www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 4. května 2025, Svátek má Květoslav, zítra Klaudie |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články |
Mistrovství světa 2006Síla a odolnost - pro Ford klíčová slova na KypruVytrvalost a odolnost budou rozhodujícími faktory na prázdninovém ostrově Kypr, kde se o víkendu pojede dvanáctý podnik světového šampionátu v automobilových soutěžích. Obě vlastnosti budou muset prokázat jak stroje, tak posádky týmu BP-Ford. Marcus Grönholm s Timem Rautiainenem a Mikko Hirvonen s Jarmem Lehtinenem se budou na rozpálených a drsných tratích rvát o páté vítězství modrého oválu v letošní sezoně. Ford Focus RS WRC si v náročných podmínkách vysloužil skvělou reputaci. Kromě jiných úspěchů také dvěma kyperskými vítězstvími v posledních šesti letech. Nová generace vozu potvrdila kredit svých předchůdců letos v červnu, kdy s ní Marcus Grönholm zvítězil na podobně náročné Rally Acropolis. BP-Ford označil tuto soutěž za nejtvrdší v několika posledních letech. Kyperské tratě si s ní však po horkém létě bez dešťů zcela jistě v ničem nezadají. Šotolinové cesty v pohoří Troodos nad letoviskem Limasol vyžadují od vozů velkou pevnost a odolnost, která je uchrání před neustálým bombardováním všudypřítomnými kameny. Tratě jsou také nesmírně členité a Kyperská rally je nejpomalejším podnikem celé šestnáctidílné série. Loňský vítěz dosáhl průměrné rychlosti pouhých 64,8 km/h. Za těchto podmínek trpí nedostatkem vzduchu nejen posádky, ale také motory a transmise. Teploty se budou podle předpovědi pohybovat nad hranicí 30°C. Uvnitř vozů však budou o mnoho vyšší a tak bude rozhodovat i výdrž a fyzická kondice jezdců, jimž hrozí bez pravidelného přísunu tekutin dehydratace. Marcus Grönholm na Kypru vyhrál v roce 2002. Mikko Hirvonen tu skončil během svých dvou startů pátý a šestý. Pro tým BP-Ford zůstává v letošním roce hlavním cílem další vývoj nového Focusu RS WRC. V hodnocení značek však snížil náskok vedoucího týmu na pouhých 11 bodů a je odhodlán tento rozdíl v boji o mistrovský titul nadále snižovat. „Kvůli vedru je tato soutěž náročná hlavně po fyzické stránce,“ říká osmatřicetiletý Grönholm. „Do auta při nízkých rychlostech neproudí dostatek vzduchu a na konci rychlostních zkoušek se kvůli horku téměř nedá dýchat. Pak musíte z auta ven a rychle prohodit pneumatiky pro další měřený úsek. Nemáte tedy šanci dech popadnout a jedete hned do dalšího boje. Fyzička je tu hodně důležitá.“ „Tratě jsou OK, ale pořád máte pocit, že musíte jet rychleji. Pokud na to ale šlápnete, tak je velmi snadné skončit mimo trať, protože rovinek je tu hodně málo. Když je člověk příliš rychlý, může začít pozdě brzdit a sklouzne mimo trať nebo rozbije kolo o kámen. Rozhodující je trpělivost a vytvoření si dobrého tempa, které vás těmi nekonečnými zatáčkami provede,“ dodává. Šestadvacetiletý Hirvonen přiletěl na Kypr v pátek rovnou z testů ve Španělsku. Měl tedy příležitost se aklimatizovat a přivyknout velkému vedru. „Kypr je pomalejší než jakákoli jiná soutěž a tratě jsou neuvěřitelně rozbité,“ říká. „Není to má oblíbená soutěž, ale i takové v šampionátu potřebujeme. Mistrovství světa by mělo mít od všeho něco. Aby tu člověk uspěl, musí mít silné a odolné auto a my jsme se už v Řecku přesvědčili, že Focus tyto kvality má. Bude horko a pojede se pomalu, takže si musíme být jisti, že systém chlazení bude fungovat spolehlivě a auto se nám nebude přehřívat.“ „Když jsou rychlosti relativně nízké, je vždycky tendence na to pořádně šlápnout. To ale vede k širokým smykům až do kluzké šotoliny a časové ztrátě. Důležitá je trpělivost,“ dodává. Ford
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|