www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. září 2020, Svátek má Zita, zítra Oleg

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR Sprintrally 2012

Rozhovor s posádkou želechovické škodovky

23. prosince 2012 • 18:00

Již deset let můžeme na tratích moravských podniků Mistrovství ČR historických vozidel a Poháru ČR v rally vídat nejprve bílou, a posléze oranžovou Škodu 100/110 L s Petrem Krajčou za volantem. Jeho dvorního spolujezdce Honzu Pospíšila letos v polovině závodů zastoupil jeho bratr a zároveň hlavní organizátor želechovické rally-besedy Jarda Krajča. Řidiči se letos podařilo po delší době absolvovat větší počet závodů a kromě tradičně dravého stylu jízdy na sebe zároveň upozornit několika zajímavými výsledky. Čili námětů na rozhovor bylo více, než dost.

Petře, letos jsi po několika hubenějších letech postavil na start šesti podniků, z toho dva dvoudenní a Star rally na Barumce jako bonus. Který závod pro tebe byl letos nejzajímavější?

Petr Krajča - Jaroslav Krajča (Škoda 100 L) - Bonver Valašská Rally 2012

Petr Krajča: „Těžká otázka. Každá soutěž, kterou jsme letos absolvovali, měla svoje. Ale asi řeknu Rally Hustopeče. Tratě vedou v krásném prostředí mezi vinohrady, jsou technické a náročné střídajícím se asfaltovým a šotolinovým povrchem, který máme moc rádi. Organizace i veškeré zázemí je tam na velmi dobré úrovni. Byla to soutěž pro nás finančně velmi náročná soutěž, přesto jsme se na ní dokázali připravit a i přes technické problémy na RZ 9 (prasklé plynové lanko) tento těžký podnik dokončit. Také se nám moc líbila domácí Barumka a snažili jsme se bavit diváky podél trati, hlavně na večerní městské RZ, přestože i zde nás zazlobila technika. Po noční výměně převodovky jsme nastoupili do sobotní etapy a dále pokračovali. Moc nás mrzí zrušení naší domácí Pinduly, na které jsme měli spousty fanoušků. Dále jsme byli moc natěšeni a připraveni na dva letošní volné podniky a to Rallyshow Uherský Brod a Mikuláše ve Slušovicích, kde jsme chtěli fandům poděkovat za letošní přízeň a pobavit je smykama.“

Letos jste na sebe upozornili tím, že se Škodou 100 L, tedy s nejslabším vozem startovního pole, jste se na Rallysprintu Kopná umístili na 68. místě absolutně z 85 dokončivších posádek a především jako 4. z 11 dokončivších v rozmanité třídě V před silnějšími vozy. Na Rally Vsetín jste pak byli 63. ze 79. absolutně a 6. v početné třídě V. Jaký máš na tyto výsledky recept, kromě tradičně dravého stylu jízdy?

Petr Krajča: „Vytvořili jsme z kraje sezony tým spolehlivých a pohodových lidí, který výborně funguje. Snažíme se v rámci našich možností auto dále zdokonalovat. Dravý jezdecký styl mám v sobě - když tam Ti diváci jsou, tak to tam prostě musím dát :-) . Chceme jezdit atraktivně a přitom zrychlovat, ale auto musí zůstat celé! Letos jsme závodili ve třídě „V“ s daleko výkonnějšími a novějšími vozy, ale celkově si výsledku ceníme, bylo to pro nás určitě dobrá sezona.“

Letos se vedle Tebe střídali dva spolujezdci. Hustopeče, Kopnou a Star rally na Barumce s Tebou odjel tradičně Honza Pospíšil, zatímco na jarní Valašce a podzimním Vsetíně vystřídal Honzu Pospíšila premiérově tvůj bratr Jarda. Co stálo za touto částečnou změnou?

Petr Krajča: „Změna na postu spolujezdce byla otázkou dohody a bylo to předem plánováno. Honza byl časově vytížen přestavbou svého domu a dalšími povinnostmi, ale brácha zástup zvládl.“

Jardo, letos jsi poprvé několikrát usednul na spolujezdeckou sedačku. O rally toho víš hodně, ale praxe je vždy trochu jiná, než teorie, což mohu osobně potvrdit. Co pro Tebe bylo na horkém sedadle lehčí, a co těžší, než jsi čekal?

Petr Krajča - Jan Pospíšil (Škoda 100 L) - Star Rally 2012

Jarda Krajča: „Byl jsem plný očekávání. Bylo to něco nového, ale zároveň výzva. Začátky nebyly jednoduché (hlavně čtení rozpisu), ale bratr byl klidný, tolerantní a naučil mě, dá se říci, všechno. Na Valašce to bylo pro mě moc těžké. První závod, dvoudenní podnik a začínalo se v noci dlouhými a rychlými RZ. Tedy tvrdý křest ohněm. Ale nakonec jsem to zvládl. Bylo třeba se též v neposlední řadě naučit řadu věcí týkajících se organizace soutěže, nicméně naučil jsem se všechno. A podzimní vsetínský sprint, tak to už byla paráda, vše fungovalo skvěle: rozpis, auto, šofér, počasí, krásné tratě, zkrátka vše, jak má být.“

Hned jako první závod jste jeli náročnou Valašskou rally, která navíc letos proslula i organizačními zmatky. Jak vzpomínáš na tuto soutěž?

Petr Krajča: „Valašskou rally jsme chtěli v rámci Poháru ČR moc jet, není to daleko od domova. Startovali jsme po více jak dvou letech, takže to bylo hodně těžké. Měli jsme nové auto, nevěděli jsme, jestli vydrží a hlavně do čeho jdeme, čímž myslím zejména náročné dlouhé vložky a nového spolujezdce. I přes neustálé pořadatelské problémy (nemá už cenu rozepisovat) jsme pak byli moc rádi, že jsme zdárně dojeli a do cíle na náměstí ve Valašském Meziříčí.“

Při závěrečném podniku sprintového šampionátu Rally Vsetín jste jeli podle výsledků slušný kalup – bál jsi se v některých pasážích a museli jste řešit nějaké krizové situace?

Jarda Krajča: „Hlavně jsme chtěli jet svižně, ale také trošku atraktivně pro diváky. Pak jsme zrychlovali, ale pořád jsme si říkali, že musíme dovést auto celé. Snad se to líbilo. Nepotkaly nás zde jsme žádné technické problémy, zvolili jsme dobré obutí (i když to bylo jednoduché, protože máme jen suché a mokré), takže z toho krásná soutěž a krásným koncem a výsledkem a velká spokojenost. Zaznamenali jsme jen promáčklé spolujezdcovy dveře, ale to ani nevíme kde, asi někde v retardéru. Nebál jsem se vůbec a krize nebyla žádná. Rozpis byl dobrý a přesný.“

Petr je v civilu zaměstnanec zemědělského družstva, což je pro rally závodníka docela neobvyklé povolání. Před několika lety na motivy této skutečnosti vznikl zajímavý videoklip z dílny vašeho přímého soupeře a kolegy závodníka Michala „Nedbise“ Nedbala, který je společně s Vámi posledním mohykánem, který v MČR sedlá Škodu 100 L. Pojďme se na klip podívat.

Petře, když už jsme u Té historie – věren tradici většiny posádek Rallysportu Příluky příliš nebouráš. V tvé kariéře najdeme pouze jednu havárii, a to v roce 2009, kdy jste s Honzou Pospíšilem havarovali při Rally Vsetín. Potom jste se však z tratí na dva roky vytratili. Co se tehdy odehrálo a s jakými následky?

Petr Krajča: „Na tehdejší Rally Vsetín jsme havarovali v dobrzdění do pravé na bordelu nad Horní Jasénkou a ač to nevypadalo, tak škody byli velké! Auto se muselo přestavit, byla to největší rána v mé kariéře. Peníze na stavbu nového auta se sháněly těžce, ale podařilo se a mohli jsme znovu odstartovat.“

Jardo, spíše než spolujezdec jsi znám jako hlavní organizátor tradičního předsezónního posezení jezdců a fanoušků, Besedy se závodníky rally v Želechovicích nad Dřevnicí, což je i Vaše bydliště. Co je náročnější – odnavigovat soutěž na místě spolujezdce, nebo uspořádat rally-besedu?

Petr Krajča - Jan Pospíšil (Škoda 100 L) - Autogames Rallysprint Kopná 2012

Jarda Krajča: „Tak určitě :-) Obojí má svoje. Ale zatímco na soutěž se připravuješ tak týden, tak Beseda se závodníky rally, to jsou průběžné několikaměsíční přípravy. Ale obojí mám moc rád. Jen musím vzpomenout, že ve voze sedíme při závodě jen dva, ale Besedu dělá kolektiv výborných a hlavně spolehlivých lidí. Bez nich bych sám nic neudělal a tímto jim všem děkuji za krásných dosavadních 5. ročníků.“

Když už jsme u rally-besedy – k hlavním organizátorům kromě Tebe patří právě i Tvůj bratr Petr, Honza Pospíšil, i Váš šéfmechanik Petr „Panizzi“ Malaník. Tedy v podstatě celý Váš tým. Co chystáte pro její 6. ročník a kdy se na ní můžeme těšit?

Jarda Krajča: „Chtěli bychom, aby se tato ojedinělá akce fanouškům nezevšedněla a aby tam byli každý rok příjemní a usměvaví hosté. Já osobně si moc přeji, aby naše pozvání přijali oba mistři republiky, jak velkého, tak malého mistráku. Mé velké přání je účast Romana Kresty, ale také hosté z historie našeho rallysportu, třeba kompletní posádky Leo Pavlík – Karel Jirátko (ten se besedy již účastnil). Jak jsem zmínil v minulé odpovědi, je to týmová práce a děkuji všem sponzorům a kamarádům za spolupořádání a ochotu. Tímto zvu všechny fanoušky na další ročník, který se bude konat už tradičně v březnu v sobotu 9.3.2013.“

Možná je to zatím trochu předčasná otázka, ale co a v jakém složení plánujete pro příští sezonu?

Honza Pospíšil: „Chtěli bychom startovat na moravských podnicích. Pravděpodobně se zase budeme na postu spolujezdce s Jardou střídat, ale ještě uvidíme. Je nám moc líto, že se bohužel nepojede jako Pohár ČR Rally Bílé Karpaty. Jinak vše záleží na financích. Potřebovali bychom sehnat nějakého solidního partnera. Je to jen o penězích, které se shání těžko a budou se po letošní nešťastné sezoně asi shánět ještě hůře.

Závěrem bychom chtěli poděkovat za podporu našim sponzorům. Jsou to: Brambůrky Jana, Natur Vita, Proneco, a další. Poděkování také patří našim rodinám, manželkám a přítelkyním. Pokud by někoho zajímala historie a fotogalerie našeho týmu, může navštívit náš facebookový profil Rally Klub Paseky o.s.. Za něj bych chtěl všem lidem popřát krásné Vánoce a do nového roku 2013 jen Ty nejpěknější zážitky z tratí rychlostních zkoušek.“

Děkuji Vám za rozhovor a do dalších let přeji minimálně stejné úspěchy, jaké se Vám podařilo zajet v letošní sezoně!

Aleš Holakovský
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist