www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. června 2025, Svátek má Milan, zítra Leoš

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2009

Max Mosley: od roku 2013 chceme unifikovaný motor

6. dubna 2009 • 18:00

Prezident Mezinárodní federace automobilového sportu Max Mosley se opět snaží u široké veřejnosti navodit pocit konání nějaké práce. Na tiskové konferenci během Portugalské rally prohlásil, že od roku 2013 bude v motosportu zaveden unifikovaný „světový“ motor, který má v různých verzích fungovat v různých disciplínách.

„Chceme světový motor zavést od sezony 2013. V přeplňované verzi by fungoval ve vozech Formule 1, v méně výkonných variantách pak v nižších okruhových kategoriích. Tatáž pohonná jednotka – přeplňovaná i atmosférická - by byla zabudována i do vozů pro rally.“

„Nyní jsme v počáteční fázi projektu, kdy se o této vizi bavíme s jednotlivými producenty. Jako termín zavedení jsme stanovili rok 2013, poněvadž rychleji by tato procedura mohla asi jen těžko proběhnout. V roce 2011 tedy přejdeme ze současných vozů WRC na S2000 a za další dva roky by na scénu vešel nový světový motor.“

„Základem naší myšlenky je pohonná jednotka, která nebude potřebovat žádný extra vývoj. Motorsport by měl být oblastí, která bude určovat směr celého automobilového průmyslu, a ne oblast, do které automobilky pouze lijí velké množství peněz bez dalšího užitku. Chtěli bychom nalézt způsob, jak toto opatření zakomponovat do co nejvíce oblastí motosportu.“

Nutno dodat, že základní filosofie motosportu coby výkladní skříně vývoje automobilového průmyslu vůbec není nová a FIA tak nadneseně řečeno objevila Ameriku. U takto radikálního kroku, jakým unifikovaný motor bezesporu má být, lze navíc při současném stylu práce Mezinárodní automobilové federace jen těžko předpokládat zavedení ve výše uvedeném termínu; jen pro doplnění dodejme ideje zavádění nových technických a mnohdy nesystémových opatření z posledních let:

Kauza F2:

Kategorie extrémně výkonných dvoulitrových kit-carů s velice volnými předpisy vypsána v roce 1995, o pět let později uměle zpomalena a následně zcela zrušena.

Kauza S1600:

Nástupce kategorie F2 s menšími motory 1,6 určená pro začínající jezdce v juniorském MS; ve finále šlo o předražené speciály, které si z mladých talentů mohl dovolit málokdo. Po pouhých pěti letech ukončen vývoj nových vozů S1600 samotnými automobilkami a postupné nahrazování vozy skupiny R.

Kauza WRC:

Kategorie s velice volnými pravidly zavedena v roce 1997, o deset let později zavedena technická opatření vedoucí k papírovému, ale neúčinnému zpomalení vozů. Od roku 2004 striktní zákaz použití vozů WRC v regionálních šampionátech FIA a tudíž sekundární zdražení nových vozů WRC bez možnosti prodeje soukromníkům. Defintiviní zákaz a zrušení celé kategorie chystány na rok 2011.

Kauza N4:

Neustálé uvolňování předpisů a s tím spojené zdražování nejvyšší kategorie „sériových“ vozů do míry, kdy jsou tyto vozy stejně výkonné avšak méně bezpečné, jako nejstarší vozy WRC.

Kauza S2000-R:

Kategorie zavedena počátkem nového tisíciletí, první vůz fyzicky zkonstruován až o takřka pět let později.

Kauza S2000+:

Plánovaný nástupce vozů WRC; téměř tři roky dohadů o podobě technických regulí, které stejně skončily zrušením celého projektu a ustanovením současných vozů S2000 s minimálními změnami coby vrcholná kategorie vozů pro rally. Od roku 2013 uvažováno zabudování přeplňovaných motorů 1,6.

Zejména poslední případ budí dojem, že pravá ruka ve FIA neví, co dělá levá. Řadu měsíců automobilky tlačily na federaci, aby připravila technické regule, tento úkol byl ale zjevně nad její síly. Jen s ironickým úsměvem na rtech si v takové situaci můžeme v horizontu tří čtyř let představovat realizaci tak komplexního projektu, jaký nyní Mosley nadnesl…

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
09.04.2009 22:43
Karbonyl - moderátor
No tak třeba prvotní pravidla pro F2 se rodila v Paříži, ale ne ve FIA, nýbrž v konstrukční kanceláři Renaultu Sport :-D :-D :-D
09.04.2009 22:41
Acom
Tak oni je ze sebe musi asi delat. Urcite je vsema jejich kravinama nejake lobby.
07.04.2009 22:09
gannet
Pluto, takže ty sis myslel, že ti pantáti celou dobu ze sebe "blbečky" jenom dělají, ale už se i ty přikláníš k tomu, že to nehrají! To mě opravdu těší, že to není už jenom názor "nás" nezasvěcených ;-)
07.04.2009 20:32
Pluto - moderátor
To ajaj: Proč? Já Mosleyho taky nemám rád a nekoncepčnost FIA se mi taky nelíbí. Vždycky jsem si myslel, že rally zabíjí záměrně, aby z toho profitovala jejich dojná kráva formule 1, ale v poslední době je mi jasné, že to dělají blbě celkově.
07.04.2009 19:50
KCHP
A nebo ať si jde pokecat s Čunkem a Topolánkem .
07.04.2009 19:48
ajaj
Kubo díky za shrnutí. Sem si hned říkal, že tuto nemohlo napsat Pluto :-))
07.04.2009 12:31
vasek
voni tam opravdu snad hulej a chlastaj?
07.04.2009 12:15
pet
Hoďte na něj síť!!!
toplist