www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 22. května 2024, Svátek má Emil, zítra Vladimír

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Intercontinental Rally Challenge 2009

Přípravy nové Fiesty S2000 v plném proudu

15. dubna 2009 • 10:00

Vývoj nového soutěžního vozu Super 2000 a naděje značky Ford v Mistrovství světa jde podle plánu, jak na následujících řádcích odhaluje Martin Holmes.

V M-Sportu mají opravdu napilno. Během portugalské rally bylo potvrzeno, že nová Fiesta R2 bude homologována k prvnímu červenci. Zároveň je také na čase pracovat na autech podle nových pravidel pro Mistrovství světa.

Christian Loriaux, technický ředitel M-Sportu, si je vědom toho, že nová generace světového soutěžení se děsivě rychle blíží. Současná podoba WRC, která vládla Mistrovství světa od roku 1997 bude za osmnáct měsíců podle nových pravidel vytlačena atmosférickými vozy na bázi Super 2000.

Ačkoli ještě není jasné, který z FIA homologovaných systémů transmisí bude použit pro nový Ford Super 2000, je už potvrzeno, že základem vozu bude nová Fiesta.

Loriaux ví, že navrhnout S2000 je mnohem jednodušší než WRC. Není zde žádné turbo, žádný mezichladič, není třeba navrhovat hydraulický systém pro transmise... S2000 je také jednodušší na sestavení.

Ačkoli práce na Fiestě S2000 probíhaly před dvěma lety v Austrálii, toto je zcela nový projekt vycházející z jiného základního modelu.

Loriaux nám řekl vše, co mohl prozradit, k vývoji probíhajícím v M-Sportu: „Technická pravidla jsou hotová a my nyní musíme začít pracovat ještě intenzivněji. Našim cílem je mít první funkční WRC dle nových pravidel v září, tedy za pět měsíců. To je důležité, protože potom budou auta dostupná k prodeji týmům, takže je budou moci použít od začátku sezony 2010.“

Co bude určujícím faktorem „vyhrávací“ Super 2000?

„Je to stejné jako vždycky! Podívejte se na Škodu Fabii S2000, která těží ze zkušeností získaných při vývoji Fabie WRC.

Mnoho z toho, co dělá vyhrávací auto, je skryto v detailech, věcech, kterých si hned nevšimnete, ale které v součtu dělají všechny rozdíly – jemná dolaďování, přesná geometrie podvozku. Všechny drobnosti se sčítají.“

FIA nařídila, že nové vozy WRC budou postaveny na bázi vozů S2000 ale s určitými přídavnými díly. Jaké rozdíly pro výkony vozů budou tyto díly znamenat – nebo jde jen o kosmetické změny?

„Opravdu nevím. Vše, co víme, je, že Světová rada oznámila určité rozdíly mezi těmito dvěma S2000. Jedinou významnou změnou bude použití většího zadního křídla, stejné velikosti, jakou používáme na současných WRC.

Samozřejmě souhlasíme s myšlenkou, že vozy v Mistrovství světa by měly reprezentovat vrchol tohoto sportu a přinášet mimořádné zážitky.

Nemůžeme se ale zbavit pocitu, že při o málo větších nákladech šlo udělat mnohem víc – větší zdvih vačky, čtyři škrtící klapky místo jedné, místo 8500 bychom mohli mít 9000 otáček, a to jen za několik tisíc Euro navíc. To všechno mohlo v pravidlech být.

Loni jsem se zúčastnil zakončení sezony na Monza rally show. Pokud jde o předváděnou show, tak tento víkend mi otevřel oči a opravdu jsme si užívali koukání na vozy Super 2000, protože dělaly víc hluku a točily vyšší otáčky - vypadaly rychlejší než naše WRC, i přes to, že měly mnohem nižší výkon než máme my.

Pořád vzpomínám na to vzrušení, které s sebou přinesly staré dvoulitrové Kit Cary, které točily až deset tisíc otáček. Mohly bychom ho oživit, ale nemyslím, že se tak stane.“

Těšíte se na práci na novém voze?

„Jsem smutný, když vidím tolik technologií odcházet, mnoho fantastických technologií jsme navíc opustili již dříve.

V roce 2004 jsme sestrojili zvláštní diferenciál. Nakonec jsme postavili jen dva kusy. Měli jsme spojku pro každé kolo a systém pro distribuci točivého momentu. Mohli jsme poslat jakýkoli moment jsme potřebovali na kterékoli kolo. Pracovali jsme na věcech, jakými jsou aktivní odpružení nebo aktivní regulace světlé výšky. Tohle mohlo být skvělou ukázkou toho, čeho jsme schopní, posunulo by to techniku o pěkný kus dál. Byl by to skvělý způsob jak předvést, že motorsport může ukazovat cestu vpřed. Ale k tomu nikdy nedošlo, nic z toho nebylo nikdy použito a všechno nakonec vyšlo vniveč.

Každopádně S2000 budou o hodně levnější. Pořád bude vyhrávat ten nejlepší pilot, ale doufejme, že nová pravidla přitáhnou nové výrobce. A i kdyby ne více výrobců, tak pak určitě přilákají víc dobrých mladých jezdců. Super 2000 určitě zkomplikují tipy na vítěze. Dají spoustu šancí netovárním posádkám uspět v Mistrovství světa, a to všechno určitě přinese hodně dramatické akce.“

Takže jedny dveře se zavírají a inženýři otvírají nové?

„Pokud pravidla pro S2000 budou aplikována správně, pokud nenechají těch otevřených dveří příliš moc a bude se důsledně hlídat, že všechny vozy odpovídají pravidlům, bude to skvělé. Ale samozřejmě si budeme nyní muset poradit s věcmi, které jsme nikdy předtím nedělali, věcmi, do kterých nás nutí pravidla a nad nimiž bychom normálně ani neuvažovali, ale to je pro nás novou výzvou. Musíme se udržet stát na vlastních nohou.

Nemůžete předpokládat, že budete moct dělat věci znovu stejně, jako jste je dělali dřív. Vím, že nová pravidla vycházejí z dobré myšlenky zlevnit soutěže. Vzrušující pro člověka je vždycky mít nějaké další výzvy.“

Stále zůstává nezodpovězena jedna otázka – bude Ford pokračovat i po roce 2009 v Mistrovství světa jako tovární tým? V tuto chvíli vývoj Fiesty Super 2000 znamená minimálně to, že Ford v různých barvách, ne-li i v těch továrních ze startovních listin nezmizí.

Martin Holmes ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
15.04.2009 13:30
Cejda
Líbilo se mi přirovnání fabie S2000 ke starému WRC a je to samozřejmě pravda, stejně tak jako u 207 která mnohými prvky vychází z veleúspěšné 206 WRC tak i fabie má prvky ze starí fabie wrc a zaplat pán bůh jen ty dobré.
15.04.2009 10:15
Karbonyl - moderátor
Jináč na fotence je Fiesta R2, která by měla být homologovaná k 1.7.2009, a za jejím volantem sedí testovací top-pilot Matt Wilson :-D
toplist