www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. května 2024, Svátek má Ivo, zítra Zbyšek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2009

Citroen vs. Ford - jak daleko se dá ještě zajít?

29. července 2009 • 14:25

Když Olivier Quesnel převzal v roce 2008 zodpovědnost za tovární tým Citroen, byl zděšen tím, kolik taktických manévrů probíhá na soutěžích mistrovství světa v rally. Brzy se však měl seznámit s realitou na vlastní kůži. To znamenalo taktizovat, nebo se bránit. Možnost manipulace s výsledky je totiž určitě vypočítavou, ale relativně snadnou cestou k dosažení vlastních cílů.

Quesnelovi došlo velmi rychle, že možná stačí předhodit jen správnou návnadu. Když Conrad Rautenbach v Norsku odstoupil v posledním servisu, předpokládali jsme, že jde o to aby nedojel a bylo možné na jeho voze vyměnit motor před další soutěží bez penalizace. Přesto byl jeho motor možná poškozen. Když ale Rautenbach odstoupil v závěrečném servisu na Sardinii, bylo řečeno, že šlo o záhadnou závadu na elektroinstalaci. Když zůstal Novikov stát osm minut na posledním testu v Řecku, šlo o další elektrickou poruchu. Byla to pravda, nebo přišla ke slovu taktika? V obou případech, tedy na Sardinii i v Řecku, z toho profitoval vždy stejný muž – Dani Sordo.

V Polsku zašlo všechno ještě dál. Tři zkoušky před koncem rally zůstal stát Sebastien Ogier 'kvůli ztrátě výkonu motoru'. Samozřejmě, že ze soutěže odstoupil. Po stejném testu pak na rovinu přiznal Jevgenij Novikov, že mu bylo řečeno, aby před cílem rychlostní zkoušky na dvě minuty zůstal stát. A hned na další RZ byl odstaven Rautenbach, tentokrát o neuvěřitelných třináct minut. Díky těmto machinacím s časy si dojel Sebastien Loeb pro dva mistrovské body namísto žádného a tým Citroen Total získal o tři body více do klasifikace značek.

Taktizování není v motoristickém sportu, rally nevyjímaje, samozřejmě ničím novým. Zarážející je však fakt, že tentokráte Rautenbach s Novikovem hájí barvy jiného týmu (tedy Citroen Junior) a přesto musí být jejich vlastní výsledky obětovány ve prospěch továrního týmu Citroen Total. Za jakou cenu, nebo respektive odměnu?

Jeden ze zástupců mezinárodní automobilové federace prohlásil, že FIA může tomuto problému těžko čelit. Možná je toto taktizování z morálního či sportovního pohledu špatné, ale dokud nebudou k dispozici přímé osobní důkazy o nekalém jednání (a to se asi hned tak nestane), dá se těžko něco dělat.

Jak tedy ven ze začarovaného kruhu? Budou taktické hrátky továrních týmů Ford a Citroen pokračovat i ve Finsku? Nakolik tyto praktiky dále snižují hodnotu elitního seriálu světových rally? Těžko říci. Doufejme, že pokud do kolotoče mistrovství světa přibudou se zavedením nové kategorie na bázi vozů S2000 nové či staronové týmy, situace se opět zlepší.

-jav- , -mah- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
30.07.2009 12:57
rallydriver
Tak ti už to přehánějí. V historii bylo známé šachování v týmu Lancie, ale dá se to dělat i inteligentněji. Na Korsice 2001 Solberg přijel do časové kontroly dřív, aby dostaly penalizaci,(za předčasný příjezd se dává víc než za pozdní) a aby se před ně dostal Burns. Nakonec každý bodík dobrej a i tohle pomohlo Burnsovi k titulu.
30.07.2009 09:43
vlaso
Ja osobne po 13 minutovem odstaveni Rautenbacha, jsem s Citroenem skoncil. To uz je moc. Ford taktizuje, ale v urcitych mezich. 100* mohl zpomalit Stobart. Dokonce i Latvala muze vyhrat pred Hirvonenem. Fuck Citroen.
29.07.2009 21:46
Acom
Je to smutne ale MS je komedie. Letos ho uz ani nesleduju. Je to mistrovstvi Fordu a Citroenu. Tu a tam do toho vlitne Solberg.
FIA dokazala MS regulerne zabit.
29.07.2009 15:29
Mirekfric
Nejhorší není ani tak to, že se to děje, jako že MS je v takovém stavu, kdy je tohle vůbec možné. Pokud by jely třeba čtyři různé značky, tak už to v takovém měřítku praktikovat prostě nejde. Takže souhlasím s posledním odstavcem, jediná cesta ven je více továren.

Jinak k tomu, že Novikov a Rautenbach hájí jiný tým. To je fakt a rozhodně mi to taky vadí, ale ani to není až taková novinka. Viz třeba loňská Korzika, kde Latvala jel za Stobart a tudíž taky za jiný tým...
toplist