sportem žije, v klanu Walfridssonů je několik dobrých a úspěšných jezdců. Asi to máme v krvi!

Jak se k vám chovají muži-soupeři? Jsou to gentlemani nebo spolu bojujete i mimo rychlostní zkoušky?

Ramona: Jsou na nás velice milí, skutečně bojujeme jen na rychlostních zkouškách. Pro nás pro všechny je to zábava. Sice jsem slyšela, že některým mužům vadí, když je v autě porazí žena, ale oni si to stejně vždycky nechají pro sebe. Nevidím sebe samu jako „ženu proti všem mužům“, ale jako „závodníka proti všem ostatním soupeřům“.

Miriam: Muži jsou k nám hodní, dost nám pomáhají. Například během Švédské rally, kde pro nás s Ramonou bylo všechno úplně nové, nám řada z nich pomohla jejich užitečnými radami.

Jak jste se dostaly pod ochranná křídla dealerského týmu Subaru a Tommiho Mäkinena?

Ramona: Původně jsem si zajišťovala rozpočet, abych letošní mistrovství Švédska absolvovala na vlastní pěst. Naštěstí jsem ale narazila na Hasseho Gustafssona, který za Subaru Swedish Dealer Team jezdí od roku 2006. Ten ve mně vložil důvěru a zprostředkoval kontakt se Subaru, kde se jim nápad podpořit dívčí posádku líbil. Jsem velice šťastná, že jsem pod jednou střechou spolu s Hassem a Oscarem Svedlundem. Tým Tommiho Mäkkinena pro švédskou stáj letos připravil zbrusu nové Imprezy STi 2008, jeho mechanici nám hodně pomohli okolo tlumičů, diferenciálů a podobně. Spolupráce s nimi je velice příjemná.

Miriam: Ramona po přechodu do rally hledala nového spolujezdce, poprvé mě zkontaktovala loni v květnu. Daly jsme si jednu zkušební rally, kde jsme jely jako předjezdci, a když jsme zjistily, že nám to v autě funguje, tak mi Ramona nabídla místo stálého spolujezdce. Neváhala jsem ani minutu, bylo mým snem stát se součástí profesionálního týmu!

Švédská rally tedy byla vaší první společnou soutěží?

Ramona: Ano, byla to první opravdová rally, kdy jsme jely my dvě spolu. Ale šlo to velice dobře, už od našeho loňského zkušebního startu jsme dobré kamarádky, což je velice důležitá věc, když máte s někým trávit hodiny a hodiny nejen v autě.

Miriam: Společně v autě jsme poprvé seděly na rally v Sandvikenu, ale až Uddeholm byla ostrou premiérou. Je úžasné odbýt si debut rovnou na soutěži mistrovství světa!

Zkoušely jste si někdy prohodit vaše role v autě?

Ramona: Ne, myslím, že současné uspořádání je optimální. Osobně nemám moc ráda, když sedím v autě a nemám nad ním kontrolu. Ale Miriam to nevadí, je to statečná holka!

Miriam: Takhle nám to vyhovuje. I když já občas usednu i za volant, ale jen při malých závodech, které se jmenují Folkrace. Je to něco jako rallycross, ale jezdí se tam s mnohem levnějšími a jednoduššími auty. Je to hodně oblíbený sport, protože si jej díky malým nákladům může dovolit spousta lidi. Líbí se mi to, mezi ženami patřím k těm nejrychlejším. Ale v rally patřím na sedadlo navigátora.

Rally je časově poměrně náročný sport. Jak se s tím vypořádáváte? A čím se vůbec zabýváte v civilním životě?

Ramona: Dříve jsem pracovala jako zkušební jezdec ve Volvu, ale od prosince mám svou vlastní firmu. Když nejsem na rally nebo nedělám nějakou práci pro sponzory, tak pracuji jako jízdní instruktor ve firmě Car Events.

Miriam: Já dělám pro společnost Tetra Pak, která se zabývá obaly pro potravinářský průmysl. Naštěstí mám velice hodného šéfa, který má pochopení, když potřebuji odjet na rally!

Máte nějaký svůj jezdecký nebo navigátorský vzor?

Ramona: Určitě Michéle Mouton, ze Švédska to pak jsou jezdkyně Pernilla Walfridsson a Susanne Kottulinsky. To jsou jména, ke kterým vzhlížím a ke kterým se doufám jednou zařadím nebo alespoň přiblížím.

Miriam: Maria Andersson, spolujezdkyně Patrika Flodina, a Jonas Andersson, navigátor P-G Anderssona.

Jaké jsou vaše ambice v rally? Čeho byste rády dosáhly?

Ramona: Mým cílem je dostat se do špičky švédského mistrovství. Samozřejmě to bude ještě dlouho trvat, jsem teprve nováček a potřebuji víc zkušeností. Ale myslím si, že pokud se jednou vyrovnám domácím jezdcům, bude to dobré i ve světovém měřítku, kde Švédi patři ke špičce. Ráda bych našla místo na mezinárodní scéně.

Miriam: Mou metou je kariéra profesionální spolujezdkyně, na čemž se už intenzivně pracuje. V budoucnu bych možná chtěla mít i nějaké zamestnání, které je spojeno s rally.

Máte nějaký tajný rallyový sen, který byste si rády splnily?

Ramona: No, mám velké sny, ale teprve až se je podaří splnit, tak je odtajním!

Miriam: Vedle kariéry profesionálního spolujezdce bych ráda poskočila z Folkrace do rally, alespoň na lokální úrovni. Ale spolujezdcování je prioritou.

Jaké jsou vaše plány na letošní sezonu? Švédský šampionát obsahuje jen čtyři soutěže – pojedete i někde v zahraničí?

Ramona: Ráda bych absolvovala nějaké zahraniční soutěže a nasbírat co nejvíc zkušeností – to je teď pro mě to nejdůležitější. Ale v této chvíli to vypadá, že nám rozpočet vystačí jen na naše domácí mistrovství.

Miriam: Prioritou je pro nás letos Švédsko, ale pokud seženeme další finance, velice rády vyrazíme i za hranice!

Uvidíme někdy trio Ramona-Miriam-Impreza i v České republice?

Ramona: Doufám, že ano! Všechno závisí na penězích (jsem otevřená různým projektům, pokud by měl někdo zájem :-) ). Letos je na prvním místě švédský šampionát, takže snad za rok!

Miriam: Určitě bychom rády přijely. Snažíme se sehnat co nejvíc peněz a doufám, že se nám zadaří!

Co se vám líbí/nelíbí na švédských soutěžích? Proč by měli zahraniční jezdci nebo diváci přijet za rally k vám na sever?

Ramona: Zatím jsem nejela žádnou soutěž v zahraničí, takže nemůžu moc srovnávat. Ale myslím, že u nás máme pěkné a kvalitní úseky pro rychlostní zkoušky. A samozřejmě sníh - pokud vyrazíte dál na sever, zažijete zimu se vším všudy!

Miriam: Mám nejradši sníh, takže určitě doporučuji vyzkoušet pravé severské podmínky. Jinak podobně jako Ramona nemám moc zkušeností se zahraničními tratěmi, ale z toho co jsem viděla, jsou u nás i obyčejné cesty v mnohem lepším stavu než jinde.

Chtěly byste něco vzkázat fanouškům rally v České republice?

Ramona: Pevně věřím, že se co nejdřív dostaneme do vaší země a zazávodíme si tam! Také bych všechny pozvala na naše stránky www.ramonamotorsport.com. Zatím jsou bohužel pouze ve švédštině, nicméně alespoň obrázky - ty překlad nepotřebují :-)

Miriam: Držte nám s Ramonou palce, doufám, že se u vás jednou ukážeme!

Díky za rozhovor!

Pro AutoSport.CZ odpovídaly Ramona Karlsson a Miriam Walfridsson.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
07.03.2008 08:10
mm
jj pěkný švédský blondýny.Kdybych vyhrál ve sportce,tak jim zaplatím sezonu...Mike
05.03.2008 11:12
Karbonyl - moderátor
Tak Pernilla a Miriam jsou nakonec vzdálené příbuzné, klan Walffridsonů je prý extrémně velký :-)
04.03.2008 18:41
Mara
To se tak tváří, protože musí vyměňovat kolo nebo je to po přečtení otázek od autosportu?
04.03.2008 18:10
Mirekfric
Hehe, ta je dobrá :-D
04.03.2008 18:05
krb
zajímavé počtení.U nich na str.jsem našel brutální fotku odkaz na iloblog.ramonamotorsport.com :-D
04.03.2008 18:04
Karbonyl - moderátor
Jméno Walfridsson je ve Švédsku něco jako u nás Novák, řekl bych, že tam vazba nebude. Ale poptám se :-)
04.03.2008 17:11
Pluto - moderátor
Mají něco společného Pernilla a Miriam?
toplist