www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. května 2024, Svátek má Nataša, zítra Ivo

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR Sprintrally 2012

Exkluzivní rozhovor s Romanem Odložilíkem

25. září 2012 • 15:30

Roman Odložilík patří k širší špičce české soutěžácké scény již řadu let. O sezónách strávených za volantem historických i soudobých vozů, o startech v zahraničí i o průběhu letošní sezóny si s úřadujícím vicemistrem ve sprintrally popovídal před startem zlínské Barum Rally Miroslav Vebr.

Jak jsi se dostal k rally? Jaký byl tvůj první závod a jaké vozy jsi vystřídal?

Roman Odložilík - Barum Czech Rally Zlín 2012

„K rally jsem se dostal tak, že už jako malý jsem chodil sledovat Barumku, která se tehdy jezdila kousek od domu babičky, kde jsem býval na prázdninách. Chytlo mě to jako každého kluka, kterého bavily auta. Tehdy jsem snil o tom, že budu jednou závodit. Sen jsem si splnil a můj první závod byl asi v devadesátém třetím roce. Protože nebyly peníze, tak to bylo se starou Škodou Octavií TS. Dopadlo to tak, že jsme nedojeli, ale už si nevzpomenu kvůli čemu. Aut jsem vystřídal od té doby mnoho. V historicích to bylo snad pět aut – od Octavie, přes Fiata až po Porsche Carrera RS. V novodobějších autech jsme začali s dvoulitrovou Octavií. Pak jsme přešli na vozy S1600 a S2000, taky jsem jel s několika vozy WRC.“

S bratrem jsi odjel většinu tvojí kariéry, co vám na to říkali doma?

„Je fakt, že s bratrem jsem jezdil většinu času, byl velmi dobrý spolujezdec, dnes už se věnuje víc rodině a tak jede jen výjimečně. Rodiče z toho samozřejmě, jak už to tak bývá, nadšení nebyli, ale pak se s tím nějak smířili a fandili nám.“

Kdo z vás dvou měl v autě větší slovo?

„Bylo to asi jako u většiny posádek. Větší slovo má jezdec. Někdy došlo i na hádky, asi tak jako u každé jiné posádky, ale nebylo to nic podstatného“

Nechybí ti krásná éra krásného porsche?

„Porsche bylo krásné auto a rád na něj vzpomínám. Ale co se týče jízdy, nebylo to s ním moc jednoduché. Nedá se to srovnat s dnešními auty. Vzpomínám na celé toto období rád, tehdy jsem si auta připravoval sám, člověk má pak k tomu autu jiný vztah. Ale jak říkám, tyhle auta udržet na hrbolaté silnici byl docela problém.“

V čem vidíš úpadek současné české rally historiků?

Roman Odložilík - Martin Tureček (Škoda Fabia S2000) - Barum Czech Rally Zlín 2012

„Já když jsem v historicích začínal, tak byly závody, kde startovalo snad padesát historiků. Dneska jsou auta v historicích lepší, ale jede tam jen pár posádek. To byl také jeden z důvodů, proč jsme odešli. Aut jezdilo rok od roku čím dál míň. A taky když jsem vyhrál dva tituly, tak jsem chtěl zkusit něco nového, rychlejšího. Navíc, když jsem historiky jezdil, tak byly strašně složité předpisy, které auto mohlo či nemohlo závodit, nedaly se sehnat kvalitní pneumatiky, některé díly a tak dále. Nevím, jak je to dnes, ale myslím si, že i toto je jeden z důvodů úpadku.“

Měl jsi možnost vyzkoušet několik vozů WRC, který z nich ti nejvíce přirostl k srdci?

„Nejvíc jsem najezdil s Xsarou, tak asi ta. Je to moc dobré auto, ale jelikož tým autu nevěnuje patřičnou péči, tak už není tak dobré, jako když jezdilo mistrovství světa. Je to docela složité a drahé tyhle auta udržovat v TOP kondici. Ale jinak je to pořád moc pěkné a rychlé svezení.“

Který vůz byl pro tebe TOP?

„Nejlepší historik bylo určitě porsche, zvuk toho motoru člověk nikdy nezapomene. A z těch nových aut je to těžké. Výborná je Fabia S2000, jen jí chybí výkon. Samozřejmě pak C4, to je famozní auto, ale nejsilnější je určitě Lancer WRC.“

Jaký výsledek považuješ za svůj nejlepší?

„Odjel jsem už hodně závodů. Určitě si cením titulů v historicích. Vyhrál jsem spoustu sprintů, ale tam mi ten titul asi není souzen, třikrát jsem skončil druhý. Jinak si ale cením každý výsledek. Nemusím vyhrát, ale když si pěkně zazávodím, auto i my jsme celí v cíli, tak z toho mám taky radost.“

A naopak která havárie byla pro tebe nejhorší?

Roman Odložilík - Pavel Odložilík (Renault Clio S1600) - Rally Agropa Pačejov 2007

„Měl jsem asi tři velké havárie, které samozřejmě nepotěšily. Největší byla se Swiftem S1600 na Valašské rally v roce 2007, kdy jsme trefili betonový sloup na RZ v Odrách. Byli jsme na druhém místě za Honzou Kopeckým a já chtěl přidat. Z auta nezbylo mnoho, jaká to byla rána. Taky letos na Valašské rally byla ta havárka nepříjemná. Byla to moje hloupá jezdecká chyba, kdy jsem se netrefil na cestu za horizontem. Asi ve 140 km/h jsme vyletěli do příkopu, kde nás nakopla nějaká hromada a my šli třikrát přes střechu. Co mě ovšem nejvíce překvapilo, bylo, že nebyla ani zastavená rychlostní zkouška. Bylo to divné, protože z auta toho moc nezbylo a my nemohli ani vylézt ven. Navíc pak nám ho ještě rozkradli nějací fanoušci z Polska.“

V letošní sezoně kraluje na tratích Jan Kopecký. Co je potřeba udělat, aby se dalo stíhat jeho pekelnému tempu?

„Z mého pohledu velice nic, protože stíhat nechci. Obdivuji Romana Krestu, že mu chce stíhat, protože vím, že klientský vůz je někde jinde, než tovární. Honza má tovární auto, tovární zázemí, je výborný pilot a natestuje mnoho kilometrů. Já osobně si myslím, že by tovární tým neměl závodit proti soukromníkům a to ani v Mistrovství Evropy.“

Jak hodnotíš dosavadní polovinu sezony a s jakým výsledkem budeš spokojený na konci sezony (rozhovor probíhal před Barum Czech Rally Zlín)?

„Velký mistrák hodnotit nemůžu, protože nemáme ani bod. Startujeme jen sporadicky, musíme dávat přednost pronájmu auta do zahraničí a to často koliduje s českým mistrákem. Myslel jsem, že něco zajedeme na Bohemce, ale ta byla ukončena tragickou událostí. Sprinty jsem začal s tím, že půjdu za titulem. Jenže Tomáš Kostka jede výborně a navíc má skvělé auto. Já navíc svými chybami nedokázal využít jeho dvou výpadků po havárkách. Myslím si, že se nám titul ve sprintech už nepodaří získat, protože se budou škrtat výsledky a to i přesto, že nyní vedeme. Pokud Tomáš nebude dělat chyby, jaké dělal doteď, tak bude mistrem. A kolikátí budeme my, to nevím, protože Fabia S2000 proti WRC moc šancí nemá. Když budu druhý, budu spokojený. Byl jsem druhý třikrát, tak proč ne počtvrté. Něco s WRCem ještě pojedeme, ale boj o titul už beru v klidu :-)“

Jak hodnotíš současnou českou rally scénu?

Roman Odložilík - Pavel Odložilík (Porsche Carrera) - Rallye Show Modřice 2002

„Já nedám dopustit na sprinty, jsou kratší, jednodušší, startuje víc posádek, je tam pestřejší pole. Dokonce se mi líbí více, jak mezinárodní mistrák. Dvoudenní závody jsou dlouhé, náročnější na všechno, stojí více peněz a je tam velká konkurence, ale startuje málo posádek. Jinak si ale myslím, že co do kvality, jsou oba šampionáty velmi dobré a určitě je se na co dívat.“

Letošní rok je jak pro rally českou, tak i světovou černým rokem. Kde je podle tebe chyba (rozhovor probíhal před Barum Czech Rally Zlín)?

„Smrtelným nehodám asi nikdy nezabráníme. Mladí kluci jedou hodně rychle, nemají ten respekt, jaký máme my starší, i když chybu může udělat opravdu každý. Navíc dnešní tratě i auta jsou prostě velmi rychlé. Já osobně nevidím jiné východisko, jak udělat trať bezpečnější, než postavit klidně i deset retardérů na rychlostku. Pak je ještě možnost do nebezpečných míst dát balíky slámy, což se kdysi dělalo. Ale v dnešní době je všechno drahé a všechno je problém. Jednoduché to nemají posádky, ani pořadatelé. Retardéry jsou podle mě nejjednodušší a nejlevnější. Vím, že na ně bude spousta lidí nadávat, ale hlavní je, vrátit se po závodě ve zdraví domů.“

Dříve jsi uvažoval o startech v zahraničí, respektive ME. Na jaké úrovni jsou tvé ambice na účast v zahraničí?

„Já bych rád startoval v Evropě, ale myslím si, že už to není reálné. Závody jsou tam velice krásné. Vzhledem k tomu, že my auto i pronajímáme, tak by na ně stejně nevyšel čas.“

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist