www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 3. května 2024, Svátek má Alexej, zítra Květoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Intercontinental Rally Challenge 2009

Kris Meeke opanoval i Ypres Rally

22. června 2009 • 12:00

Britský pilot Kris Meeke vlétl do letošního seriálu IRC neskutečným způsobem, když si na víkendové Belgium Ypres Westhoek Rally připsal již třetí vítězství v řadě, čímž si upevnil vedení v klasifikaci IRC. Na stupně vítězů jej doprovodili Jan Kopecký a Freddy Loix.

Belgium Ypres Westhoek Rally patřívá tradičně k vrcholům seriálů mistrovství Evropy i IRC. Nejinak tomu bylo i letos, v západních Flandrech se sešla skutečně špičková jezdecká sestava. Nakonec se prezentovalo 70 posádek, z toho 19 disponovalo vozy kategorie S2000.

Tratě této belgické soutěže jsou hodně specifické, dlouhé přímé úseky střídají prudké zatáčky, které se zkracují výrazným způsobem. Kdo se nedokáže požadovanému jezdeckému stylu přizpůsobit, nemá šanci na slušný výsledek.

Už minimální rozestupy na shakedownu slibovaly napínavou podívanou. Od úvodních rychlostních zkoušek se bojovalo o vteřinky, řadá pilotů se však ze soubojů postupně vyřazovala. Smutný rekord si v tomto případě připsal Francois Duval, který poslal svou Fabii S2000 mimo trať už po 300 metrech úvodní zkoušky. Při návratu na trať ji pak poškodil takovým způsobem, že tým nebyl schopen vůz pro druhou etapu opravit.

Příliš se nedařilo ani úřadujícímu šampionovi IRC Nicolasi Vouillozovi, který byl mimo trať již na první zkoušce. Ve snaze dohnat ztrátu pak kupil chybu za chybou, definitivní stop mu v sobotu vystavila další havárie při předjíždění na defektu jedoucího Michala Solowowa. Kvůli havárii skončila Melissa Debackere, Patricka Snijerse nejdříve pronásledovaly problémy s čidlem, aby i on skončil kvůli havárii.

Mimo trať skončily i premiéry Protonu a Opelu s Wilksem a Benguém. Nejtěžší havárii si pak připsal vítěz BF Goodrich Drivers Team Thierry Neuville. Belgický mladíček udivoval všechny svým výkonem i dosahovanými časy, v osmé rychlostní zkoušce však ošklivě havaroval. Náraz do sloupu naštěstí znamenal jen poškozené auto, posádka zůstala nezraněna.

Vraťme se ale na čelo soutěže. Od počátku bylo jasné, že o vítězství si to rozdají Freddy Loix, Kris Meeke a Jan Kopecký. Po celou dobu soutěže bojovali o vteřinky a bylo jasné, že rozhodovat budou maličkosti a chyby. Jediný, co zvládl celou soutěž bez problémů byl Kris Meeke a připsal si tak další zářez na pažbě s nápisem IRC 2009. I on měl během soutěže několik velkých krizovek, smůlu si však vybral už na shakedownu, kde hned při prvním průjezdu poškodil pravé zadní kolo.

Doslova o desetinky s ním bojoval Freddy Loix. Schylovalo se k závěrečné bitvě na poslední zkoušce - téměř 32 km dlouhém úseku Heuvelland. Na smolné 13.RZ však dostal 'Fast Freddy' defekt a z boje o vítězství se stal souboj o bronzovou příčku s na asfaltu až neuvěřitelně jedoucím Juhou Hänninenem. Ten sice svůj souboj prohrál na poslední zkoušce vinou defektu, i tak se v cíli zařadil mezi nejrychlejší jezdce, kteří startovali v Ypres poprvé.

Ještě větší radost českým barvám udělal jeho týmový kolega Jan Kopecký. Ten má v Belgii skutečně smůlu. V loňském roce ho vyřadil kámen v cestě, letos nadělala velké problémy srážka s motocyklistou, po které měl český pilot problémy dostat se zpět do psychické pohody. Výsledek nakonec stačil na vynikající druhé místo absolutně.

Při peripetiích soupeřů se nakonec dokázal na čtvrtou příčku probojovat Pieter Tsjoen při ojedinělém startu s vozem S2000. Dlouho se před ním držel Giandomenico Basso, který se po celý závod trápil s evidentně špatným Fiatem Punto S2000. Čtvrté/páté místo absolutně by bylo maximem, co lze s tímto vozem dosáhnout. Bohužel pro sympatického Itala však osud zaúřadoval jinak, dvojitý defekt po kamenu vytaženém Juhou Hänninenem znamenal pokles až na osmou příčku.

Další vteřinkový souboj svedli o šestou příčku loňský účastník JWRC Gilles Schammel a nejrychlejší produkční vůz v rukou Jespera van den Heuvela. O pouhé dvě desetiny byl nakonec rychlejší lucemburský mladík, který při premiéře s vozem S2000 rozhodně nezklamal. První desítku pak uzavřeli jezdci bodující v rámci mistrovství Evropy Luca Betti a Corrado Fontana.

Kromě továrního týmu Škoda se v Belgii představil i Antonín Tlusťák. Při absenci Todora Slavova i Elwise Chentreho, který již definitivně zrušil svou účast v letošním mistrovství Evropy, mu stačilo pouze dojet do cíle. Tomu podřídil veškerou taktiku a jel maximálně opatrně. Přesto si během soboty užil řady horkých chvil, když jej začala zlobit poloosa a posléze přehřívající se motor. Nakonec se mu podařilo dojet až do cíle na 23. místě absolutně a 4. ve třídě A6.

Konečné výsledky

Fotogalerie

Průběžné pořadí IRC

Průběžné pořadí ME

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist