www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 5. května 2025, Svátek má Klaudie, zítra Radoslav |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kolikátý dojede na Rally Hungary Dominik Stříteský? Reklama Nejčtenější články |
Mistrovství světa 2006Vatanen: Světový šampionát na tom není zle, ale...Legenda světové rally Ari Vatanen nedávno prohlásil, že FIA by měla být radikálnější, pokud chce zastavit postupný úpadek rally a přilákat do tohoto sportu více nových značek. Mistrovství světa se v současnosti účastní pouze dva ryze tovární týmy, jelikož loni odešly týmy Peugeot, Mitsubishi a Škoda. Na scéně tak zůstal pouze Ford a Subaru. Citroën je letos reprezentován soukromým týmem Kronos, avšak jedná se pouze o dočasné opatření, než se tovární tým vrátí s novým modelem C4 WRC. Současný stav mistrovství světa ve Vatanenovi vyvolává smíšené pocity: „Neměli bychom se řídit tím, co zde dlouhá léta platilo a fungovalo. Musíme si uvědomit, že tento sport se díky povoleným technologiím stal extrémně nákladným. Mnohé týmy to samozřejmě odradí, pokud usoudí, že se jim tak velké investice nevyplatí, z rally odejdou a budou se věnovat jiným činnostem.“ „Je zcela evidentní, že je něco špatně – jsou zde maximálně tři jezdci, kteří jsou schopní bojovat o vítězství. Vlastně jen jeden, Sébastien Loeb. Takže se dá říct, že poměr mezi investicemi do rally a šancí na vítězství je v současné chvíli hodně nevýhodný.“ Co by mistr světa roku 1981 změnil? „Rally musí mít jednu základní vlastnost, a to že je snadno přístupná. Jak pro jezdce, tak pro diváky. Vstup do soutěží by měl být začínajícím posádkám maximálně usnadněn. Také veřejnost by měla mít volnější podmínky. Když se chce rodina se třemi dětmi podívat do servisní zóny, musí nechat u vstupu celé jmění. Rally je specifický sport a měl by se veřejnosti co nejvíce otevřít.“ „V současné chvíli se nezdá, že by se továrním týmům investujícím do soutěžní techniky náklady v nějaké větší míře vracely. Takže by se možná měla změnit technologie v závodních vozech. Kdyby se například musely používat pouze čtyřstupňové převodovky nebo by se zakázal pohon zadní nápravy, náklady by se výrazně snížily. Domnívám se, že na podobně radikální změny v současné době stagnující světový rallysport čeká.“ FIA během posledních let zavedla mnoho nových pravidel a předpisů, přičemž jedním z nejkritizovanějších byl tzv. systém SupeRally. Podle mnohých toto pravidlo znehodnocovalo skutečné souboje na trati, Ari Vatanen si však myslí, že v současné době se tento systém hodí: „Opět to jde ruku v ruce s obrovskými finančními náklady. Pokud musíte odstoupit na začátku první etapy, stačí vůz opravit a další den se opět můžete postavit na start. Bez tohoto systému by tým mohl akorát sbalit své vybavení, odjet a veškeré investice by byly ztraceny v nenávratnu. Takže myšlenku tohoto systému podporuji,“ řekl Vatanen. I přes kritiku současné rally Vatanen tento sport miluje a věří, že se situace zlepší: „V tomto momentu se sice zdá, že má úroveň mistrovství světa klesající tendenci, ale to se určitě zanedlouho změní. Rally má podporu po celém světě, pouze oficiální představitelé tohoto krásného sportu by měli pracovat více v zájmu této disciplíny,“ dodal Vatanen. -hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|