www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 7. května 2025, Svátek má Stanislav, zítra Den vítězství

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2006

Proč skončila slavná éra skupiny B ?

15. února 2006 • 05:45

Vozy skupiny B přitáhly k tratím neuvěřitelné množství diváků, ale to také znamenalo zvýšené nebezpečí při nehodě, což se velmi záhy potvrdilo. První tvrdá ráno pro tyto skvosty přišla v Portugalsku při Rally Joaquim Santos.

Speciál Ford RS 200 tehdy vyletěl v plné rychlosti do davu diváků stojících podél trati. Tři z nich na místě usmrtil a dalších třicet bylo zraněno. Všechny tovární týmy tehdy okamžitě ze soutěže odstoupily.

Nicméně to nejhorší mělo teprve přijít… Již v květnu na Tour de Corse vyletěl speciál Lancia Delta S4 pilotovaný posádkou Henri Toivonen a Sergio Cresto z tratě a spadl do hluboké rokle. Vůz se posléze vzňal a oba tam uhořeli.

Henri Toivonen v poslední servisní zóně těsně před nehodou.

Jen minutu před osudnou nehodou.

To je vše, co tehdy z Toivonenova speciálu, ve kterém vyhasl také jeho život, zůstalo.

Než na místo dorazili první záchranáři, bylo již pozdě cokoliv podniknout. Lancia shořela do základu. Tehdy přišel motoristický sport o jednoho z nejpopulárnějších a nejtalentovanějších jezdců v historii.

Už tehdy se zatáhla mračna nad skupinou silných béčkových speciálů a bylo jen otázkou času, kdy skončí tyto skvosty se svým účinkováním na tratích mistrovství světa úplně.

Konečný verdikt přišel od FISA na konci roku 1986. Vozy skupiny B se zakázaly a také připravovaná skupina S nevznikla. Přitom speciály skupiny S měly mít určitá omezení. Především snížený výkon na 300 koní, jako současné speciály WRC.

Místo toho se schválila skupina A a na tratě vyjely vozy Lancia Delta Integrale a Ford Sapphire Cosworth. Auta skupiny B se již nikdy v mistrovství světa neprojely.

Richard Vlček ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist