www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 4. května 2025, Svátek má Květoslav, zítra Klaudie

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2006

Konec kategorie WRC definitivně na obzoru!

25. září 2006 • 11:00

Zdá se, že vozům prestižní kategorie World Rally Car začíná pomalu, ale jistě, zvonit definitivní umíráček. Server AutoSport.CZ se dostal jako jako první v České republice k velmi zajímavé informaci.

Podle zpráv, které jsme měli možnost dát v uplynulých dnech dohromady, je Světová automobilová federace definitivně rozhodnuta ukončit co nejdříve vládu prestižní kategorie WRC v seriálu soutěží mistrovství světa. Vozy WRC tedy čeká podobný osud, jaký před řadou let potkal legendární našlapaná Béčka.

Na rozdíl od skupiny B, která byla zrušena zejména kvůli hledisku bezpečnosti posádek i diváků, u kategorie WRC FIA dlouhodobě argumentuje především vysokými náklady. Ty se snažila v poslední době eliminovat zákazem možnosti používání speciálních materiálů, aktivních prvků a elektroniky, ale prakticky bezvýsledně.

Po postupném vyřazení vozů této nejsilnější skupiny, společně s ostatními přeplňovanými čtyřkolkami a kitovými dvoulitry ze seriálu Mistrovství Evropy a dalších regionálních šampionátů, konaných pod hlavičkou FIA, nebudou vozy WRC startovat ani v elitním světovém seriálu. Termín je přitom neúprosný: rok 2008!

Společně s částečnou ekonomickou recesí v automobilovém průmyslu a ukončení či pozastavení programu WRC několika týmy se tak FIA (doufejme) snaží hledat východisko z neutěšené situace. Po řadě spíše zmatečných návrhů se zdá, že východiskem bude nakonec přeci jenom kategorie Super 2000, tedy jakási levnější varianta WRC, která by nicméně měla zachovat atraktivitu automobilových rally.

Naše nejnovější informace hovoří o tom, že právě s vozem specifikace Super 2000 hodlá v mistrovství světa zápolit hned sedm továrních týmů, což by bylo samozřejmě přínosem a oním očekáváným vitálním impulsem pro tento šampionát, který v posledních dvou letech bez jakýchkoliv pochybností ztratil hodně ze své popularity. Pro českého fanouška je pak samozřejmě dvojnásobně zajímavá informace, že svůj comeback do MS plánuje také mladoboleslavská automobilka Škoda, jejíž speciál Super 2000 by měl být homologován již v polovině příštího roku!

K výše uvedeným informacím se nám, prakticky podle očekávání, nepodařilo získat oficiální vyjádření kterékoliv ze zainteresovaných stran, nicméně, nedočkali jsme se ani jejich popření.

Vozy kategorie WRC se v mistrovství světa FIA objevily ve druhé polovině 90-tých let minulého století. Jejich hlavním specifikem je přeplňovaný dvoulitrový motor s maximálním výkonem 300 koní a pohon všech čtyř kol. Vzhledově vychází ze standardních silničních modelů, ovšem s těmi je spojuje prakticky pouze skelet karoserie a blok motoru. Cena špičkového továrního modelu dosahuje ceny přes 20 milionů Kč.

Nejrůznější modely vozů kategorie WRC v průběhu deseti let představilo hned několik významných automobilek – Citroen (Xsara, C4), Ford (Escort, Focus), Hyundai (Accent), Mitsubishi (Lancer), Toyota (Corolla), Peugeot (206, 307), Seat (Cordoba), Subaru (Impreza), Škoda (Octavia, Fabia).

S nastupující kategorií Super 2000, u níž by cena vozu oficiálně neměla přesahovat hodnotu 180.000,- Euro (tedy něco přes 5 milionů Kč), má zatím jediné výraznější zkušenosti italská automobilka Fiat. Její Grande Punto Super 2000 pilotované Giandomenicem Bassem vybojovalo v letošním roce titul starého kontinentu, když na asfaltových soutěžích prakticky nenašlo přemožitele, ale své slabiny ukázalo na nezpevněných površích. Navíc není tajemstvím, že se turínská automobilka u svého speciálu stále potýká s problémy s transmisemi.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
26.09.2006 16:49
Acom
No tomu se rika atmosfera, ale jak pro koho.
Kazdopadne jde v prve rade o penize a az nekde v dalce je nejaky spor.
26.09.2006 13:09
John - moderátor
To: rallytravel, Acom - Noční RZ měly určitě něco do sebe, kdo měl tu možnost zažít na vlastní oči "noc dlouhých ohňů" na Monte Carlu, ví o čem je řeč. Atmosféra byla vždy jednoduše nepopsatelná. Dnešní rally je samozřejmě víc o komerční stránce, než o dobrodružství. Menší kilometráž a počet RZ samozřejmě fanoušky netěší, ale pro týmy je to menší finanční zátěž (a pro pořadatele také). Dříve se hodně věcí dělalo jen z lásky, ale na rovinu - kdo z vás by dneska šel dělat zadarmo traťáka na RZ a byl celý den na jednom místě, namísto volného dne?

Jinak ještě k Super 2000, reálná cena za nové auto by se neměla vyšplhat přes 250.000,- Euro, takže jsme na ceně staršího ojetého WRC.
26.09.2006 11:19
Breaky
rallytravel,tak tak
26.09.2006 10:52
rallytravel
to Acom: "Divak vidi jen ostre svetla xenovove rampy a nez dojede dalsi vuz tak je oslepen". Tomu se říká atmosféra chlapče. :o)
26.09.2006 10:39
Acom
No jo tomu se dneska s oblibou rika kompaktnost. Nocni RZ maji sve kouzlo ale pro lidi kteri do rally davaji penize jsou k nicemu, a co vidi divak? Divak vidi jen ostre svetla xenovove rampy a nez dojede dalsi vuz tak je oslepen - takze vidi prd.
26.09.2006 10:33
rallytravel
to Patrik. největší pád zažila rally ne s koncem skupiny B, ale s začátkem přeměny soutěží MS v sprintový seriál. Z dnešního konceptu je jediná dobrá věc centrální servis. Délka RZ, zákaz jízdy v noci, to vše udělalo z rally odvar soutěží osmdesátých let. Pamatuju kdy Barum Rally měla skoro 600km RZ a kdy RAC Rally v Británii měla 70 RZ. Taky se ale jelo za rok deset podniků a tovární týmy měli čas na přípravu vozů. mimochodem, na té RAC Rally startovalo 13 továrních týmů. To jen trochu nostalgie :o)
26.09.2006 07:52
Ricardo - moderátor
To Patrik: Vím o čem mluvíš, jenže tehdy si nikdo nestěžoval na to, že to stojí takové peníze. Automobilky se chtěly prostě dostat na vrchol. Byla to pro ně prestižní záležitost. Koupil jsem si DVD 80. léta skupina B a tam to bylo celkem dost jasně viditelné. Každý chtěl mít toho nejlepšího jezdce a vyhrávat.

Velký odliv fanoušků byl, ale přeci jen se jich hodně vrátilo. Nedovedu si ale představit, že by tak lemovali tratě i dnes. To by bylo smrtelných havárií. Vždyť tam jezdec ani neviděl, kde vede cesta, protože i na ní stáli diváci. Při těch záběrech jsem nechápal.

Vem si letošní Monte Carlo. Tam bylo diváků tolik, že prostě museli tři RZ zrušit, protože se to prostě nedalo nijak ohlídat...

WRC - jasné, to je špička. Osobně si ale myslím, že vozy skupiny A taky nebyly špatné a celkem hodně se chytly - po skupině B. Jinak Super 2000 má jistě budoucnost, když Fiat letos s takovým speciálem vyhrál mistrovství Evropy...

No, jak jsem psal již níže, nechejme se překvapit... Oni an FIA do října jistě ještě něco vymyslí...:-)
25.09.2006 21:55
Patrik
Ricardo: problém je že po konci skupiny B... (neřekl bych že kategorie "B" byla levnou záležitostí - viz článek) byl velký odliv fanoušků... a velká blamáž rally... combeck přišel až s WRC... kategorií, které se měli uchytit bylo moc... a zatím ani jedna se neprosadila...
25.09.2006 21:36
Karbonyl - moderátor
Viděl bych to spíš na fabii nebo joystera;-) Na S2000 se těším!
25.09.2006 15:30
Ricardo - moderátor
No snad to bude k něčemu dobré. Nechejme se překvapit. Po skupině B taky každý říkal, už nikdy nic více a teď máme WRC.

Super 2000 budou časem taky dobré a myslím, že nakonec budou stát více, než současná WRcéčka... Možná i toho se dočkáme. Vždy to chtěli slevnit a bylo z toho pravý opak...
toplist