www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 3. května 2025, Svátek má Alexej, zítra Květoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Keňa se Safari míří zpět do MS

28. prosince 2009 • 09:15

Už během dubnové Rally Safari Jim Kahumbura, nejvyšší představitel keňské automobilové federace, předeslal, že by nejvýznamnější soutěž ve své zemi po letech opět viděl v prestižním kalendáři mistrovství světa. Návrat by se měl uskutečnit v roce 2012.

Také nový prezident FIA Jean Todt si je vědo toho, že si řada stran přeje návrat klasických podniků do kalendáře MS a právě keňskou Safari nedlouho po svém zvolení zmínil jako jednu z těch rally, která by v soupisce světových podniků neměla chybět. Kahumbura k tomu říká: „Máme náznaky, že se FIA má o Afriku stále zájem. Navíc nám hraje do karet skutečnost, že byla zrušena povinnost zaplatit vklad 100 000 Euro za pořádání kandidátského podniku. Nicméně je nám jasné, že je to běh na dlouhou trať a světový status nezískáme přes noc. Pozorovatelé FIA budou sledovat naši práci během příprav v letech 2010 a 2011 tak, abychom v roce 2012, nejpozději 2013 mohli na soutěž MS reálně pomýšlet.“

Tradiční soutěž, která dlouhá desetiletí platila za nejtvrdší rally světa, z kolotoče MS vypadla po sezoně 2003. Od té doby byla součástí FIA mistrovství Afriky a samozřejmě také domácího mistrovství Keni. Jistý způsob reinkarnace přišel v roce 2007, kdy se Safari Rally objevila v kalendáři tehdy čerstvého seriálu IRC. I nadále to ale bylo s jejím osudem jako na houpačce – v roce 2008 se keňská soutěž odjela pouze jako IRC Supporter Event poté, co o plnohodnotný status IRC přišla kvůli občanským nepokojům v zemi. Letos se Safari do IRC vrátila, avšak kvůli zjevnému nezájmu ze strany zahraničních posádek sem tento seriál zavítal naposled – pro příští sezonu Afriku nahradil další podnik v mnohem perspektivnější oblasti Jižní Ameriky. Během posledních let se také rapidně změnila formát celého podniku; z kdysi doslova „trhací“ rally, kvůli které se stavěla speciálně upravená auta, kdy se jezdilo cestou necestou a svou náročností si podnik v lecčems nezadal s dálkovými maratóny, se postupně stala celkem běžná a trochu obyčejná šotolinová soutěž. Je tedy otázkou, zda by se při návratu do MS pořadatelé opět obrátili k původnímu jádru své rally, nebo zda jen využijí její tradiční jméno.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
28.12.2009 23:05
rallydriver
Safari je soutez spis pro off roady. Uz toho sotolu je v MS az moc a ted by tu byla rozbíjecka, na kterou se auta musejí připravit uplne jinak nez na běžný šotol. Je to skoro jako udělat z WRC nebo S2000 speciál na Dakar. A to třeba Fábie není, to je auto na běžnou silnici.
28.12.2009 16:35
ajaj
Mirku, já bych se toho nebál a podle osvědčeného zvyku, že zvýšení bezpečnosti musí přinášet i zvýšené náklady hlavně posádkám, bych to viděl takto: Vrtulníky budou dál, ale platit si je budou jezdci. Pokud nebude moct vrtulník vzlétnout a jezdec odmítne startovat, obdrží penalizaci 10 minut viz. Rallye Bohemia 2000. Pro opuštěné posádky postačí konverzační slovník v domorodém a anglickém jazyce. Než si to s domorodcem vysvětlí, čas jim rychle uteče. A navíc, všichni budou mít HANS, takže bezpečnost bude zajištěna. Pokud někomu do doby záchrany rozkradou auto, bude exemplárně vyloučen a doplatí clo a mastnou pokutu za pašunk. Viděl bych to skoro reálně.
28.12.2009 12:26
Mirekfric
Je pravda, že Safari je legenda, ale já si nemyslím, že by její návrat byl správným rozhodnutím. Tahle soutěž byla v době mistrovství světa extrémně drahá ať už kvůli víceméně speciálním autům, obrovské spotřebě dílů, či nutnosti mít ve vzduchu vrtulník pro každou tovární posádku (a posádky ostatní ponechat svému osudu bez vrtulníku)! Dnes je snaha ve WRC šetřit...

Další z diskutabilních otázek se točí kolem bezpečnosti, která zde odjakživa kulhala na obě nohy. Přitom právě kolem bezpečnosti se točí většina novinek v rally v posledních letech. Problémů s ní bylo na Safari vždy hodně, ať už situace, kdy kvůli počasí nemohly vzlétnout vrtulníky, ale posádky přesto dostaly příkaz odstartovat a riskovat střet s civilisty či zvěří nebo samotný fakt, že když zůstanete stát na 150 km dlouhé zkoušce někde mimo veškerou civilizaci, tak to pomoci prostě trvá dlouho (Roman Kresta by mohl vyprávět). Vůbec jízda po neuzavřených cestách se sice řídkým, ale existujícím civilním provozem je vůči místním přinejmenším arogantní.

A pak je druhá možnost udělat z toho další obyčejnou šotolinovou rally, která se nejspíš bude vyznačovat nepříliš zajímavými rozbitými tratěmi a velkým jménem, kterému se ale nebude ani blížit (tím myslím variantu použitou v IRC).
toplist