www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 2. května 2025, Svátek má Zikmund, zítra Alexej

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2006

Zaměstnání - Rosnička továrního týmu

1. listopadu 2006 • 09:10

V Turecku vládlo naprosto neskutečné počasí a v takovou chvíli jsou informace o počasí naprosto klíčové. Nicméně práce rosničky v továrním týmu není nejjednodušší, což nám potvrdí následující řádky.

Pro informátory o počasí začíná den již dvě hodiny před prvním ranním servisem a většinou se vracejí do servisu až kolem osmé hodiny večerní. Celý den tak v podstatě stráví v terénu. Vůbec přitom nezáleží na tom, jaké panuje počasí. Jejich role v týmu je ale mnohem důležitější, než by se mohlo na první pohled zdát.

Do týmu totiž posílají informace o tom, jak vypadá trať, jakou má teplotu povrch, jaké je v daném úseku počasí a co se na trati změnilo oproti tréninku. „Naší prací je změřit teplotu vzduchu a tratě. Pak se také podívat na podmínky, jaké na trati panují. Jestli je bláto, nebo je naprosté sucho. Všechna nasbíraná data neustále posíláme inženýrům do týmu, kteří podle toho hledají vhodné nastavení vozů a vybírají pneumatiky. Často se stává, že v servisu svítí slunce a je 25 °C a o několik desítek kilometrů dále na rychlostní zkoušce prší a je teplota pod 20 °C,“ řekl Richard Card, který práci rosničky vykonává v továrním týmu 555 Subaru WRT.

Ze servisu vyjíždí posádka špiónů brzy ráno se dvěma teploměry a kamerou. Jedním se měří teplota vzduchu a druhým pak tratě. „Samozřejmě, že vše také fotíme. Pozorujeme také vůz při průjezdu zatáčkou, jaká je prašnost. Informace pak jdou k jedinému člověku Kenu Reesovi, který to předává dále do týmu. Teplota vzduchu se velmi často mění, stejně tak podmínky na trati se mohou změnit během několika minut,“ pokračuje Richard.

„Navíc stav tratě se mění také při průjezdech. Když pojede Petter dříve než Chris, tak má odlišné podmínky a to se také sleduje a zaznamenává.“ Je tak jasné, že špióni kontrolují podmínky na trati i v době, kdy se již test odstartoval.

Na asfaltových rally má tým k dispozici čtyři takové posádky, na šotolinové pak jen dvě. Každá vyjíždí na jiný test, aby pokryly co nejvíce možných míst. „Pokud je některý test jen pár kilometrů od servisní zóny, tak na ten nejedeme. Snažíme se vždy dostat na ten nejvíce vzdálený,“ vysvětluje Richard Card.

Poznatky špiónů nejsou důležité jen pro případný úspěch, ale také kvůli bezpečnosti. Pokud se jede některý test dvakrát, pak se na něj špióni vracejí také před druhým průjezdem. Okamžitě poté pak telefonují spolujezdcům a diktují jim případné změny v rozpisu.

Richard Card pracuje pro tým Subaru pět let. Jak se k dané práci dostal? „Jednou jsem přišel do servisu Subaru WRT a Ken se mě zeptal, jestli bych jim neposlal informace o podmínkách na trati ze zkoušky, na kterou se dívám. Od té doby začala spolupráce. Z mého velkého koníčku se tak postupem času stala práce na plný úvazek. Nyní tak jezdím skoro na všechny soutěže seriálu mistrovství světa. Jsem šťastný, že tak mohu pomáhat týmu, který i díky takovým informacím může dosáhnout úspěchu, nebo i vyhrát,“ dodal na závěr Richard Card.

-ric- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
01.11.2006 09:21
Ricardo - moderátor
Vypadá to jako velmi zajímavá práce...
toplist