www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR Sprintrally 2012

Martin Hrachovec hodnotí sezonu 2012

6. listopadu 2012 • 10:00

Před 14 dny se uskutečnil poslední letošní rallysprint, tak můžeme pomalu začít hodnotit průběh celé sezony. Ta pro nás začala poněkud nevesele, když jsme po 5leté spolupráci museli hledat náhradu za spolujezdkyni, která si to chtěla zkusit i ve vyšších třídách. Naštěstí jsme po dlouhém hledání našli náhradu v Zdence Tamášové, která již měla zkušenosti ze startů v domovské zemi, na Slovensku.

Martin Hrachovec - Zdenka Tamášová (Škoda 130 RS) - Admiral Rally Vyškov 2012

Další z novinek, které jsme byli okolnostmi nuceni připravit, měla být koupě a následná dostavba Lady VFTS z Maďarska. Tento vůz jsme volili ze dvou důvodů. Prvním byl nezanedbatelně levnější provoz a druhým láska k historickým autům, mezi něž se Lada už také řadí. Koupě i homologace, zatím pro skupinu V, se nám celkem v pohodě podařila, a tak nám nic nebránilo vyjet na první rychlostní zkoušky roku 2012.

První soutěží zařazenou do seriálu Poháru ČR v rally, byla dvoudenní Valašská rallye. Na tuto jsem se moc těšil, protože byla domácí a už dávno jsem se jí chtěl zúčastnit. Před startem padlo rozhodnutí, že by pro začátek neměly být dvě věci nové, tak když už vedle mě usedla Zdenka, vyjeli jsme na start s repasovanou Škodou 130 RS. Po překonání počátečních problémů, jak se zlobícím interkomem, tak s diktátem ve slovenském jazyce J (ľavá a pravá v té rychlosti byly dost podobné) jsme zdolali krásné RZ s pěkným umístěním na 4. místě ve skupině a 9. absolutně. Dobrý pocit nám jen trošku zkazila ne moc zdařená organizace závodu.

Bohužel, při kontrole po valašce jsme zjistili, že motor v RS, díky kombinaci hewlandu a tvrdého uložení motoru, dostával při rezonanci hladiny benzínu v karburátorech chudou směs a je poškozen. A jelikož další soutěž, Rally Vrchovina, se jela až na jihu Čech, nechtěli jsme také riskovat první start s VFTS tak daleko od domova. Nakonec jsme využili nabídky a startovali s autem se zcela jinou koncepcí, Hondou Civic 1,6 VTE. Je to sice auto, jak říkám, které si háže bordel pod zadní kola, ale byl jsem celkem zvědavý, jak se s ní pojede. Bohužel, heslo, že Hondě se umývají jen okna a jinak je bezúdržbová a dojíždí, se u mě nepotvrdilo. Odstoupili jsme po dvojitém defektu po 11 ostrých kilometrech. Nu což, i to je rallye.

Třetí soutěží seriálu je u nás dobře známý Rallysprint Kopná. Na něj padl premiérový start s Ladou. Již z testování jsme poznali její slabiny a v seznamování jsme chtěli pokračovat i během sprintu. První RZ jsme jeli i přes handicap slabšího motoru a vlastně i učením se ovládat zcela odlišné auto srovnatelně se soupeři. Další dvě zkoušky nám začalo vypadávat táhlo plynu v kloubkách, tak jsem musel i 6x za zkoušku ven a opravovat. I přes velkou ztrátu a nechuť v rally pokračovat mě spolujezdkyně přesvědčila, že to dotáhneme až do konce a odzkoušíme všechno. Po servise nám už vše, až na nějaké maličkosti, fungovalo a začali jsme sebe i diváky bavit. Takže nám celkem neslavný výsledek, 7. místo ve skupině a 22. absolutně, zase tolik nevadil.

Další a námi moc oblíbenou Rally Krkonoše jsme, bohužel, museli z nedostatku času a financí vynechat a plně jsme se soustředili na přípravu na dvoudenní Rally Hustopeče. Na této rallye jsem po předchozí domluvě startoval již se svou staronovou spolujezdkyní Hankou Vránskou Sichovou, která ukončila půlroční spolupráci u předešlého týmu a byla volná. Jelikož jsme opět zjistili, že motor v Ladě dostal na Kopné své a že bude nutná repase, padlo také rozhodnutí, že zbytek sezony odjedeme se Škodou. Start v Hustopečích, na které jsme se těšili, byl pro mě něčím novým. Ještě jsem na těchto tratích nejel a jak se ukázalo, mezi vinicemi nám to šlo. Pořadatel se o nás také bezvadně postaral, a tak jsme opouštěli v sobotu večer rampu 3. ve skupině a 8. absolutně.

Martin Hrachovec - Zdenka Tamášová (Lada VFTS) - Autogames Rallysprint Kopná 2012

Koncem července jsme startovali na Rally Kostelec n. Orlicí. Po loňském odstoupení na první RZ, jsme chtěli i tuto soutěž pokořit. Což se nám i přes technické komplikace a neskutečné vedro podařilo. Tentokrát z toho bylo 5. místo ve skupině a 15. absolutně.

Na další soutěž do Pačejova jsme kvůli rozpočtu nejeli a vyrazili jsme až začátkem září na znovuobnovenou Rally Vyškov. Ta byla vypsaná jen pro Pohár ČR v rally a pro Mistrovství historických automobilů. Takže jsme byli mezi svými a už jen pohled do servisu skýtal krásnou podívanou. Pořadatelé k tradičním tratím přidali i dvě novinky, což v závěru s krásným počasím přineslo super zážitek a hezké 3. místo ve skupině a 14. absolutně.

Koncem září jsme ještě stihli start na propršené Rally Jeseníky. Zdejší tratě máme moc rádi, ale nám víc vyhovuje suchá varianta závodu, protože po dešti jsou zdejší cesty hodně hladké. Tentokrát jsme se jeli víceméně jen bavit, jelikož bodový odstup v tabulce na obě strany nám dával celkem jistotu konečného výsledku. Od rána jsme dráždili konkurenci hesly o tom, že jen zbabělci přezouvají na mokré gumy a pod tímto heslem jsme i vyrazili na trať. Jeli jsme spíš pro diváky a i tak jsme dojeli na 6. místě ve skupině a 14. absolutně.

A tak nám nenápadně, ale celkem rychle uběhla sezona. Před námi byla poslední, domácí Rally Vsetín.

Po loňském vítězství ve skupině jsme si nedávali při pohledu na startovní listinu moc šancí na obhajobu. Ona přece jen 40 let stará koncepce auta jen těžko stíhá o mnoho mladším Hondám, Peugeotům atd. Ale to nám soutěž nemohlo pokazit. Počasí se vydařilo, technika nezlobila a celkově panovala dobrá nálada. Jeli jsme si ve svém tempu, bez kontroly mezičasů s konkurencí a bylo z toho překvapující 2. místo ve skupině a 9. absolutně, což nás na závěr moc potěšilo.

Takže, když se to pak vše sečetlo, seškrtaly 2 nejhorší výsledky, jelikož se pohár jede na 6 nejlepších bodovaných soutěží, tak jsme celkově v sezoně 2012 skončili na 4. místě ve skupině a 14. absolutně. Což je, myslím, celkem slušné.

Za to vše patří dík rodinám, mechanikům, všem, kteří nás podporují a v neposlední řadě sponzorům, bez kterých bychom seděli doma.

Jedna sezona skončila a my musíme začít plánovat další, pro mě už 13. v pořadí. Uvidím, jak šťastné to pro mě bude číslo. Jelikož Škoda letos nezlobila a ani já jsem jí zase tolik neublížil, budeme se moci, kromě základní repase, více věnovat dostavbě a vychytání much u Lady. S tou bychom chtěli v příštím roce startovat již ve skupině HA v rámci Mistrovství historických automobilů….tak snad se to podaří a štěstěna i přízeň sponzorů bude na naší straně.

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist