www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 1. května 2025, Svátek má Svátek práce, zítra Zikmund

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Priority ve výprodeji?

3. února 2009 • 15:15

Bývaly doby, kdy se v MMČR soutěžilo do poslední rychlostní zkoušky o každý bod, aby jezdec získal výsadu honosit se národní prioritou. Po rozhodnutí FIA přehodnotit přidělování „velkých“ priorit FIA B přikročila k rozšíření těch národních FAS. Seznam prioritních jezdců tak letos vypadá, jako by FAS pořádala velký výprodej.

Na letošní rok byl klíč udělování priorit stejný jako v letech minulých (cit. NSŘ): „Prioritu ASN na rok 2009 získá minimálně 15 jezdců (jezdci, kteří ztratili prioritu FIA z předcházejícícho roku, absolutní mistr MMČR v rally, absolutní mistr MČR-S a další jezdci z absolutního pořadí MMČR z předcházejícícho roku) a vyjímečně i jezdci určený rally komisí na základě návrhů podaných do 15.11. předcházejícího roku.“ Na příští rok zároveň předhlašuje minimálně 20 priorit. Vzhledem k tomu, že letos ze z patnácti stalo sedmadvacet, těžko odhadovat, kam až seznam prioritních jezdců postupně „doroste“. Při naplnění obav o počet startujících se tak nabízí otázka, zda pole prioritních a ostatních jezdců nebude početně rozděleno půl na půl...

Položme si zásadní otázku, zda opravdu přidělené priority jsou jakousi „odměnou“ za výsledky v minulé sezoně a jakým kriteriem vlastně procházeli jejich uchazeči. Ze seznamu totiž nabývám dojmu, že kromě výkonnostních hledisek se možná priority udělovaly i podle celoživotních zásluh (a možná doživotně?) či vkládaných nadějí. Věřím, že bez toho, abych se někoho z jezdců dotknul (všech uvedených si velmi vážím) zkusím polemizovat nad některými jmény ze seznamu (abecedně). Igor Drotár si zařídil českou licenci kvůli možnosti startovat v českém národním mistrovství. Potřebuje k těmto startům i českou prioritu? Pokud by někdo argumentoval tím, že by bez priority startoval na sprintech snad až příliš vzadu (ačkoliv kolik jezdců s prioritou bude pravidelně jezdit rallysprinty?), odpovím, že to je právě důsledek začarovaného kruhu. Nebýt 27 priorit, pak by se asi nemusel obávat o startovní pořadí... Milan Liška – loni 29. místo v MMČR se ziskem šesti bodů (bodoval jen v jednom závodě). Lubomír Minařík – předváděl s dvoukolkou skvělé výkony a mnohdy míchal pořadím na vysokých příčkách. To nicméně platilo pouze pro rallysprinty, dosud nebyl schopen finančně zajistit sezonu v konkurenceschopném autě i v MMČR či dokonce při zahraničních startech. Je zde priorita nutná? Milan Pantálek – 26. místo v MMČR, dva bodované výsledky. Míchal kartami i v rallysprintech, jeho výkony jsou ale často velmi nevyrovnané a doplácí i na neposlušnou techniku. Příští rok hodlá útočit na titul s vozem S2000 s prioritou... Martin Semerád – prozatím jediný výrazný výsledek v rallysprintech, v MMČR bez bodu. Díky vítězství v anketě Pirelli Star Driver bude reprezentovat ČR v lize nejvyšší – v MS, zde ale národní priority neplatí. Proč by měl mít na domácím kolbišti výhodu před podobně talentovanými mladíky – Martinem Bujáčkem, Janem Černým či Miroslavem Jakešem? Josefa Sedláčka, Jana Šlehofera a Antonína Tlusťáka si vysvětluji snad zpestřením pole priorit o „dvoukolkáře“. Mohu přijmout vysvětlení, že Josef Sedláček je nejlepším dvoukolkářem v ČR loňské sezony, například Antonín Tlusťák ale v ČR příliš nestartoval a při startech v ME je národní priorita bezvýznamná (pořadatelé se jí při sestavování startovního pořadí nemusejí řídit). Karel Trněný – 19. místo v MMČR se třemi bodovanými výsledky, výraznější úspěch (10 bodů) zaznamenal pouze na domácí Šumavě. Marcel Tuček – 22. místo v MMČR se třemi bodovanými umístěními (ani jednou v první desítce).

Zásadní otázkou je, zda chceme, aby se národní priority opravdu přidělovaly tak výrazným počtem na základě žádostí jezdců a tím jsme poněkud degradovali jejich hodnotu. A jak k tomu přijdou jiní dost rychlí jezdci, které podobné výhody nemají – dva jsem již jmenoval, klidně můžeme přidat Ducháčka, Firlu, Michalíka, Fialu, Volfa... Kolik prioritních jezdců by nikdy neporazili?

Prioritní jezdci ASN
Arazim Václav
Barvík Vladimír
Běhálek Daniel
Drotár Igor
Jelínek Jan
Kopecký Jan
Kresta Roman
Liška Milan
Minařík Lubomír
Odložilík Roman
Orsák Jaroslav
Pantálek Milan
Pech Václav
Peták Josef
Sedláček Josef
Semerád Josef
Semerád Martin
Šlehofer Jan
Štajf Vojtěch
Tarabus Jaromír
Tlusťák Antonín
Triner Emil
Trněný Karel
Trojan Karel
Tuček Marcel
Valoušek Pavel
Votava Jan

Viktor Hausknotz ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
04.02.2009 00:24
Acom
Dobry den, mohl bych take pozadat o prioritu?
Nehnevejte se ale cele je to smesne.
03.02.2009 19:49
Mirekfric
U nás ne? :-) Ono Italů je skoro 6x tolik co nás...
03.02.2009 19:24
Pluto - moderátor
Tady se ale bavíme o prioritách v MČR. Řada zainteresovaných ví, že já osobně jsem velkým odpůrcem národních priorit, protože v žádném případě jejich vlastnění nehovoří o kvalitách jejich vlastníků. Třeba v Itálii je ale tato situace ještě horší, tam mají priority dokonce dvoustupňové a má ji skutečně kdekdo.
03.02.2009 19:21
Pluto - moderátor
FIA nedávala priority za přihlášení do některého seriálu, jen na tento fakt přihlížela (jinak řečeno přihlížela na to, pokud jezdec projevil zájem na starty v mistrovství, kde ty priority měly opodstatnění).
03.02.2009 19:06
Dreky
FIA je letos už pro národní mistry atd zrušila co vím, z ČR ji má pouze Prst
03.02.2009 17:14
ajaj
Priorita pro půlku startovního pole fakt nemá smysl. I desítka by byla moc, ale co naděláš. FIA je rozdává i za pouhé přihlášení :-))
03.02.2009 16:26
Dreky
Bohužel musím souhlasit. Národní priority v takovém množství pro mě zbytečné. Startovní listiny by se stejně měli sestavovat podle výkonu a ne priorit. tyto bych nechal jen pár vyvoleným co si ji výkonem zaslouží. např první 4 z MMČR a sprintů.
toplist