www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 10. května 2025, Svátek má Blažena, zítra Svatava

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2006

Přehled změn v mistrovství světa pro rok 2006

19. ledna 2006 • 09:00

FIA se rozhodla udělat před sezónou 2006 rázný krok a představila veřejnosti i továrním týmům řadu změn. A jaká byla reakce obou táborů? Veřejnost přesně neví, co od pravidel očekávat, tovární týmy naznačily svou spokojenost odchodem z MS.

Mistrovství světa v rally značek

Do tohoto šampionátu bývaly vždy započítávány týmy, které fungovaly jako oficiální stáje výrobců automobilů. Od letošní sezóny však přibývá novinka, kdy do hodnocení značek může být započítán také soukromý tým, který se seriálu zúčastní s jediným typem soutěžního vozu. Pro rok 2006 je přihlášeno šest týmů, každý z nich má dva vozy. Celý šampionát značek má dva typy týmů:

Manufacturer 1

Mohou jet pouze s vozy podle pravidel pro rok 2006 (zakázány jsou přední a zadní aktivní diferenciály a přímý vstřik vody do motoru, také homologace v průběhu roku jsou značně omezeny) a jejich startovné na sezónu je 212.000 Euro. Tyto týmy navíc musí absolvovat se dvěma vozy kompletní šampionát, tedy šestnáct podniků mistrovství světa. Před začátkem sezóny je nahlášený první jezdec týmu, který se musí zúčastnit všech soutěží, vyjímky budou uděleny jen v opravdu vyjimečných případech.

Manufacturer 2

Startovné těchto týmů činí 25.000 Euro. Stáje mají možnost využít vozy z roku 2005, jejich speciály ovšem nesmějí v průběhu letošního roku doznat žádných změn. Po 2. lednu pak nemohou ve svých autech použít žádné nově homologované součásti. V takovém týmu pak nesmí jet pilot, který se v posledních pěti letech umístil lépe, než šestý v šampionátu MS FIA jezdců. Tým si musí nahlásit nejméně deset soutěží, které hodlá se svými stroji absolvovat.

Pokud by se některý z týmů rozhodl v průběhu roku 2006, že již dále nepojede, může mu být federací FIA udělena pokuta až 225.000 Euro za každou neodjetou soutěž a navíc bude tým vyřazen z klasifikace značek.

JWRC

Zůstal počet osmi podniků, přičemž každý jezdec musí zvolit šest podniků (oproti současným sedmi), které se budou započítávat. Mnohem důležitější je však úprava v pravidlech týkající se vozů, které budou moci jezdci použít. Stále se budou využívat hlavně vozy S1600, nově se však budou moci zůčastnit všechny vozy odpovídající stanoveným podmínkám (jedna poháněná náprava, u vozů skupiny N objem do 2000 ccm, u vozů skupiny A objem do 1600 ccm).

Další novinkou je, že každý pořadatel podniku JWRC bude mít dvě divoké karty, pomocí kterých může na svůj závod nominovat jezdce normálně v JWRC nestartující. Neméně zajímavá možnost je nasazení vozu profesionálním týmem, u kterého se budou moci střídat v průběhu sezóny jezdci. Tentýž krok může udělat i každá národní federace, která postaví svůj vůz a může v něm střídat jezdce dle libosti. Poslední změnou je udělení tzv. Nováčkovského poháru, který bude udělen nejlepšímu jezdci, který startuje v JWRC poprvé.

PCWRC

V šampionátu produkčních vozů tolik změn není. Jezdci si z osmi podniků vybírají šestici, na které budou moci bodovat. Seriál je otevřený vozům homologovaným ve skupině N, vozy Super 2000 nemůžou sbírat body. Podobně jako u JWRC, také v produkčních vozech už nemusí být jezdci napsaní na své jméno, ale mohou být přihlášené týmy nebo národní ASN, každý pořadatel bude moci nominovat dva lokální jezdce, kteří budou také hodnoceni v rámci mistrovství.

Další změny

Jaké jsou další změny? S vozem WRC 2006 může jet pouze jedec nominovaný v rámci týmu Manufacturer 1, jezdec klasifikovaný v posledních pěti letech na jednom z prvních šesti míst a nakonec také ve zvláštních případech dle rozhodnutí FIA. Změny se týkají také systému superrally. Posádka, která odstoupí na čtvrteční superspeciálce obdrží pět minut k nejrychlejšímu času a může pokračovat v pátek. Posádka odstoupivší v poslední etapě obdrží za každou neodjetou zkoušku penalizaci 5 minut k nejrychlejšímu času, bude tak v cíli soutěže klasifikována jako dojetá, pokud ovšem odevzdá vůz do uzavřeného parkoviště před vyvěšením předběžných výsledků.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist