www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 4. května 2025, Svátek má Květoslav, zítra Klaudie |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kolikátý dojede na Rally Hungary Dominik Stříteský? Reklama Nejčtenější články |
Mistrovství světa 2006Konec kategorie WRC definitivně na obzoru!Zdá se, že vozům prestižní kategorie World Rally Car začíná pomalu, ale jistě, zvonit definitivní umíráček. Server AutoSport.CZ se dostal jako jako první v České republice k velmi zajímavé informaci. Podle zpráv, které jsme měli možnost dát v uplynulých dnech dohromady, je Světová automobilová federace definitivně rozhodnuta ukončit co nejdříve vládu prestižní kategorie WRC v seriálu soutěží mistrovství světa. Vozy WRC tedy čeká podobný osud, jaký před řadou let potkal legendární našlapaná Béčka. Na rozdíl od skupiny B, která byla zrušena zejména kvůli hledisku bezpečnosti posádek i diváků, u kategorie WRC FIA dlouhodobě argumentuje především vysokými náklady. Ty se snažila v poslední době eliminovat zákazem možnosti používání speciálních materiálů, aktivních prvků a elektroniky, ale prakticky bezvýsledně. Po postupném vyřazení vozů této nejsilnější skupiny, společně s ostatními přeplňovanými čtyřkolkami a kitovými dvoulitry ze seriálu Mistrovství Evropy a dalších regionálních šampionátů, konaných pod hlavičkou FIA, nebudou vozy WRC startovat ani v elitním světovém seriálu. Termín je přitom neúprosný: rok 2008! Společně s částečnou ekonomickou recesí v automobilovém průmyslu a ukončení či pozastavení programu WRC několika týmy se tak FIA (doufejme) snaží hledat východisko z neutěšené situace. Po řadě spíše zmatečných návrhů se zdá, že východiskem bude nakonec přeci jenom kategorie Super 2000, tedy jakási levnější varianta WRC, která by nicméně měla zachovat atraktivitu automobilových rally. Naše nejnovější informace hovoří o tom, že právě s vozem specifikace Super 2000 hodlá v mistrovství světa zápolit hned sedm továrních týmů, což by bylo samozřejmě přínosem a oním očekáváným vitálním impulsem pro tento šampionát, který v posledních dvou letech bez jakýchkoliv pochybností ztratil hodně ze své popularity. Pro českého fanouška je pak samozřejmě dvojnásobně zajímavá informace, že svůj comeback do MS plánuje také mladoboleslavská automobilka Škoda, jejíž speciál Super 2000 by měl být homologován již v polovině příštího roku! K výše uvedeným informacím se nám, prakticky podle očekávání, nepodařilo získat oficiální vyjádření kterékoliv ze zainteresovaných stran, nicméně, nedočkali jsme se ani jejich popření. Vozy kategorie WRC se v mistrovství světa FIA objevily ve druhé polovině 90-tých let minulého století. Jejich hlavním specifikem je přeplňovaný dvoulitrový motor s maximálním výkonem 300 koní a pohon všech čtyř kol. Vzhledově vychází ze standardních silničních modelů, ovšem s těmi je spojuje prakticky pouze skelet karoserie a blok motoru. Cena špičkového továrního modelu dosahuje ceny přes 20 milionů Kč. Nejrůznější modely vozů kategorie WRC v průběhu deseti let představilo hned několik významných automobilek – Citroen (Xsara, C4), Ford (Escort, Focus), Hyundai (Accent), Mitsubishi (Lancer), Toyota (Corolla), Peugeot (206, 307), Seat (Cordoba), Subaru (Impreza), Škoda (Octavia, Fabia). S nastupující kategorií Super 2000, u níž by cena vozu oficiálně neměla přesahovat hodnotu 180.000,- Euro (tedy něco přes 5 milionů Kč), má zatím jediné výraznější zkušenosti italská automobilka Fiat. Její Grande Punto Super 2000 pilotované Giandomenicem Bassem vybojovalo v letošním roce titul starého kontinentu, když na asfaltových soutěžích prakticky nenašlo přemožitele, ale své slabiny ukázalo na nezpevněných površích. Navíc není tajemstvím, že se turínská automobilka u svého speciálu stále potýká s problémy s transmisemi. Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|