www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 4. května 2025, Svátek má Květoslav, zítra Klaudie |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články |
Mistrovství světa 2006Citroën C4 WRC - Od konceptu k soutěžím (data)Citroën C4 WRC, představený ve světové předpremiéře 5. září, nová zbraň továrního týmu Citroën Sport, jež se od roku 2007 opět účastní světového šampionátu v rally (WRC), je jednou z největších atrakcí světového autosalónu v Paříži 2006 (28. září - 15. října). Koncepce vozu C4 Citroën Sport je plodem spolupráce mezi návrháři a odborníky na automobilový sport a je pokračováním nové éry značky. Je to projekt, který původně neodpovídal striktně všem sportovním pravidlům a omezením. Jeho úkolem, jakožto stylistické cvičení, bylo vyjádřit jistou vizi nástupce Xsary WRC, vozu, který se stal třikrát mistrem světa v Poháru konstruktérů v letech 2003 až 2005. Koncepce vozu C4 Citroën Sport se mezitím dostala do rukou inženýrů Citroën Sport ve Versailles Satory a stala se z ní skutečná C4 WRC. Přizpůsobení předpisům Zatímco obecný styl zůstal zachován, přizpůsobení vozu platným mezinárodním technickým předpisům a výkonnostním nárokům si vynutilo účast projektové kanceláře Citroën Sport. Pracovní skupina pověřená projektem umožnila vznik první jezdící verze Citroënu C4 WRC, která je původní koncepci velice vzdálená. Například střecha již není skleněná, protože to je při rally zakázáno. Přední a zadní blatníky, lišty, nárazník a přídavné aerodynamické prvky byly změněny tak, aby odpovídaly požadavkům na výkon i předpisům. Prvky karoserie byly analyzovány v aerodynamickém tunelu, nejprve v měřítku 1:4, aby byl ušetřen čas i prostředky, a teprve potom byly na konci studie definitivně schváleny v měřítku 1:1. Hlavní směry programu vývoje Podstatou programu vývoje je prověření a testování mechanických dílů a součástí koncipovaných v projekční kanceláři. V první řadě se soustřeďuje na spolehlivost, ve druhé řadě na výkonnost. Za tím účelem se konalo mnoho testů a to na asfaltu i na šotolině. Technický tým Citroën Sport poté porovnával výkonnost C4 WRC s výkonností Xsary, jež je dosud měřítkem a absolutním vzorem. Ačkoli je stále ve vývoji, Citroën C4 WRC podával důkazy o svém potenciálu a výkonnosti, jež však mohou doopravdy prověřit až podmínky na soutěžích. Očekávání a cíle U Citroën Sport nyní mechanici, inženýři, posádky a odpovědní pracovníci s netrpělivostí očekávají výsledky závodů, neboť C4 WRC má mít stejně snadné řízení jako Xsara WRC, má být stejně spolehlivá, ale podstatně výkonnější a silnější. Je to vůz, který byl postaven a vyvinut proto, aby značce od roku 2007 umožnil prosadit se opět v MS v rallye v Poháru konstruktérů i v Poháru jezdců. Hlavní technické charakteristiky Citroën C4 WRC Stejně jako její slavná starší sestra Xsara, Citroën C4 WRC je vůz s pohonem 4x4, má 2 litrový motor s turbokompresorem spojený s napříč uloženou 6-ti stupňovou převodovku. Zvláštností C4 WRC je, že je delší než Xsara, přesahuje 4200 mm, a zároveň může v souladu s předpisy těžit také z větší šířky 1800 mm namísto dosavadních 1770 mm. Tato změna teoreticky umožňuje větší stabilitu v zatáčkách. Jak rovněž ukládají nové předpisy, elektronická podpora řízení je omezená, přičemž pokud jde o uspořádání, je stejná jako u Xsary v roce 2006. S ohledem na předepsané snížení rozpočtu musí být konstrukční celky C4 WRC spolehlivější a koncipovány pro delší životnost, například motory, převodovky, přední, mezinápravové a zadní diferenciály, tlumiče atd.
Technické charakteristiky Citroën C4 WRC: Motor Přeplňovaný turbokompresorem Vyvinut na základě motoru XU7JP4 Uspořádání : uložen napříč, náklon 25° k výfuku Počet válců : 4 v řadě Hliníkový blok Obsah válců (cm3) : 1998 Max. výkon (k/ot. za min) : 315 / 5 500 Max. točivý moment (Nm/ot. za min) : 580 / 2750 Rozvod 2 vačkové hřídele uložené v hlavě válců, poháněné ozubeným řemenem – 4 ventily na válec Napájení Vícebodové vstřikování Magneti-Marelli Typ 2KR Převod 4 poháněná kola Spojka tříkotoučová uhlíková Přední a zadní diferenciál mechanický - mezinápravový řízený Poloautomatická 6-ti stupňová sekvenční převodovka Přední brzdy Asfalt: disky s vnitřním chlazením, 6-ti pístkové třmeny Šotolina: disky s vnitřním chlazením, 4 pístkové třmeny Zadní brzdy Asfalt i šotolina: disky s vnitřním chlazením, 4 pístkové třmeny Nastavení brzdné síly vpředu/vzadu lze seřizovat řidičem Ruční brzda s hydraulickým ovládáním Odpružení Vpředu a vzadu: typu MacPherson s vinutými pružinami Tlumiče: Citroën / Exe-TC Řízení S hydraulickým posilovačem Kola Ráfky asfalt: 8 x 18 palců Ráfky šotolina: 7 x 15 palců Pneu BF Goodrich asfalt: 225/40-18 Pneu BF Goodrich šotolina: 215/65-15 Rozměry Délka: 4274 mm Šířka: 1800 mm Rozvor: 2608 mm Rozchod vpředu a vzadu: 1598 mm Hmotnost 1 230 kg (povolené minimum) Citroën
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|