www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 7. května 2025, Svátek má Stanislav, zítra Den vítězství

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2006

Urmo Aava nechce ztratit ani bod

17. května 2006 • 15:00

Před odjezdem na místo dalšího dějství juniorského mistrovství světa, kterým bude středomořský italský ostrov Sardinie, se tým Suzuki Sport Europe přesunul na dva dny do České republiky.

V roli testovacích jezdců se na zlínsku za volanty dvou Swiftů Super 1600 představili Estonec Urmo Aava, třetí jezdec průběžné klasifikace JWRC, a domácí Pavel Valoušek, který z dosavadních dvou letošních startů dokázal vytěžit 5 mistrovských bodů.

Po dvou dnech inteznivního testování jsme exkluzivně pro AutoSport.CZ vyzpovídali jeho hlavní aktéry, tedy jak oba jezdce, tak i zástupce japonského týmu. Naše otázky a odpovědi na ně si můžete přečíst na následujících řádcích.

Urmo Aava, 3. místo průběžné klasifikace JWRC (14 bodů)

Urmo, tento test byl směřován k Sardinii, ale vše notně zkomplikovalo počasí. Jak to vypadalo z tvého pohledu?

„Ano, bylo to poněkud náročné a spíše to připomínalo test pro Britskou rally a určitě jsme získali cenná data i pro tuto soutěž. Déšt a kluzký povrch samozřejmě pro Sardinii asi nebudou připadat v úvahu, ale povrch testovací trati byl naopak naprosto perfektní, protože náš čeká stejně rozbitá šotolina. Mohli jsme si tedy dopředu přesně ověřit, jak se bude naše auto chovat na tomto povrchu. Takže to nebylo až tak zlé.“

Dá se říci, že tento test pomohl také tobě osobně, minimálně v tom, že jsi odjel další kilometry za volantem Swiftu S1600?

„Mám toho letos odježděno docela dost, ale každý kilometr navíc znamená více zkušeností. Nicméně momentálně jsem v situaci, kdy už nedokáži posoudit, zda je nutné abych jezdil stále víc a víc kilometrů. Pokud si zvykáte na auto, můžete se tak zrychlovat, ale teď už jsem schopný jet pořád tak rychle, jak to jen jde.“

Na Korsice jsi hodně bojoval s Citroeny, byl jsi blízko vítězství, ale nakonec z toho bylo 8 bodů za druhé místo. Dá se čekat, že na italské šotolině se cé-dvojkám přiblížíte ještě víc?

„Pravdou je, že si nemůžeme dovolit ztratit třeba jediný bod. Letos jsme zatím odjeli dvě soutěže a ztratili na nich šest bodů oproti maximálnímu možnému zisku. Takže už opravdu nechci příjít o další.“

A pokud jde o vaše šance v souboji s Citroeny?

„Na Sardinii to nebude až tak drsné, možná se budeme poprat s Martinem Prokopem. Ale těším se na Finsko, kde bude největší konkurence. Na Sardinii to bude podle mě o souboji mezi Suzukami, Prokopem a možná i Sandellem.“

„Jak už jsem řekl, vrcholem sezóny bude Finská rally. Pojedou ji úplně všichni, takže kdo vyhraje, bude králem juniorského mistrovství světa.“

Je to tedy příležitost i pro tebe, protože Finsko je hodně blízké Estonsku a budeš tam mít určitě obrovskou podporu ze strany fanoušků. Bude tato podpora znamenat další pomyslné koňské síly ve tvém autě?

„Myslím že ano. Ale musíme se držet pevně na zemi a nečekat příliš mnoho. Určitě máme dobré šance na nejlepší umístění, ale také řada dalších jezdců má s finskou soutěží dostatek zkušeností. Bude to tedy težké. Ale tuto rally mám opravdu hodně rád a tak doufám, že i ona má ráda mě.“

Pavel Valoušek, 11. místo průběžné klasifikace JWRC (5 bodů)

Pavle, jak probíhalo testování?

„Myslím, že docela dobře, pouze škoda toho, že pršelo. Zkoušeli jsme nové nastavení vozu a také některé nové díly. Měli jsme jediný problém, když nám v průběhu prvního dne prasknul stabilizátor a přetrhnul brzdovou hadici, ale jinak šlo všechno hladce.“

Můžeš trochu konkretizovat zaměření testu?

„Jednak jsme se zaměřili na nastavení podvozku a také na pevnost některých součástí před velmi těžkou šotolinovou rally na Sardinii. Zkoušeli jsme různé varianty nastavení pružin a tlumičů a sbírala se všemožná data.“

Co znamenal tento test pro tebe samotného?

„Tak určitě vůbec první svezení se Swiftem Super 1600 na šotolině a navíc první svezení na mokré šotolině, na níž jsem vlastně ještě neměl možnost startovat. Bylo to tedy z mého pohledu získávání nových zkušeností, pokud jde o povrch trati a učil jsem se, jak na takovém povrchu ovládat naše auto.“

Jak se těšíš na letošní Sardinii a co od ní čekáš?

„Na Sardinii jsem startoval už v minulém roce, ale letos má být až 70 procent trati pozměněných, takže uvidíme. Určitě ale vím, co nás čeká – hodně rozbitá a těžká šotolina. Navíc si budu chtít určitě vylepšit bodové hodnocení v průběžné klasifikaci JWRC, protože na Korsice jsem udělal chybu a přišel o jisté body.“

Yoshi Watanabe, sportovní ředitel Suzuki Sport Europe

Co bylo hlavním cílem pro tento test?

„Tento test nebyl zaměřen vyloženě na Sardinii, ale soustředili jsme se na to, jak získat maximální trakci Swiftu Super 1600. Z tohoto pohledu jsme byli úspěšní.“

Zdejší podmínky připomínaly spíše tratě ve Walesu. Měl pro vás tento fakt nějaký přínos?

„Určitě, protože jsme jsme si mohli ověřit trakční schopnosti auta i na kluzkém a blátivém povrchu.“

Jak probíhal test podvozku obou Swiftů S1600?

„Snažili jsme se najít co nejlepší nastavení podvozku, tedy pružin a tlumičů, individuálně pro každého jezdce. Otestovali jsme více než dvě desítky kombinací nastavení podvozku.“

Pokud to není tajmenství, je velký rozdíl mezi nastavením vozu Urma Aavy a Pavla Valouška?

„Jejich jízdní styl se navzájem liší, takže to samozřejmě znamená i dvě různá nastavení podvozku.“

Závěrem - jak hodnotíte tento test?

„Tento test byl pro nás opravdovým přínosem a splnil naše očekávání. S jeho výsledky je inženýr týmu opravdu spokojen.“

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist