www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 8. prosince 2019, Svátek má Květoslava, zítra Vratislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Dakar 2010 - první etapa (+VIDEO)

3. ledna 2010 • 03:30

První etapa jihoamerického Dakaru 2010 je v cíli. Úzké profily tratí známé taktéž z kolotoče mistrovství světa v rally mohou za dlouhé intervaly mezi startujícími. Špička mezi automobily měla bezpečnostní rozestupy tří minut a například časové rozmezí mezi posledním automobilem a prvním kamionem byla více než jedna hodina. To vše kvůli bezpečnosti.

Z důvodů uplynulých povodní ve zdejších oblastech se start měřeného úseku posunul až za padesátý kilometr. „Dnešní první měřený úsek byl vzhledem k rozsáhlým povodním v tomto a minulém týdnu zkrácen o cca 50km. Je to první případ zkrácení v tomto ročníku, ale pokud jsme mohli vidět a sami posoudit, rozsah škod byl na místním zemědělství a obydlích, hlavně v malých vesnicích, zcela zřejmý,“ říká Martin Pabiška.

Mezi motocykly všem soupeřům vcelku nečekaně vypálil rybník David Casteu. Ten na méně výkonném motocyklu Sherco využil úprav v pravidlech, kde tovární motocykly musejí být vybaveny restriktorem. Jen o tři vteřiny porazil Cyrila Desprese a o dalších devět sekund Marca Comu, též jedoucího jako Despres na speciálu KTM. Coma však celou etapu vedl, v závěrečné sekci však přišla slabší chvíle a propadl se na třetí místo. Čtveřici úspěšných zakončil zkušený Jordi Villadoms.

Z našich si podle očekávání vedl nejlépe Martin Macek, který dokončil jako šestý nejlepší na motocyklu Yamaha a pětadvacátý absolutně. Mimochodem, o pouhé tři vteřiny pomalejší byl dnes nejlepší slovenský zástupce, Ivan Jakeš. Rodák z libereckého kraje, David Pabiška, drží nadějné třiatřicáté místo, Roman Krejčí dvaapadesáté, Dušan Randýsek osmapadesáté a Jan Veselý těsně uzavírá první stovku.

Oficiální výsledky se mohou stále měnit, jelikož velké množství posádek údajně nedodrželo dovolenou rychlost v zastavěných oblastech a tudíž mohou být penalizovány. Za zmínku stojí, že na sedmém místě od konce dokončil Kanaďan Donald Hatton, který v bivaku smolně zapomněl výkaz pro kontrolní body a musel se pro něho více něž sedmdesát kilometrů vracet zpět.

Velké ambice jsou opět vkládány do Josefa Macháčka v kategorii čtyřkolek. Ten dnes dokončil na třetím místě díky osmiminutové ztrátě způsobené palivovým čerpadlem. Velmi kvalitně se prezentoval Polák Sonic na stroji výroby právě Macháčka. Sonic po první etapě vede o necelé dvě minuty před Argentincem Patronellim. Favorizovaný Deltrieu se propadl až na chvost celého pořadí díky dvacetiminutové ztrátě. Martin Plechatý je pátý, Oldřich Bažina devátý.

Kategorie automobilů přinesla jeden z nejnapínavějších bojů dnešního dne. Po vyrovnaném úvodu se pole startujících potrhalo a oproti tradičnímu souboji Mitsubishi – Volkswagen se do vedení dostal Nani Roma na Německém BMW. Ten o dvě minuty porazil Sainze na VW a svého týmového kolegu Peterhansela. Jak vidno, ex-pilotům Mitsubishi se v novém týmu daří. Robby Gordon s monstrózním vozem Hummer v jedné ze zatáček vylétl z trati a ztratil několik desítek vteřin. Vozy Mitsubishi v soukromých rukách dokončily za hranicí první desítky. Premiéra soutěžních Subaru začíná propadákem. Ani jedna z posádek nedokázala udržet ani z daleka nastolené tempo a jak Ikemači tak Pozzo ztrácí přes hodinu.

Miroslav Zapletal opět začíná v mírnějším tempu a po prvním dni otevírá třetí desítku. Jiří Janeček šestou desítku a Dušan Kunovský bojuje na konci sedmé desítky průběžného pořadí. Peter Mikula se pohybuje za hranicí prví stovky se ztrátou více něž jedné hodiny a dvaceti minut.

Mezi kamiony byl vcelku podle očekávání nejrychlejší Rus Čagin na trucku Kamaz. O sedmadvacet sekund porazil našeho Aleše Lopraise na druhém místě. Již s několikaminutovým odstupem uzavírá „bednu“ další Kamaz s Kabirovem za volantem. Martin Macík uzavírá první pětku a trojice de Azevedo, Spáčil, Kolomý se seřadila v tomto pořadí od sedmého do devátého místa. Naopak vůbec se nedařilo Tomáši Tomečkovi. Zhruba 25 kilometrů před cílem úvodního soutěžního dne dost vážně havaroval. „Zase jsem jel rychle, najel do levotočivé zatáčky, kde byl kámen a ten mi strhl řízení doleva, převrátili jsme se na bok a zůstali tam ležet,“ vylíčil poté havárii Tomeček.

Video z průběhu první etapy

Výsledky 1. etapy / po 1. etapě

-md- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist