www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 18. června 2025, Svátek má Milan, zítra Leoš |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Reklama Nejčtenější články
|
Ostatní soutěže 2012Josef Macháček odstupuje z Rally DakarČeský jezdec na čtyřkolce Josef Macháček odstoupil z Rallye Dakar. Pětinásobný vítěz slavné soutěže se rozhodl poté, co bylo zamítnuto odvolání jeho týmu KM Racing proti vyloučení z oficiálního pořadí kategorie čtyřkolek. „Za těchto okolností nemá smysl pokračovat. Na Dakaru jsem něco dokázal a mým cílem bylo na minulé úspěchy navázat. Postavil jsem stroj schopný bojovat o přední místa. Nebudu riskovat zdraví a rozbití vozidla, jestliže mi není umožněno soutěžit s nejlepšími v mé kategorii“, řekl Macháček. Pětinásobný vítěz této kategorie byl pořadateli těsně před startem legendární soutěže kvůli nesplnění administrativních podmínek vyřazen z bojů o celkový triumf. Podle prvních informací byl Macháček s dalšími šesti závodníky z Dakaru vyloučen pro nesplnění technických podmínek. Jejich čtyřkolky údajně nejsou sériové výroby. „V neděli jsme se ale dozvěděli, že je údajně problém v administrativě,“ řekl manažer KM Racing týmu Martin Pabiška. Přesnou specifikaci svého prohřešku se Macháček nedozvěděl. „Organizátoři se do toho trošku zamotávají a asi se bojí uvést oficiální paragraf, který jsme údajně porušili,“ uvedl Pabiška, podle nějž je trest pro Macháčka podivný i s ohledem na fakt, že bez problémů prošel administrativní i technickou přejímkou před startem rallye. „Ale pak najednou přišli, že máme problém,“ divil se manažer týmu. Po protestu argentinských soupeřů proti údajné nesériovosti jeho stroje byl spolu s několika soupeři přeřazen do zvláštní třídy mimo pořadí čtyřkolek a další pokračování v soutěži za těchto okolností tedy odmítl. Napadení nesériovosti evropských čtyřkolek je svým způsobem dost kuriózní, protože i stroje Argentinců mají k sériovým quadům hodně daleko. Důvodem je skutečnost, že k zvládnutí tak těžké soutěže jako je Rallye Dakar je nutné na čtyřkolovém motocyklu udělat řadu úprav. Argentinci se při protestu zaměřili na motor Yamaha TDM Macháčkova stroje, a to díky tomu, že pořadatelé krátce před startem vydali předpis, podle nějž jsou do závodu připuštěny pouze sériové stroje, u nichž bude v průběhu rallye umožněna výměna motoru. Macháčkův motocykl je odvozený od Yamahy Raptor, ale motor ze sériového stroje by podle pětinásobného vítěze Rallye Dakar tak náročnou soutěž nevydržel, a proto používá agregát TDM převložkovaný na objem 750 ccm. Ten má parametry série, ovšem zda celý čtyřkolový motocykl v této podobě odpovídá reglementu, to už záleží na subjektivním pohledu komisařů. Představitelé sedlčanské stáji jsou z celé situace pochopitelně rozčarováni. „Naše stanovisko je jasné. Je požadována národní registrace stroje a použití sériového motoru. Registraci máme a sérii nikdo nedefinuje. Jsou to čtyři kusy, nebo sto? Výklad je nejasný, a tudíž závislý na subjektivním posouzení. Pořadatelé nabídli, že by evropští favorité mohli startovat mimo pořadí jako zvláštní podtřída čtyřkolek, což ale není pro Josefa zajímavé,“ řekl šéf týmu KM Racing Martin Macík. Podle spolumajitele stáje Martina Pabišky je podivným zásahem celá kategorie čtyřkolek znehodnocená. „Namísto špičkově obsazené třídy a velkolepého souboje se stane jen fraškou vytvořenou pro několik domácích a pár dalších jihoamerických závodníků, založenou na nejistých pravidlech se subjektivním výkladem. Závodníci tu jsou od toho, aby bojovali o umístění, nic jiného pro ně nemá smysl. Vývojem událostí jsme rozhořčeni. Nečekáme, že se pořadatelé k našemu protestu postaví kladně – to by ztratili tvář a závod čtyřkolek jim za takovou ostudu nestojí,“ dodal zklamaně. Celá záležitost z pohledu odstavených jezdců vypadá tak, že nyní mají slavní argentinští bratři Marcos a Alejandro Patronelliové, jejich krajané, či další Jihoameričané usnadněnou cestu k vítězství. ČTK ; KM Racing
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|