www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 3. května 2025, Svátek má Alexej, zítra Květoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Jean Todt: Líbánky skončily

3. února 2010 • 08:00

Jean Todt, nový prezident FIA, přivítal nový ročník mistrovství světa na prezentaci pořádané v Paříži globálním promotérem šampionátu, společností North One Sport (bývalé ISC). Této příležitosti využil k tomu, aby poprvé od svého zvolení veřejně promluvil o automobilových soutěžích a potvrdil svůj zájem o rallysport. „Nemůžeme být spokojeni s tím, že máme zapojeno tak málo značek,“ uvedl. Todt ochotně přijal náročnou výzvu přivést tento sport zpět na výsluní, ačkoli si je vědom, že na všechny problémy zatím není možné nalézt řešení. Po skončení prezentace zodpověděl otázky novinářů o tom, jak nahlíží na současný stav rally.

Týmy jsou značně rozčarované tím, jak dlouho trvá příprava regulí a kalendáře pro sezonu 2011. Můžete nějakým způsobem urychlit rozhodování v těchto otázkách?

„Co se týká pravidel pro nové vozy WRC, tak jasno budeme mít brzy – na příštím jednání Světové rady motorsportu 11. března. To bude vhodná doba. Mluvíte o rozčarování výrobců, ale uvažujte i o rozčarování ze strany FIA a promotéra z toho, že máme jen dva tovární týmy. Myslím, že všichni zde by byli šťastnější, kdybychom měli týmů pět místo dvou! To je hlavní cíl, na který se pokusíme zaměřit.

Když se bavíme o otázce kalendáře pro sezonu 2011, nezapomeňte, že ještě ani nezačala sezona 2010! Stále máme spoustu času. Jak víte, rallysport se nenachází v příznivé situaci, takže rozhodnutí, která učiníme, musí být správná. Pro mne ten problém je spíš neurychlovat jednání o budoucím kalendáři, radši než činit rozhodnutí, kterých byste za rok či dva litovali. Musíme se zaměřit na situaci v celém sportu, nejen v mistrovství světa, což ale bylo mojí starostí zatím jen asi sto dní. Nejsem kouzelník. Spolu s mými lidmi si chci vzít nějaký čas pro to, abychom činili vhodná rozhodnutí.“

Jak velké slovo má promotér v otázce, která soutěž bude součástí mistrovství světa?

„Promotér musí podat FIA svůj návrh a ta s ním musí souhlasit. Konečné rozhodnutí musí být vždy schváleno ze strany FIA.“

Kolik soutěží byste rád viděl v kalendáři mistrovství světa?

„Nevím. Záleží na tom, o jakém druhu soutěží se bavíme. K sestavení nejlepšího světového šampionátu potřebujete náležitou analýzu. Je to šampionát číslo jedna v tomto sportu.“

Tento rok dojde k sérii termínových kolizí mezi WRC a Formulí 1. Budete žádat některé podniky o změnu termínu?

„V tom nevidím žádný zásadní problém, ty podniky se nekonají moc často ve stejný čas. Nejsou na nich zainteresovaná stejná média ani sponzoři.“

Myslíte, že by měl být kalendář mistrovství světa omezený jen na nejdůležitější podniky?

„Osobně nejsem zastáncem rotačního systému. Potřebujeme se zabývat budoucností tak, aby za dva roky bylo jasné, že jsme něco neměli udělat jinak. Rád činím rozhodnutí, ale radši počkám, abych se rozhodl správně. Lidé se ptají na Monte Carlo. K tomu mohu jen říct, že si myslím, že šampionát musí mít ty nejlepší podniky, nejznámější, inovativní a s nejlepší sportovní úrovní. O to se snažíme.“

Ve Formuli jedna jste pracoval s Kimim Räikkönenem. Myslíte, že do WRC přinese nějaké vzrušení?

„Byl legendou ve Formuli 1 a ta je vrcholem motorsportu, takže mít ho v rally je pro šampionát určitě dobré. Z jeho strany si myslím, že přijetí výzvy soutěžit v tak odlišné disciplíně je velice odvážné. Nečekejte, že by byl schopný závodit řekněme s Loebem, Hirvonenem nebo Sordem, protože k tomu, abyste se dostali na špičkovou úroveň, potřebujete zkušenosti. On přinese především show. Dejte mu šanci ukázat, co dokáže! Po pár soutěžích uvidíme, dejte mu čas. Každopádně to je podobné, jako když Valentino Rossi testoval Formuli 1. I když nezajížděl konkurenceschopné časy, tak jen fakt, že testoval formuli, byl událost. Kimi v rally je to pravé sousto pro noviny.“

Co jsou podle Vás největší problémy, kterým nyní čelí WRC?

„Mou prací je uvažovat o rally obecně, ne pouze o WRC. Věci se stále mění a co bylo pravdou před deseti lety, už nyní pravdivé není. Máme nová pravidla, novou infrastrukturu, nové priority vlád, různé priority výrobců. Musíme si uvědomit, že všechny tyhle věci rally ovlivňují. Musíme být v pozici, kdy těmto změnám můžeme čelit. Vždy musíme takové změně porozumět, analyzovat ji a reagovat na ni.“

-fri- ; -mah- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
03.02.2010 16:13
Walach
Tak by byl Peugeot 207 S2000 postupně zaniknut stejným způsobem jako 307 WRC po roce 2005. Citroen by stejně svoje auta nedával do soukromých rukou. Kdo by chtěl, tak by s 207 teoreticky mohl zasáhnout do MS - ale na jak dlouho? Max. sezona? S 307 už v MS taky nemáš šanci, nejméně od r. 2007. Ale v národních šampionátech ano. Myslíš že by to vážně nešlo udělat jako tehdy?:-) A jestli Citroen na DS3 S2000 dělal téměř rok, tipnul bych,že nějaký ten prototyp mají, a jestli ne, rozhodně už ví, jak postupovat dál. Je před námi 11 měsíců sezony a kdyby teoreticky dostal návrh co sem psal dole zelenou, tým jako je Citroen by to zvládl postavit (Kdy začla Fabia S2000 vrčet a kdy byla venku? :-) ) Každopádně by ale musely být pravidla známy co nejdřív, čímž se dostáváme k úplnému začátku debaty :-D
03.02.2010 16:01
Pluto - moderátor
Problém jsou priority v PSA. Tam mají stanovené, že momentálně bude v nejvyšších patrech rallysportu Citroën, zatímco Peugeot by měl opanovávat nižší šampionáty a okruhy. Takže Peugeot by do MS nešel. A obávám se, že předělání Peugeotu do Citroënu by asi nebylo tak jednoduché (respektive, už se o to pokoušeli, na DS3 S2000 dělali téměř rok).
03.02.2010 15:58
Walach
Jenže v PSA už jedna S2000 existuje, a neříkej mi že by byl takový problém něco z Pugu oprat do Citroenu (který nebude konstrukčně naprosto rozdílný) Krom toho, 2.0 atmosféra by ve WRC neměla dělat takové problémy s transmisema, jako motor 1.6T v S2000.
Nebo melu nesmysly? :-D
03.02.2010 15:38
Pluto - moderátor
Co se prodloužení homologace S2000 týká, má to oproti WRCům jeden zásadní problém - Citroën momentálně nedisponuje vozem S2000, jeho vývoj byl ukončnen poté, co FIA začala prosazovat 1,6T motor...
03.02.2010 15:34
Pluto - moderátor
Největší problém je ale pořád v tom, že nikdo neví, co teda bude. Všichni významně vzhlíželi k této schůzce 2. února, ale odjížděli z Francie hodně zklamaní...
03.02.2010 15:33
Karbonyl - moderátor
Prodloužit možnost homologace nových S2000 je úplně stejně (ne)problematické jako tebou zmíněné prodloužení možnosti jezdit s WRC ;-)
03.02.2010 15:31
Pluto - moderátor
Jenže současné S2000 jsou pro budoucnost "mrtvé", protože po 31.12.2010 už nebude možné nové auta homologovat.
03.02.2010 15:21
Walach
Udělat nejvyšší kategorii ze současných S2000 a je po problému. Značek moc, jezdit to může všude :-D
03.02.2010 14:57
Karbonyl - moderátor
Citroën má ten motor ale krutě seškrcený :-)
03.02.2010 14:56
Pluto - moderátor
Ford s těmito variantami nějak koketuje, Citroën motor z C4 WRC zkouší ve vývoji DS3. Ostatním je to zatím víceméně ukradené...
toplist