www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 16. září 2025, Svátek má Ludmila, zítra Naděžda

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Honda Civic Type-R R3 v roce 2010

16. února 2010 • 20:00

Honda Civic osmé generace, interně označená jako FN2, vzbudila v době svého uvedení na trh v roce 2006 velmi rozporuplné reakce, ať už šlo o design či použitou techniku. Nedlouho po představení sportovního modelu Type-R přišla italská společnost JAS Motorsport se soutěžní variantou v nejvyšší kategorii nových tříd R – R3C.

V první ostré sezoně 2007 nasadil JAS dvojici pilotů Daniho Solu a Lucu Bettiho do šampionátu IRC, aby novému vozu udělali maximální možnou reklamu. Tento záměr se úplně nevydařil, protože nový vůz trpěl řadou dětských nemocí a mnoho jezdeckých chyb obou jezdců k propagaci také moc nepřispělo. Jedno z takových vystoupení si tým odbyl i na zlínské Barum rally - Solá brzy havaroval a Betti se potýkal s několika defekty a nefunkčním posilovačem řízení. V dalších letech se Civicy pomalu začaly rozšiřovat do soukromých rukou. Samotný JAS Motorsport již startoval pouze výjimečně a soustředil se spíše na technickou podporu; vcelku úspěšné tři starty v IRC si odbyl s továrním autem nasazovaným pod hlavičkou italského Procaru Alessandro Bettega, který dosáhl na vítězství mezi dvoukolkami na Rally Sanremo. Několik startů v Austrálii pro změnu s autem oblečeným do barev kontinentálního importéra Hondy absolvoval Guy Wilks. Ten také přivezl týmu cenné suverénní vítězství mezi vozy s poháněnou jednou nápravou při Rally Finland 2008. V roce 2009 již JAS spoléhal pouze na soukromníky, kteří mu přivezli několik vítězství a celkové druhé místo v poháru vozů s poháněnou jednou nápravou v IRC.

Po celou dobu 4270 mm dlouhý Civic R3 narážel na poněkud podivné pravidlo FIA, které neumožňovalo startovat vozům delším než 4150 mm v rámci šampionátu JWRC (ze stejného důvodu nebyla svého času homologována Lada 2112 VK1600 ve třídě S1600). Tato překážka byla odstraněna až na konci října 2009, když Světová rada motorsportu toto pravidlo zrušila. V současné době po světě jezdí přibližně čtyři desítky těchto vozů, z nich některý by mohl obohatit skomírající šampionát, ať už pravidelnými starty či jen jednorázovým vystoupením na divokou kartu.

Od samého počátku je největším a víceméně jediným opravdovým soupeřem Civiců Renault Clio R3. Oba vozy se od sebe poměrně výrazně odlišují. Menší a obratnější Clio disponující proti Civicu především lepším podvozkem a rozsáhlou podporou ze strany mateřské automobilky se rychle rozšířilo zejména ve středomořských státech, což ilustruje hlavně obrovské číslo více než dvou stovek postavených vozů! Proti tomu technici JASu vsadili především na tradiční zbraň Hondy – skvělé motory, jejichž vývoje se navíc roce 2008 ujal tradiční tuner japonských strojů Mugen. Nicméně motor není všechno a zejména na uskákaném povrchu neklidný podvozek Civicu na Clia nestačil. Proto přišla po úspěšných startech Wilkse změna tlumičů z italských Extremetech na švédské Öhlins. Dlouhý rozvor, který se ukázal velkou výhodou na šotolinových tratích ve Finsku, Estonsku či Austrálii, naopak není příliš výhodný na klikatých italských zkouškách, po nichž se vozů R3 prohání nejvíc na světě.

Pro sezonu 2010 došlo k úpravě předpisů pro vozy R3, kterého JAS Motorsport okamžitě využil a pro Civic R3 vyvinul naprostou novinku mezi vozy v této třídě - elektro-pneumatické řazení s „pádlem“ na volantu, které se ovládá pravou rukou bez nutnosti pustit při řazení volant. Změn na voze ale proběhla celá řada. Další neméně významnou je nový motor Mugen s maximálním výkonem 264 Hp při 8800 ot./min. a maximálním kroutícím momentem 255 Nm při 6000 ot./min. Proti předchůdci disponuje motor vyšším kroutícím momentem také v pásmu 4000-6000 ot./min. Motor má upravené kované písty, lehčí klikový hřídel, nové mapy variabilního časování a zdvihu ventilů a také o 20 mm nižší klikovou skříň, která má snížit zranitelnost motoru na rozbitých šotolinových tratích. Dále má Civic nyní nové tlumiče Öhlins, nové poloosy a jejich klouby, upravenou zadní nápravu či nové brzdové obložení vyvinuté na zakázku firmou Brembo. Posledními změnami jsou upravená hydraulická ruční brzda a větší nádrž.

Vůz letošní specifikace lze zakoupit buď jako kit v ceně 61 500 Euro pro šotolinovou i asfaltovou verzi nebo již postavený ve dvou stupních v ceně 92 000 či 110 000 Euro. V ceně není zahrnutý sériový vůz pro přestavbu. Pro srovnání kit pro Clio R3 stojí 32 600 Euro v základní verzi Acces a 52 000 Euro ve verzi Maxi.

-fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist