www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 30. dubna 2025, Svátek má Blahoslav, zítra Svátek práce

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství Evropy

SOUHRN: Vítězem evropské Rally Sierra Morena se stal Nikolay Gryazin

7. dubna 2025 • 23:00

Letošní ročník mistrovství Evropy začíná o prvním dubnovém víkendu na Rally Sierra Morena. Zbrusu nový podnik, jenž nahradil v kalendáři 'světové' Kanáry, se uskuteční na asfaltových rychlostních zkouškách v okolí jihošpanělského města Cordóba. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k Rally Sierra Morena

Nikolay Gryazin - Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) - Rally Sierra Morena 2025

Nikolay Gryazin se svým stálým spolujezdcem Konstantinem Aleksandrovem suverénním způsobem opanovali úvodní závod letošního mistrovství Evropy - Rally Sierra Morena, jenž byla do kalendáře ERC zařazena vůbec poprvé. Na stupně vítězů je doprovodili Yoann Bonato a José Antonio Suarez.

Už delší dobu bylo jasné, že se tradiční evropský podnik Rally Islas Canarias přesune do mistrovství světa a jeho místo v evropském šampionátu převezme Rally Sierra Morena, jenž ve španělském kalendáři tradičně patřívá k nelepším a nejkvalitněji pořádaným závodům. Organizátorům z místního autoklubu nakonec připadlo privilegium otevřít letošní sezónu ME.

Organizátoři si pro soutěžící připravili náročné rychlostní zkoušky vedoucí po cestách v pohoří Sierra Morena na sever od historického města Córdoba, jenž se stalo hostitelským městem. Rychlostní zkoušky byly překvapivě spíše rychlejšího charakteru s rovným čistým asfaltem, který však až neočekávaně příliš častokrát zasypávali jezdci šotolinou či kamínky při katování.

Jak bude vypadat letošní sezóna je zatím hodně předčasné odhadovat. Dvojnásobný evropský šampion Hayden Paddon se rozhodl v letošním roce už o další titul nebojovat. Finance na program v rámci ME nedal dohromady ani druhý Matthieu Franceschi, kterému se nakonec naskytla možnost na start na světových Kanárech s Toyotou, ale ani jeho budoucnost zatím není jasná. Tím se trůn otevírá pro nové vyzyvatele. Respektive, již nyní je prakticky jasné, že na konci roku uvidíme úplně nového mistra Evropy. Z bývalých šampionů totiž letos na evropských tratích uvidíme pouze Efrena Llarenu, Chrise Ingrama, Jana Kopeckého či Giandomenica Bassa, všichni se však představí jen v hodně omezeném počtu závodů. Řada pilotů, kteří již prozradila své plány na letošní sezónu, pak bude startovat jen ve vybraných závodech. Není mnoho těch, co mají ve svých plánech všech osm závodů.

První ostré svezení čekalo na posádky na free practice a kvalifikaci, která se jela na cestě na úpatí nejvyšší okolní hory Cerro de Pedro López. Na ní se neobjevil Maxime Potty, jenž sešrotoval svůj Citroën C3 Rally2 na středečním předsoutěžním testu, ze zdravotních důvodů se nepředstavil ani Jaroslaw Koltun. Všem zbývajícím posádkám však přidávalo vrásky počasí a jeho předpověď. V noci totiž zapršelo a úvod free practice se jel na mokré trati, která však začala postupně osychat. S tím, že krátce po poledni, kdy startovala kvalifikace, měl přijít déšť. Zároveň ale předpověd počasí na sobotu i neděli ukazovala, že by se mělo jet vesměs za sucha. Posádky tak laborovaly, jaké pneumatiky zvolit pro free practice a hlavně pak pro kvalifikaci, protože právě kvalifikační pneumatiky se započítávaly do celkového maximálního limitu na soutěž. A přeci jen, rozjet měkčí sadu pneumatik a riskovat, že nezbude dostatek tvrdých na soutěž, bylo hodně velké dilema. Výsledky free practice také hodně ovlivnilo, v jaké fázi osychání tratě se do ní jezdci vydali. I se startem kvalifikace se čekalo do poslední chvíle. Nakonec skutečně s prvními auty začalo lehce poprchat, aby se to těsně po průjezdu posledního auta změnilo v hustý liják, ve kterém se pak odehrál následný shakedown. Kvalifikace se nakonec stala kořistí Nikolaye Gryazina před Jonem Armstrongem a Miko Marczykem. Smůlu pak měli Philip Allen a Dominik Stříteský, kteří dostali defekt a byli odsouzeni v sobotu startovat v zadních pozicích.

Ještě v pátek večer pak na posádky čekala superspeciálka přímo na hlavní silniční tepně uprostřed Córdoby, kde organizátoři vytvořili na Pyrenejském poloostrově tradičně klasickým rallyovým fanouškům nezáživnou mickey mouse stage s točením kolem barelů a průjezdy úzkými zatáčkami mezi umělohmotnými bariérami. I zde se projevila volba pneumatik, kdy většina posádek využila těch, co odjeli na kvalifikaci. Zvítězil celkem suverénně Nikolay Gryazin, který na takto krátké trati nadělil všem více než vteřinu na kilometr. Druhý dojel Stéphane Lefebvre a třetí Mads Ostberg. Největší trápení zde zažil Daniel Alonso, kterému na jeho Fordu Fiesta Rally2 MkII odešel posilovač řízení a chudák řidič se celou zkouškou doslova protrápil, kdy každý vracák či objezd barelu musel provádět několikrát i s couváním. Ze špičky se tato zkouška podařila nejméně Armstrongovi, kterému po hodinách zhasl motor.

V sobotu na posádky čekala trojice zkoušek, přičemž hlavní respekt budila ta závěrečná - více než 27 km dlouhý test Villeviciosa. Ale to předbíháme. Tu úvodní RZ vyhrál Jon Armstrong, který využil přeci jen stále ještě chladnějších podmínek, které jeho Pirellkám vyhovovaly. Vedení si však udržel Gryazin před Ostbergem a Virvesem. Nejrychlejším evropským časem na následujícím úseku se blýskl Andrea Mabellini, který se tak přiblížil na pouhou vteřinu za Gryazina. Pořád byly ale rozestupy celkem malé. Zkoušku navíc lehce ovlivnila havárie Jamese Williamse, po které byl test na chvíli zastaven. Rozhodovat se však mělo právě na následující zkoušce, na kterou se všichni připravovali a podřizovali jí svou taktiku. A zde všem ulétl Nikolay Gryazin, kterému alespoň trochu stíhal José Antonio Suárez, jenž ztratil osm vteřin. Počínajem třetím Lópezem pak všichni ostatní ztratili 18 vteřin a víc. Díky tomu se v pořadí za Gryazinem seřadili Suárez a Bonato. Zkouška se vůbec nepodařila Jonu Armstrongovi, který ztratil skoro minutu výletem mimo trať. Svou sérií větších havárií zde pak doplnil Philip Allen, když pro jeho spolujezdce dokonce musela jet sanitka. To bohužel znamenalo zrušení zkousky nejen pro všechny dvoukolkáře, ale také pro Dominika Stříteského, který jako jediný z jezdců ERC1 nestihl do zkoušky odstartovat a následně dostal hodně necitlivě přidělený náhradní čas.

Odpolední sekce se nesla v obdobném duchu. První krátkou zkoušku vyhrál Efrén Llarena tentokrát startující s Citroënem C3 Rally2, právě v této zkoušce naopak skončil Norbert Hercig, když na jeho Toyotě připravované Llarenovým týmem zklamaly brzdy. Také druhá zkouška zásadnější drama nepřinesla, vyhrál ji Gryazin jen s mírným náskokem před Bonatem. A přišel opět průjezd nejdelší zkouškou soutěže. Zde opět zaúřadoval Gryazin, druhé v cíli Bonata porazil o 11 vteřin, třetí Suárez dostal ještě o dvě víc. Na této zkoušce pak skončila velmi slušně rozjetá soutěž pro Efréna Llarenu. Tomu již na předchozí zkoušce spadla spona od hadice od turba a ani provizorní oprava před následným přeskupením nepomohla. Ani druhý průjezd touto zkouškou nevyšel úplně bez problémů, zkoušku totiž přerušila havárie Mark-Egerta Tiitse.

Ještě než se přesuneme na druhou etapu, je potřeba zmínit ještě jednoho jezdce. Se startovním číslem 66 totiž do závodu odstartoval Alejandro Cachón, jenž na poslední chvíli nahradil původně přihlášeného Ivana Arese. Pokud nevíte o koho jde, tak je to jezdec, který vloni jako jediný stačil Bonatovi na Rally Islas Canarias a do poslední chvíle neúspěšně bojoval i o španělský titul. Jeho prioritou by letos měly být starty ve WRC2, proto jeho účast na poslední chvíli v Cordobě překvapila. Týmu se však nepodařilo prosadit dodatečné zařazení do ERC a tak Cachón startoval až hodinu a půl po prvním jezdci, takže za úplně jiných povětrnostních podmínek. Díky tomu zajel nejrychlejší časy na osychajících RZ 2 a 3 a na té nejdelší, kterou po havárii Allena nemohl vůbec absolvovat, tak dostal přidělený náhradní ultrarychlý čas Gryazina, čímž se dokonce dostal do vedení. To si na dalších dvou krátkých zkouškách udržel, na regulérním průjezdu sedmadvacetikilometrovou Villaviciosou mu však Gryazin nadělil osmatřicet vteřin a vrátil se dočela. Díky různým podmínkám hodně neférový souboj pak skončil hned na úvodní zkoušce v neděli, ve které Cachon vypochodoval z trati a ztratil přes pět minut, aby následně po dojetí do cíle vzdal.

Tím už se dostáváme k nedělní etapě, ta měla také na programu trojici rychlostních zkoušek. Nejdříve na posádky čekala dvojice dvacetikilometrových zkoušek napravo od hlavní silniční tepny protínající hory, aby se tou třetí stal úsek na samém jihu pohoří Sierra Morena přímo nad samotnou Cordobou. A hned na úvodní zkoušce se začaly dít věci. Kromě již dříve zmíněného konce Cachona zde havaroval Armstrong a zničil levou záď svého vozu. I přes snahu o provizorní opravu to ale znamenalo konec. O trochu lépe dopadl Robert Virves, který havaroval na úplně stejném místě, ale dokázal dojet do cíle zkoušky, byť s velkou ztrátou. Defekt pak dostal Suárez, který se tak propadl až na čtvrté místo za Bonata a Mabelliniho. Následoval nejdelší úsek soutěže, více než 25 km dlouhý Pozoblanco-Villaharta. A ten se bohužel stal konečnou pro Dominika Stříteského, který byl na čtvrtém kilometru příliš rychlý v jedné z levotočivých zatáček a skončil mimo trať. Vítězstvím ve zkoušce si Gryazin upevnil vedení před Bonatem, Suárez definitivně přeskočil Mabelliniho a vrátil se zpět na stupně vítězů. Paradoxně pak toto pořadí zůstalo až do samotného cíle.

Vítězem první evropské Rally Sierra Morena se tak stal po celkem suverénním výkonu Nikolay Gryazin, jenž startoval v rámci nového týmu J2X Rally Team se Škodou Fabia RS Rally2 připravovanou českou stájí Orsák Rallysport. Přestože je jeho prioritou seriál WRC2, na vybraných závodech mistrovství Evropy jej letos ještě uvidíme. Druhý dojel Yoann Bonato, který má v plánu již jen Chorvatsko, bronz pak bere José António Suárez, jehož prioritou je španělský šampionát. Z opravdu regulérních jezdců ERC tak dojel nejlépe čtvrtý Andrea Mabellini, který po dlouhých letech odešel od stáje MRF a na pneumatikých Pirelli vybojoval jeden ze svých nejlepších výsledků okořeněný vítězstvím na power stage. A to přesto, že celá soutěž pro něj začala havárií na první free practice. Za ním dojel Miko Marczky následován Pepe Lópezem, Švédským mladíkem Mille Johanssonem a Madsem Ostbergem, kterého opět trápily problémy s autem. Ať už s výkonem motoru či nefungujícími brzami. Když už se dokázal probojovat na šesté místo absolutně, tak mu hned na startu závěrečné powerstage praskla poloosa, což znamenalo pokles o dvě místa. Úvodní desítku pak uzavřeli Stéphane Lefebvre, jenž letos v ME sedlá Hyundai v barvách MRF a také Simon Wagner, jenž jede ve voze stejné značky a připravuje jej stáj Kowax.

Právě stáj Kowax nasadila ve Španělsku trojici vozů. Kromě Wagnera se představili i Martin Vlček a Dariusz Biedrzyński. Jejich prioritou byl letos nově vypsaný ERC Masters Cup, v rámci kterého obsadili třetí a čtvrtou příčku. Porazili je jen bývalý pilot formule 1 Jos Verstappen a v minulosti častý účastník ERC András Hadik.

Hodně bohatá je letos kategorie ERC3 určená vozům Rally3, v rámci kterého se jede také Fiesta Trophy. Nakonec zvítězil největší favorit Tristan Charpentier, který má zkušenosti i ze závodů mistrovství světa. Rozhodně to ale neměl jednoduché. Další dvě příčky pak patří polským mladíkům Rzeźnikovi s Abramowskim. Dlouhou dobu však byl největším soupeřem Charpentiera další Polák Hubert Kowalczyk, který však ztratil na předposlední zkoušce více než čtyři minuty kvůli defektu.

Neskutečnou podívanou pak předváděli juniorští jezdci s vozy kategorie Rally4. Od samotného začátku to byl boj o každou desetinu a pořadí se různě měnilo. Nejvíc do pořadí zasáhla již několikrát omílaná sedmá RZ Villaviciosa, která byla po havárii estonského mladíka v barvách M-Sportu Marka-Egerta Tiitse zastavena a tak někteří juniorští jezdci dostali přidělený náhraní čas, opět ne vždy úplně citlivě. Právě na této zkoušce ale všem ulétli domácí mladík Sergi Pérez a zkušený Švéd Calle Carlberg, čímž se osamostatnili na čele před ostatními a sváděli boj o vítězství až do samotného konce. V cíli byl nakonec o 3,4 vteřiny šťastnější Pérez, který tak dal pěkný dárek svému spolujezdci Axelu Coronadovi, jenž absolvoval jubilejní dvoustou soutěž v kariéře. O třetí místo sváděli souboj Jasper Vaher a Timo Schulz, kterého na sedmém testu zbrzdil prasklý stabilizátor. Vteřinkový souboj nakonec rozhodl Schulzův výlet mimo trať na RZ 11. Za bronzovým Vaherem se tak seřadili Craig Rahill, Ioan Lloyd, Tommaso Sandrin či Matteo Doretto. A jak dopadli někteří další? Finští talentovaní mladíci Tuukka Kauppinen i Leevi Lassila neustáli své sbírání zkušeností s asfaltem a havarovali. Ošklivou havárii si připsal i Francesco Dei Ceci, naštěstí následné vyšetření v nemocnici nepotvrdilo žádné vážnější zranění. Smolařem soutěže by pak určitě byl zvolen portugalský mladík Kevin Saraiva, který havaroval v letmém cíli úplně závěrečné rychlostní zkoušky.

Taková byla letošní Rally Sierra Morena. Její pořadatelé určitě organizačně nezklamali a připravili zajímavou a hodnotnou soutěž. Samozřejmě, ne vše se podařilo a hlavně závěrečný cílový ceremoniál se, jak již ostatně bývá ve Španělsku zvykem, příliš nepovedl. Za zmínku také určitě stojí, že se v rámci národního startovního pole představili i Thierry Neuville a Elfyn Evans se speciály Rally1 v rámci testů na Kanáry. Bylo zajímavé sledovat tyto soutěžní bestie ve stejném poli jako prehistorický Volkswagen 1500 S či BMW 635 CSi.

Druhou soutěží mistrovství Evropy bude Rally Hungary, jenž se opět pojede na šotolině v okolí města Veszprém. Termín je na začátku května, tedy se bohužel kryje s Rallysprintem Kopná.

Konečné výsledky Rally Sierra Morena

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Letošní ročník mistrovství Evropy začíná o prvním dubnovém víkendu na Rally Sierra Morena. Zbrusu nový podnik, jenž nahradil v kalendáři 'světové' Kanáry, se uskuteční na asfaltových rychlostních zkouškách v okolí jihošpanělského města Cordóba. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Yoann Bonato - Benjamin Boulloud (Citroën C3 Rally2) - Rally Islas Canarias 2024
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist