www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 12. května 2025, Svátek má Pankrác, zítra Servác

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Ostatní soutěže 2009

Syrská Rally pohledem českého fanouška

8. července 2009 • 13:00

Jelikož nějakou dobu pracovně pobývám v Damašku (Sýrie), vypravil jsem se s dvěma kolegy ve čtvrtek a v pátek osobně podívat na vrchol místní automobilové sezóny. Ve čtvrtek jsme navštívili slavnostní start, kde byla dobrá možnost prohlédnout si a vyfotit všechna vozidla, ministr turismu za silné asistence policie a falešných zvuků syrské vojenské kapely (jak je v Sýrii obvyklé) národní vlajkou odmával přejezd většiny startujících přes startovní rampu, ostatní se museli spokojit s na místní poměry celkem atraktivní hosteskou.

V pátek v 8 ráno jsme vyrazili do míst, kde se měly jet první RZ. Byli jsme si vědomi toho, že je vůbec nemusíme najít, že celý výlet může skončit pěkným fiaskem a když se bude opravdu hodně dařit, tak i zatčením. Kde přesně se rally jede, prakticky nebylo možné zjistit, protože v Sýrii se takřka neprodávají mapy, jelikož kamkoliv odbočíte z asfaltové silnice, jsou takřka stoprocentně vojenská kasárna, tak se všechno utajuje. Mimo Damašek je značení velmi mizerné a většinou jen v arabštině. Na stránkách místního autoklubu se nám podařilo překvapivě nalézt mapky jednotlivých RZ, takže se podle Googlu dalo zhruba zjistit, kam máme jet, i když i tak se mnohokrát stalo, že jsme podle map z Googlu dojeli někam, kde byla brána s vojáky a konec...

Nakonec se na nás usmálo štěstí, když jsme se u města Deir Ateyah chystali vyhledat a oslovit nějakou osobu aspoň trochu mluvící anglicky, předjelo nás závodní Subaru. Neváhali jsme ani na vteřinu a jali se ho pronásledovat, neboť jsme správně vytušili, že se řítí na start první RZ, která měla za 15 minut startovat. Asi po kilometru uhnul z dálnice a pokračoval po místních okreskách rychlostí cca 140 až 160 km/h, naše čtyřlitrové prado s tím nemělo zásadnější problém, i když takřka 3 tuny jsou v zatáčkách a na brzdách poměrně znát. Po pěti minutách jsme dorazili na start první RZ. Na startu každé zkoušky byl jeden až dva hasičské vozy, sanitka, spousta policajtů, pár časoměřičů a samozřejmě Muchabarát (tajná služba v bílých Peugeotech staršího data výroby).

Navštívili jsme postupně první tři RZty, krom nás tří nebyli takřka žádní diváci, jen se vždy přijelo kouknout pár lidí s nedalekých vesnic, co se to tam děje. Krom vozů samotných nás nejvíce zaujala „televizní“ helikoptéra MI 17 na RZ 3. Kromě toho, že na ni chyběly dveře i zadní kryt, tak byla pozoruhodná i způsobem natáčení závodních aut. Vždy čekala ve visu na startu na nějaké auto, které jí svou akcelerací vždy tak o 300 metrů ujelo. Až potom helikoptéra nabrala patřičnou rychlost, dohnala ho a snad byla schopna pořídit nějaké obrázky. Při odjezdu jsme v jedné vesnici objevili nádherného Jaguára, kterého jsme si prostě museli vyfotit, podobných skvostů je po Sýrii celkem dost....

A teď již k samotné rally prostřednictvím faktů:

Ve dnech 11 až 13.6. se 80 kilometrů od Damašku poblíž města Deir Ateyah konal již 9 ročník syrské mezinárodní rally, jež je součástí FIA šampionátu středního východu a spolu s Libanonskou rally je i v programu Pirelli star driver pro Střední Východ.

Soutěž začala ve čtvrtek 11.6.2009 slavnostním startem na náměstí v Damašku za účasti vojenské kapely a ministra turismu.

Soutěže se zúčastnili účastníci z Kataru, Spojených arabských emirátů, Libanonu, Saudské Arábie, Sýrie, Kuwaitu, Jordánska a Bahrainu. Mezi spolujezdci však byl i Francouz, Ir, Ital a dva Britové (nelze to stvrdit stoprocentně, neboť stratovka se neustále měnila a existuje několik verzí). Vozový park se skládal z různých verzí Mitsubishi od EVO 5 po EVO 10, několik verzí Subaru Impreza a dvou S2000 od Peugeotu a Toyoty.

Zatímco startovní listina čítala 26 posádek, na start první RZ se jich ve skutečnosti postavilo jen 19 a již na této RZ se projevily velké výkonnostní rozdíly mezi účastníky dané nejen technikou rozdílného data výroby, ale i kvalitou jezdců. První Katařan Misfer Al Mari měl na 12,55 km dlouhé zkoušce rychlostní průměr 103,32 km/h, kdežto osmnáctý ztratil na této RZ 2 minuty a 11 vteřin a zajel ji průměrem 79,47 km/h. Po první RZ odstoupil kvůli technickým problémům Abdul Aziz Al Kuwari na Mitsubishi EVO 10.

Do cíle první etapy jež čítala 7 RZ o celkové délce 141,6 km dorazilo již jen 14 soutěžících. Na prvním místě byl Sauďan Yazeed Al Rajhi na Peugeotu S2000 s náskokem 1 min 53 vteřin na druhého Libanonce Nicka Georgiouse na Mitsubishi EVO 7 a 2 min 18 vteřin na třetího katařana Mubaraka Al Hajriho na Subaru Impreza. Vítěz první RZ Katařan Misfer Al Mari byl až na 5. místě se ztrátou 4 min a 40 vteřin poté, co ztratil spoustu času po problémech s posilovačem řízení.

Do druhého dne nastoupilo 17 jezdců, tři z odpadnuvších totiž využili systému superally. Druhá etapa měla 6 RZ o celkové délce 115,52 km. Nejlepším jezdcem druhého dne byl Katařan Misfer Al Mari, který se dokázal propracovat z pátého na druhé místo celkově, když ještě před poslední RZ byl na čtvrtém místě. Krom jeho brilantního výkonu a bezchybně fungujícího vozu Subaru Impreza mu ke stupňům vítězů pomohla i nehorázná smůla Libanonce Georgie, který na poslední RZ ztratil více než 3 a půl minuty a propadl se z druhého na čtvrté místo. Přesto se tímto výkonem Libanonec Nicka Georgiou se spolujezdcem Josephem Matarem kvalifikovali do prosincového finále Pirelli Star Driver pro střední východ v Dubaji.

Celkovým vítězem Syrské mezinárodní rally 2009 se po zásluze stal Sauďan Yazeed Al Rajhi s francouzským spolujezdcem Matthieu Baumelem na Peugeotu S2000 před Katařanem Misferem Al Marim na Subaru Impreza a třetím Mubarakem Al Hajrim, rovněž na Subaru Impreza. Do cíle nakonec dorazilo jen 13 vozů. Poslední ztrácel na vítěze již více než 42 minut.

Šťastný vítěz okomentoval rally takto: „Toto je velmi důležitý krok v mé kariéře. Je to mé první vítězství v šampionátu a je to velmi nádherný pocit.“

Výsledky Rally Syria
1.Yazeed AL RAJHI-Matthieu BAUMELPEUGEOT 207 S20002:39:54.7
2.Misfer AL MARRI-Chris PATTERSONSUBARU IMPREZA+3:58.4
3.Mubarak AL HAJRI-Adel ABDULLASUBARU IMPREZA+4:26.9
4.Nick GEORGIOU-Joseph MATARMITSUBISHI LANCER EVO IX+5:50.5
5.Haitham ALYOUSFI-Hussein ADELSUBARU IMPREZA+7:30.8
6.Michel SALEH-Ahmad GHAZIRISUBARU IMPREZA+8:07.7
7.Khalid AL SUWAIDI-Nicky BEECHSUBARU IMPREZA+13:30.5
8.Moufeed MOUBRAK-Emad JUMAMITSUBISHI LANCER EVO X+15:46.4
9.Ahmad ALSABAN-Wael MORJANTOYOTA COROLLA S2000+18:47.5
10.Mishari AL THEFIRI-Fares AL THEFIRIMITSUBISHI LANCER EVO IX+23:30.3
11.Hamad ALTHANI-Arif MOHAMMEDSUBARU IMPREZA+26:37.2
12.Meshari ALSABTI-Musaed ALSHAYAMITSUBISHI LANCER EVO VII+39:05.7
13.Essam AL NEJADI-Anwar AL SHARAHMITSUBISHI LANCER EVO IX+42:23.4

Fotogalerie z Rally Syria

Jan Ryšavý
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
08.07.2009 13:44
Mirekfric
Díky za zajímavé čtení.
08.07.2009 13:30
MichaelD
Super článek!
toplist