www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 30. dubna 2025, Svátek má Blahoslav, zítra Svátek práce |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články |
Mistrovství světaFilip Kohn: Škoda sněhového aquaplaningu, stál nás lepší výsledekV polovině února se Filip Kohn společně s Rossem Whittockem postavili na start Rally Sweden. I přes drobný výlet do závěje posádka náročnou rally dokončila. Kromě spousty zkušeností si kluci odváží 27. příčku v absolutní klasifikaci a 11. místo v kategorii WRC2.
Švédská rally, druhý podnik z letošního kalendáře závodů mistrovství světa má své místo v kalendáři v únoru. A tento termín si zaznamenal pro svůj třetí letošní start i příbramský mladík Filip Kohn. Jedenadvacetiletý jezdec vyrazil na severskou zimní rally potřetí, dvakrát to bylo s Fordem Fiesta Rally3, ale letos jsou jeho starty spojené se Škodou Fabia RS Rally2. V kategorii WRC2 měli Filip s Rosssem devatenáct soupeřů. Prim měli hrát hlavně skandinávští jezdci, kteří jsou na sněhu a ledu jako doma. Pro Kohna to byla příležitost zužitkovat informace z předchozích ročníků. „Pro mne byla letošní Švédská rally rozdílná hned z několika směrů. Jednak jsem jel poprvé s Rally2, pak jsem měl jiné pneumatiky speciálně určené na tuto soutěž, jel jsem pod týmem Raimunda Baumschlagera a čtvrtý hlavní rozdíl byl ve spolujezdci, neboť s Rossem jsem byl tady poprvé. Co se týká tratí, tak některé zkoušky jsem už jel, což bylo fajn. Vloni jsem s Rally3 vyhrál dvě zkoušky, ale letošní start, to byla velká škola,“ nastřelil hlavní rozdíly tří startů ve Švédsku Filip Kohn. Soutěž byla rozdělena do tří etap, do kterých pořadatelé rozložili celkem 18rychlostníchzkoušek v délce necelých 294 kilometrů. Po čtvrtečním zahřívacím shakedownu byla na pořadu jediná krátká (5,1 km) erzeta. „Šejk“ zajel Filip v pohodě, když zaznamenal 12. čas v kategorii a naznačil, kde by se mohl v průběhu rally pohybovat. První ostrá zkouška se nesla v podobném duchu, ale rozhodovat se mělo v následujících dnech. V pátek to bylo sedm erzet a mezi nimi i dva průjezdy 28 km dlouhé RZ Bygdsiljum. Hned první průjezd nejdelší zkouškou dne nevyšel naší posádce podle představ, ale s přibývajícími kilometry získávala na jistotě a dostavovaly se i solidní časy. Maximem byly časy těsně za nejrychlejší desítkou v kategorii WRC2. O tom, že posádka zrychlovala, svědčí fakt, že při druhém průjezdu RZ Bygdsiljum si Filip nadělil půlminutu. Na konci dne byla posádka klasifikována na 12. příčce ve své kategorii. Sobotní etapa obsahovala sedm zkoušek a průběh závodu byl hodně podobný páteční části. Úvodní zkouška nic moc, ale pak se Filip s Rossem rozjeli. Dvakrát dobyli časy TOP 10 ve WRC2 a v průběžném pořadí se posunuli na krásnou 9. příčku. Ale 14.RZ byla pro kluky velice smolná, neboť chytili sněhový aquaplaning a zabořili se do sněhové bariéry. S pomocí pořadatelů se sice dostali zpět na cestu, ale ztráta více jak šesti minut znamenala propad ve výsledcích. Poslední zkoušku dne zajeli kluci v klidu, ale díky velkým časovým odstupům mezi soupeři to znamenalo jen posun o jednu příčku výš na 12. místo. Sen o skvělém výsledku zůstal v sobotní závěji, a tak si Kohn s Whittockem závěrečné tři nedělní zkoušky užívali. Dva průjezdy na nejdelší erzetě celé soutěže (RZ Västervik 29,3 km) projela posádka jedenáctým a dvanáctým časem a závěrečnou PowerStage zakončila opět dvanáctým časem. To vše stačilo na konečnou 11. příčku v kategorii WRC2, v absolutní klasifikaci to bylo místo 27. a ve WRC2 Challenger pak místo deváté. „Závod byl těžký a opět jsme se spoustu věcí naučili. S Fabií jsem jel, pokud pominu několik úseků na Monte Carlu, poprvé na sněhu a ledu. Opět musím konstatovat, že Fabie fungovala skvěle a velice dobře se mi s ní jede. V pátek jsem vstoupil do závodu hodně opatrně. Nechtěl jsem nic pokazit a moc jsem nad jízdou přemýšlel. Bylo potřeba jet čistou stopu a pokud auto vyjelo ze stopy, gumy nepobíraly měkký sníh a každá taková chyba byla potrestaná. Na další zkoušky jsem se snažil „vyresetovat si“ hlavu a bylo to znát. Postupně jsme zrychlovali, což bylo krásně vidět i na časech. V sobotu jsme měli už dobré tempo. Na 14.RZ bylo zajímavé, že se místy měnil grip na brzdicích bodech, kde byly vyjeté koleje a v nich měkký sníh a kde nešlo auto zastavit. Na jednom takovém místě jsem dostal na brzdách sněhový aquaplaning a ještě jsem stihl potáhnout za ručku, přesto jsme spadli po zadku do bariéry. Měli jsme smůlu, že v tomto místě nebyli diváci, takže Ross šel ukazovat posádkám, že jsme v pohodě a já se snažil auto vyhrabat. Pořadatelé seděli opodál v autě a patrně si nás nevšimli, až po chvíli nám přišli pomoct. Fabie byla zadním kolem v hlubokém sněhu a auto sedělo na břiše, takže škoda, že jsme tam nechali zbytečně moc času. Přesto jsem s naším startem spokojený. Sobota a neděle byla z naší strany dobrá. Pořád tam jsou ale místa, na kterých musíme zapracovat. Věřím, že jdeme správným směrem,“ zhodnotil druhý start ve světě příbramský jezdec. V nejbližší době čeká na Filipa Kohna a Rosse Whittocka představení programu a nového designu pro letošní sezonu. V tuto chvíli můžeme prozradit, že dalším startem naší posádky bude rally v Česku, konkrétně Rallye Šumava Klatovy. Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|