www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 30. dubna 2025, Svátek má Blahoslav, zítra Svátek práce

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Rallysprint Série

Dominik Jakeš: Přestup do vozu kategorie Rally4

27. března 2025 • 13:30

Na čtyři úspěšné roky (2021–24) s vozem Opel Adam chce navázat Dominik Jakeš (21. 3. 2004), čerstvě 21letý pilot z Hutiska – Solance. Během nich dokázal v celkovém hodnocení Opel Adam Cupu dosáhnout na dvě stříbrné pozice, v sezoně 2023 pak slavil dokonce absolutní triumf. Vloni sice kvůli dvěma odstoupením nedokázal obhájit prvenství v cupovém seriálu, vše si ale vynahradil v rámci sprintového mistrovství. V něm společně se spolujezdcem Petrem Těšínským slavili premiérový titul v rámci třídy RN7. Po zvážení všech pro a proti došlo pro letošní rok k zásadnímu rozhodnutí, a tím je přestup do vozu kategorie Rally4.

Dominiku, než se dostaneme k plánům na letošní sezonu, ohlédněme se ještě za tou loňskou.

Dominik Jakeš - design 2025

Po vítězství v rámci Opel Adam Cupu jsme už na konci předloňského roku zvažovali, že se posunujeme do vyšší kategorie. Na závěrečné Mikuláš rally jsem si dokonce mohl vyzkoušet vůz Rally2 (Hyundai i20 R5). A byť to byla jen krátká soutěž, zvykal jsem si na mnohem výkonnější speciál docela rychle. Výsledné šesté místo za mnohem zkušenějšími jezdci mne i tátu rozhodně potěšilo. I proto jsme chtěli přestup do kategorie vozů Rally4 udělat už vloni. Jenže prioritou pro nás byl nákup vlastního vozu, což jsme podmínili tím, že se prodá náš Adam. To se nepodařilo, proto jsme se rozhodli obhajovat prvenství v rámci Opel Adam Cupu. Bohužel, hned úvodní podnik jsme nedokončili. Domácí Valašku jsme měli dobře rozjetou a po polovině soutěže vedli téměř o půlminuty, těsně před závěrem nás ale problémy s motorem donutily odstoupit.

Pak však následovaly tři vítězství v řadě (Kopná, Plzeň, Příbram) a i díky bonusovým bodům za vyhrané rychlostní zkoušky jste se ocitli ve vedení Adam cupu.

Vždy to byly moc pěkné závody a nejvíc na nás dotíral Matěj Manderla, na Příbrami jsme naopak svedli hezký souboj s Tomášem Dudákem. Sice jsme měli v hlavě, že už si nesmíme dovolit žádný výpadek, protože v poháru se škrtá pouze jeden výsledek a ten jsme si vybrali právě na Valašce. Přesto se jelo velice rychlé tempo a žádné vítězství jsme od soupeřů nedostali zadarmo. Bohužel, druhý technický problém přišel ve Vyškově. Dolů nás tam srazila už penalizace za neprojetý retardér, ani druhé místo by ale ještě nevadilo. Prasklá poloosa na předposlední RZ však znamenala konec a naše šance na obhajobu se posunuly už jen do teoretické roviny.

Satisfakcí se pro vás stala závěrečná Rally Vsetín, kde jste si po čtvrtém vítězství v roce dokázali zajistit titul ve třídě RN7.

V rámci sprintových závodů se do konečných výsledků započítávalo pět nejlepších výsledků ze sedmi, takže výpadky z Valašky a Vyškova neohrozily celkové prvenství. Podstatný díl na tomto úspěchu má samozřejmě i Petr Těšínský, který mne navigoval při většině soutěží. V hodnocení Opel Adam Cupu jsme sice vyhráli nejvíce podniků i rychlostních zkoušek (pozn.: za každou vyhranou RZ se počítá 1 bod), ale ani to nestačilo. Náš největší soupeř Matěj Manderla se v průběhu roku vyvaroval jakýchkoliv výpadků a díky vyrovnanějším výkonům vyhrál, k čemuž mu gratuluji.

Dominik Jakeš - design 2025Dominik Jakeš - design 2025

Mezi pohárovými Adamy si se pohyboval čtyři roky. Jak bys zhodnotil toto čtyřleté období?

První rok byl učební a výsledky ovlivnil i fakt, že jsem během roku vystřídal čtyři spolujezdce. Všichni to byli zkušení mitfárové, jen mi vždycky chvíli trvalo, než jsem si zvyknul na nový hlas a v tomto hledu to určitě nebylo ideální. V dalších dvou sezonách mne navigoval Víťa Badura a hlavně předloňská sezona 2023 byla fantastická. Na souboje o desetinky sekund s Kubou Jančíkem nikdy nezapomenu a celkové vítězství v seriálu Opel Adam Cup patří k mým největším dosavadním úspěchům. Sám jsem zvědavý, jak moc budu Kubovi stačit, když už má oproti mně rok náskok ve sbírání zkušeností s ´rally-čtverkou´.

Které soutěže sprintového mistrovství sis nejvíce oblíbil?

Pochopitelně jako většina jezdců mám nejradši domácí závody. Na úplně první místo dávám Vsetín, který má i díky podzimnímu počasí vždy velice těžké tratě. Pěkná soutěž je každoročně i Kopná, ale líbí se mi i soutěže v Plzni či Příbrami. Dá se říct, že nemám nějakou vysloveně neoblíbenou trať. Ostatně všem pořadatelům patří velký dík, že přes komplikace spojené s organizací závodů dokáží nachystat kvalitní soutěže.

Dominik Jakeš - design 2025Dominik Jakeš - design 2025

Nakonec nezbývá než se zeptat na plány pro rok 2025? Je vyřešeno i obsazení na místě spolujezdce?

Začnu od konce. Na tento rok jsem domluvený opět s Petrem Těšínským, který nám přislíbil spolupráci ve sprintech. Jsem za to opravdu moc rád, protože Petr je naprostý profesionál s velkými zkušenostmi, patří mezi naši spolujezdeckou špičku. Pokud bychom jeli stejně jako vloni i Barum rally, musel bych oslovit někoho dalšího, neboť Petr bude ve velkém mistrovství navigovat Věroslava Cvrčka.

Co se týká techniky, stáli jsme opět před dilematem. Prioritou bylo pořízení vlastního vozu Rally4, což ale bylo podmíněno prodejem našeho Adamu. Přestože jsme byli s jedním kupcem domluveni už dávno dopředu, na poslední chvíli nám odřekl a my museli přejít na alternativní variantu pronájmu vozu s tím, že náš Adam je připravený na půjčování. Je to super vůz pro začínající jezdce a opravdická závodnička se sekvencí a výborným podvozkem. Preferujeme pronájem na sprintech, kde pojedeme také my a týmové stání by tak bylo společné. Každému zájemci jsme také schopni poskytnout maximum zkušeností a rad ze čtyř let závodění v Adam Cupu. Pokud ale bude zájem, jsme schopni nachystat vůz i na velký podnik. Ostatně vloni s naším Adamem vyhrál Václav Dunovský třídu při Rally Český Krumlov.

Takže definitivní tajenka ohledně letošního vozu zní …

Dominik Jakeš - design 2025

... Bude to Peugeot 208 Rally4 ze stáje Minařík Racing. Jednalo se o naši první volbu, protože taťka se s kluky Minaříkovými zná ještě z doby, kdy v 90-tých letech závodil společně se strýcem Karlem se Suzuki Swift právě proti swiftu Pepy Minaříka. No a jeho syn Luboš teď vede vlastní tým. O kvalitě vozů z týmu Minařík Racing je zbytečné se rozepisovat, vždyť jejich ´dvěstěosmička´ je právě loňský mistrovský vůz dvoukolek s Rendou Dohnalem a Romanem Švecem. Co se týká pneumatik, zůstáváme u značky Hankook, se kterou jsme maximálně spokojeni. Navíc jsme za druhé místo v Hankook Trophy 2024 (1. Dominik Stříteský, 2. Dominik Jakeš) dostali jako výhru nové pneumatiky, takže jen vyměníme šestnáctipalcové gumy za sedmnáctipalcové.

První podnik sprintového šampionátu se pomalu blíží a v okolí Šternberka se bude závodit už za tři týdny. Jak budou probíhat poslední přípravy?

Je jasné, že si na novou techniku budu muset nejdříve vůbec zvyknout. Určitě by nám měl pomoct předstartovní test, při kterém si vyzkouším základní věci kolem ovládání vozu a chování podvozku. Ale pořád to bude jen test, při kterém jedete 1-2 kilometry tam a pak zase zpět. To skutečné učení se přijde až na Moravě. Konkurence bude obrovská a s takovými jezdci jako jsou Petráš, Šipoš, Lehký a další se samozřejmě zpočátku vůbec nemám šanci (a ani se nechci) porovnávat. Uvidím, jak mi to půjde a jak postupně budeme zrychlovat. Už teď se však moc těším a věřím, že uděláme radost sobě i fanouškům u trati. A za šanci startovat s tímto vozem musím jen poděkovat všem našim větším i menším sponzorům. No a v úplně první řadě pak taťkovi, bez kterého by mé závodění vůbec nebylo možné.

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist