www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2025, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2006

Tour de Corse v kostce - preview

27. března 2006 • 20:20

Jubilejního 50. ročníku se dočká za necelé dva týdny francouzská rally Tour de Corse. Soutěž, jejíž celý oficiální název zní Rallye de France - Tour de Corse, známá také pod přezdívkou 'rally deseti tisíc zatáček', je bezesporu nejnáročnějším asfaltovým podnikem seriálu mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích.

Letošní Tour de Corse se vrací k jarnímu termínu, konkrétně 7. až 9. dubna 2006, jako pátý podnik MS v rally a třetí soutěž seriálu JWRC. Pojďme se nyní v krákosti podívat na to, co nového připravili pořadatelé pro letošní ročník a také na to, jak se připravují jednotlivé týmy.

Slavnostní start, který se odehraje ve čtvrtek 6. dubna v osm hodin večer, se bude konat na Slavkovském náměstí (Place d' Austerlitz), na rozdíl od loňského Place du Foch, kde však bude cíl rally. Uzavřené parkoviště se stěhuje na jižní pobřeží Ajaccia k velkému casinu, na tzv. Diamantové náměstí v centru města. Oproti loňskému roku se změnily rychlostní zkoušky 5/7 Vico - Plage du Liamone a 9/11 Coti Chiavari - Pietra Rosa.

Celková délka soutěže je 1045.68 km, když na posádky čeká 12 rychlostních testů (6 úseků) v celkové délce 354.18 km. Nejkratší zkouškou bude 24ti kilometrová RZ 9, nejdelší pak RZ 5 v délce 34.17 km. Největší převýšení, rovných 1200 m, čeká soutěžící na RZ 6 Ucciani - Bastelica.

Druhá čistě asfaltová soutěž letošního světového šampionátu bude od nedávno skončené Katalánské rally odlišná v řadě případů. Korsické tratě jsou známé svou záludností a úzkými uskákanými zkouškami, které společně s neskutečně klikatými horskými silničkami kladou enormní nároky na pozornost posádek. Nebezpečí defektu, pádu do propasti či nárazu do některého z nesčetných úzkých kamenných můstků číhá prakticky na každém metru. Oproti Španělsku si zde ani prakticky není možné dovolit časté zkracování zatáček oblíbeným řezáním.

Specifické nároky na volbu pneu budou klást nejen neustále se měnící povrchy, ale svou roli na začátku dubna určitě sehraje také počasí. Tovární posádky budou moci volit ze dvou rozdílných typů vzorků pneumatik. Z celkového počtu vybraných 70ti kusů pak mohou v průběhu soutěže použít maximálně 45 pneu. Největší zatížení budou muset pneumatiky snést v první etapě, kdy na jedné sadě budou muset posádky absolvovat celkem 60.67 ostrých kilometrů.

Týmové novinky

Seznam přihlášených posádek čítá celkem 79 jmen, včetně 9 jezdců na vozech WRC s prioritou FIA 2. Celkem 15 posádek startuje v rámci MS juniorů.

KRONOS TOTAL CITROEN WORLD RALLY TEAM (M1)

Plány týmu se nemění. Po dvojnásobném úspěchu na Katalánské rally se také na této soutěži představí Daniel Sordó s vozem Citroën Xsara WRC, namísto účasti v juniorské kategorii.

BP FORD WORLD RALLY TEAM (M1)

Kratičkou pauzu před přesunem na Korsiku využije britský tým k plánované zastávce na Sardinii, kde absolvuje čtyřdenní šotolinový test.

SUBARU WORLD RALLY TEAM (M1)

Stejně jako Ford, také Subaru hodlá navštívit Sardinii. Soutěžní Imprezy WRC, které pojedou v rámci párování Katalánské a Korsické rally na francouzském ostrově, však budou mezitím podrobeny důkladné prohlídce na týmové základně v Banbury.

OMV PEUGEOT NORWAY (M2)

Přestože tým nominoval dva jezdce - Manfreda Stohla a Nicolase Bernardiho - nebude na Korsice bojovat o body a navíc se stále spekuluje o možné neúčasti francouzského pilota. S Peugeotem 206 WRC bude barvy týmu hájit nově také Philippe Roux.

STOBART VK M-SPORT FORD RALLY TEAM (M2)

Za béčko Fordu opět nastoupí mladíci Matthew Wilson a Jarri-Matti Latvala.

RED BULL ŠKODA TEAM (M2)

Stejně jako na katalánské půdě, také na Korsice se představí za volanty Fabií WRC asfaltový specialista a dvojnásobný vítěz Tour de Corse Gilles Panizzi a mladý Andreas Aigner. Tým neustále pokračuje v hledání nejlepšího jezdce pro nadcházející šotolinové soutěže.

Ostatní týmy

S podporou Pirelli a červeno-žlutým Peugeotem 307 WRC týmu Bozian Racing nastoupí na start italský střelec Gianluigi Galli. Se stejným vozem, ovšem od Astra Racingu, by se měl objevit i Fin Toni Gardemeister, jehož účast však stále není jistá.

Čeští jezdci

Naše republika bude mít na Korsice zastoupení ve všech kategoriích. Svoji vizitku na Katalánské rally už soupeřům předložili jak Jan Kopecký, tak i Martin Prokop, překvapivý vítěz juniorské kategorie. Jihlavský pilot se však korsické soutěže zúčastní mimo klasifikaci JWRC, na rozdíl od Pavla Valouška. S imprezou skupiny N se v MS premiérově představí Ludvík Otto. Českou enklávu pak doplní navigátor Tibora Cserhalmiho Miloš Hůlka.

JWRC

Pouze 12 jezdců z celkového počtu 22ti přihlášených do juniorského šampionátu se rozhodlo absolvovat po Katalánské rally také korsickou v rámci JWRC. S Cliem Super 1600 se s 'divokou kartou' představí 23tiletý Yoann Bonato, podporovaný francouzskou automobilovou federací.

Historie

Málokdo asi ví, že vítězem prvního ročníku Tour de Corse v roce 1956 nebyl muž, ale žena! Stala se jí Belgičanka Gilberte Thirionová navigovaná Nadége Ferrierovou na voze Renault Dauphine. Do cíle tehdy dorazil 24 ze 43 posádek, které se vydaly na start.

Nejvíce vítězství si na 'Ostrově krás' na své konto připsali Berdnard Darniche a Didier Auriol - shodně po šesti. „Za mých let byla nejdůležitější vaše fyzická zdatnost. Vyhrával jsem soutěže, protože jsem byl nejvíc fit díky cyklistice. Dnes se jezdci musí starat mnohem více o stav svých pneumatik, než o svůj vlastní,“ konstatoval Darniche.

Vítězové posledních ročníků:

2005 - Sebastien Loeb/Daniel Elena, Citroën Xsara WRC (95.01 km/h)

2004 - Markko Martin/Michael Park, Ford Focus RS WRC (92.39 km/h)

2003 - Petter Solberg/Philip Mills, Subaru Impreza WRC (91.62 km/h)

2002 - Gilles Panizzi/Herve Panizzi, Peugeot 206 WRC (91.10 km/h)

2001 - Jesus Puras/Marc Marti, Citroën Xsara WRC (92.14 km/h)

2000 - Gilles Panizzi/Herve Panizzi, Peugeot 206 WRC (90.70 km/h)

1999 - Philippe Bugalski/Jean-Paul Chiaroni, Citroën Xsara Kit Car (94.32 km/h)

1998 - Colin McRae/Nicky Grist, Subaru Impreza WRC (93.06 km/h)

Tip AutoSport.CZ pro diváky

Pokud se chystáte navštívit Korsickou rally osobně, určitě nebudete litovat. Už jenom samotná návštěva ostrova určitě stojí za to. Vzhledem k termínu konání rally je transport na ostrov možný prakticky jenom se společností Corsica Ferries (www.corsicaferries.com) a CMN (www.cmn.fr). Ideální jsou trajekty ze Savony či Livorna, pokud vám nevadí delší cesta, můžete jet i z Nice či Toulonu. Každopádně, při objednávání trajektu se pokuste maximálně využít tzv. 'žolíků', díky nimž může vaše auto cestovat už za pouhé 1,- Euro!

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist