www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 21. května 2024, Svátek má Monika, zítra Emil

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Intercontinental Rally Challenge 2009

'Domácí' S2000 nabírají druhý dech

18. dubna 2009 • 10:00

V Evropě jsou v současné chvíli pouze tři značky, které vyvíjejí vůz kategorie S2000 na tovární úrovni – nejdéle v tomto směru působí italský Abarth, následoval francouzský Peugeot a nedávno k těmto dvěma přibyla i naše Škoda. Do stejné kategorie by se daly zařadit i jihoafrické filiálky Volkswagenu a Toyoty. Pak je tu ale i několik „domácích“ projektů, za kterými stojí soukromé firmy pracující na dvoutisícovkách s požehnáním vybraných automobilek.

Patří sem například společnost MSD, která v kategorii S2000 jede hned po dvou paralelních kolejích. Tu první představuje MG S2000 Sport, vůz s čínskými kořeny navazující na dlouhou tradici sportovních automobilů původně britské značky. Jistým problémem tohoto vozu je fakt, že je postaven na modelu pocházejícím z poloviny devadesátých let a je nabízen již pouze v daleké Asii. Přesto má MG za sebou nejvíce startů na Britských Ostrovech, několikrát se ale objevilo i na evropských soutěžích IRC a loni jsme tento vůz mohli vidět i na naší Bohemce. Tehdy jej pilotoval mladý Stuart Jones, který je zároveň testovacím jezdcem MSD a další vývoj MG je s jeho osobou velice úzce spjat. Vůz doznal přes zimu řady úprav - největší změnou je nový motor, který je součástí letošní homologace - a letos by měl být pravidelně vidět v britském šampionátu.

MSD stojí i za projektem, který má na první pohled mnohem jasnější perspektivu - je totiž postaven na aktuální generaci evropského Opelu Corsa OPC. Jenže věc není tak růžová, jak se může zdát. Nad německou automobilkou již několik měsíců visí Damoklův meč v podobě ekonomické krize a firemní management tak již v průběhu loňského roku vystavil stop podpoře soutěžních aktivit. Prakticky hotové auto tak sice získalo homologaci, další rozvoj ale zůstal plně na bedrech MSD. Naštěstí přišla záchrana od irského jezdce Garetha MacHaela, který se rozhodl tento projekt finančně podpořit, a Corsa se tak přeci pomalu ale jistě staví na nohy. Kromě MacHaleova exempláře je možné vídat druhý kus i na tratích řeckého mistrovství s Harisem Kaltsounisem za volantem. V minulých dnech navíc vůz ve Walesu testoval asfaltový specialista a někdejší tovární jezdec Škody Alex Bengué. Šéf MSD David Whitehead byl s průběhem zkoušek velice spokojený a údajně se pracuje na tom, že by Bengué s Corsou vystartoval na pěti podnicích letošního IRC – na Ypres, Madeiře, Barum Rally, Rallye Principe de Asturias a italském Sanremu.

Velice exotickým, ale zároveň asi nejlépe se rozvíjejícím projektem je Proton Satria Neo S2000, za jehož stavbou stojí tým Mellors Eliott Motorsport. Malá společnost z britského Milfordu je dlouhodobě spojena s malajskou automobilkou, soutěžní satria ale přiletěla do motoristického světa v polovině loňské sezony jako blesk z čistého nebe. Proton v současnosti nemá na dobré, byť spíše jednorázové jezdce nouzi; právě tento víkend si v něm odbývá debut všestranný Guy Wilks při soutěži britského mistrovství. „S tímto autem jsem najezdil jen asi sto testovacích mil, ale jsem přesvědčen, že je to vyhrávací technika,“ řekl úřadující dvojnásobný britský šampión. „Chris Mellors a jeho tým udělali spoustu dobré práce, za kterou bych se jim chtěl odvděčit vítězstvím na Pirelli International Rally.“ Slova o dobrém základu malajského vozu může potvrdit i mistr PCWRC z roku 2004 Niall McShea. Ten s Protonem startoval na letošní Irské rally a pokud nedělal vlastní chyby, ukazoval potenciál malajského bolidu ve velice pozitivním světle. Satrii rovněž testoval mimo jiné Andreas Mikkelsen, o možných startech v budoucnu rovněž jednal mistr světa z roku 2003 Petter Solberg a v minulých dvou sezonách pravidelný účastník IRC Bernd Casier.

Dalším jezdcem, který je s malajskou značkou spjat mnohem víc, než výše zmínění, je francouzský pilot Bryan Bouffier. Ten se podílel na vývoji tohoto vozu a byl rovněž u ostrého debutu na loňské Rally d‘Antibes. Zároveň v barvách polského importéra Peugeotu startoval v tamějším mistrovství, kde dvakrát za sebou vybojoval pro sebe a svůj tým mistrovský titul. Pro letošní sezonu se ale Peugeot Polska rozhodl angažovat domácího jezdce Tomka Kuchara a Bryan zůstal bez angažmá. U našich severních sousedů se mu ale zalíbilo a rád by absolvoval i letošní mistrovství. „Polský Peugeot se rozhodl angažovat Tomasze Kuchara. Gratulujeme mu, ale pro Bryana je to na druhou stranu smutný konec spolupráce,“ říká Bouffierova mluvčí Linda Martins. „V tuto chvíli sháníme finance, aby se Bryan mohl zúčastnit polského mistrovství s Protonem Satria Neo S2000. S tímto vozem bychom rádi vystartovali i na několika podnicích IRC.“

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
18.04.2009 13:13
rallydriver
Pokud si vzpomínám MSD mělo na kdysy na starosti i Hyundai Accent WRC. A to nebylo nejhorší, ale žádná velká sláva. Snad se jim to MG povede. U Opelu je škoda, že je teď zrovna v krizi, když už konečně mají pěkný auto do rally. Tak by mě zajímalo, jestli se jich vůbec bude stavět víc.
18.04.2009 12:10
Romcek
Pravda pravda. To MG je paráda:-) Je sice pěkný že dostalo nový motor, ale co k tomu když už zrovna jede tak hlavně na ostrovech:-(
18.04.2009 11:48
Karbonyl - moderátor
Mě se páči to MG, miluju auta z minulého století, mají duši :-D
18.04.2009 10:42
forde
Ten Opel je KRASAVEC.
toplist