www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. června 2025, Svátek má Milan, zítra Leoš

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Ostatní soutěže 2012

Nová kategorie – Xtreme Rally Cars

1. února 2012 • 19:30

V roce 2011 byla v Argentině vypsána nová kategorie vozidel pro automobilové soutěže, Maxi Rally. Důvodů bylo několik. Primárně bylo nezbytné oživit místní, poněkud fádní kolbiště. Sekundárním důvodem byla snaha nabídnout týmům alternativu vozu, kde by nebyla nutnost dovozu speciálních dílů z Evropy, jako je tomu u vozidel pro skupinu N. Tedy u Mitsubishi Lancer různých specifikací, potažmo vozů Subaru Impreza WRX. Myšlenka byla jasná: identičnost klíčových komponentů, které vozidla obsahují: motoru, převodovek, atd. Toto odvážné rozhodnutí přineslo zakladatelům této kategorie kvalitní ovoce v podobě šesti různých výrobců, kteří se do nové kategorie zapojili.

Z toho si vzala příklad brazilská automobilová federace CBA, která minulé úterý večer oficiálně představila novou kategorii nazvanou Xtreme Rally Car (XRC). Myšlenka je shodná s argentinskou. U závodních speciálů bude stejný motor, převodovka a zavěšení kol. Pohonná jednotka bude šestiválcová s výkonem 330 koní, tedy motor s dlouhou životností a nádherným zvukem. O podobné koncepci mimochodem přibližně před deseti lety uvažovala i FIA pro speciály kategorie WRC.

Zajímavostí je užití etanolu coby pohonné hmoty. To s sebou pro motor nese určitá specifika, kvůli nižší výhřevnosti etanolu a vysokému oktanovému číslu se totiž výrazně mění kompresní poměr. Točivý moment by se měl pohybovat okolo 500 Nm, v porovnání s oficiálně udávaným točivým momentem současných speciálů WRC se jedná o mírně vyšší hodnotu. Samozřejmě s jiným průběhem, který vychází ze specifikace motoru. Vozy XRC budou mít pětistupňovou, sekvenční převodovku a stálý pohon všech kol. Základem pro tyto vozy bude tří nebo pětidveřová karoserie sériově vyráběného vozu vybavená bodykitem.

Komponenty budou dodávat pouze společnosti patřící do tzv. XRC Alliance. Avšak právo vyrábět vozidla jedné značky (resp. model) bude mít vždy jen jeden tým.

Na prvním prototypu (základem vozu je v Evropě už neaktuální Peugeot 206) pracuje tým ProMacchina ve spolupráci s Mauriciem Nevesem. Neves je místní třiačtyřicetiletý matador, známý zejména starty na Rallye Dakar za tovární tým Volkswagenu.

Předpokládané náklady na vůz této koncepce by měly být pod úrovní 200 000 dolarů (v přepočtu zhruba 3 800 000 Kč). To je velice atraktivní cena za vůz, u kterého se předpokládá, že bude vítězit.

-jš- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist