www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. května 2024, Svátek má Ivo, zítra Zbyšek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovství světa 2009

Sébastien Ogier: "Být v mistrovství světa je pro mě sen."

2. listopadu 2009 • 08:00

Francouzský mladík Sébastien Ogier se do povědomí českých fanoušků automobilových soutěží zapsal zapsal především díky raketovému nástupu do juniorského mistrovství 2008, kde opanoval oba úvodní podniky. Na konci téhož roku se novopečený mistr JWRC posadil do kokpitu Citroenu C4 WRC a okamžitě šokoval laickou i odbornou veřejnost, když se dokázal v průběhu prvního dne dlouhou dobu udržet ve vedení Wales Rally GB. Dnes vám přinášíme původní rozhovor pro AutoSport.CZ s tímto sympatickým mladíkem.

Sébastiene, jaká byla letošní sezóna z Vašeho pohledu. Začal jste ji velmi dobře – vítězstvím na Rallye Monte Carlo ...

„Start do letošní sezóny na Monte byl opravdu perfektní. Ale začátek sezóny mistrovství světa byl mnohem náročnější, protože jsme měli potíže a dělali nějaké menší chyby. Každopádně ale i to je součástí našeho vývoje. Od poloviny roku už to bylo stále lepší a byl jsem spokojen.“

Prakticky během roku jste vystřídal nejrůznější auta, Super 2000, C2 R2 Max, loni na podzim jste poprvé na soutěži MS startoval s Citroenem C4 WRC. Nakolik může být pro každého jezdce užitečná takováto skutečnost?

„Je to stejné jako v ostatních sportech. Čím víc trénujete, tím jste lepší. Nemám ještě tolik zkušeností, je to teprve má čtvrtá sezóna, takže to byla velmi dobrá příležitost vyzkoušet si jízdu s různými auty v různých zemích a dál se rozvíjet. Letos jsme jezdili převážně s C4 WRC, je to skvělý vůz a byl to příjemný rok.“

Neměli bychom opomenout loňský rok, kdy jste získal titul juniorského mistra světa. Pokračování ve šlépějích Sébastiena Loeba je více než nasnadě, začínali jste oba se šestnáctistovkou od Citroenu, oba jste získali juniorský titul a poté přestoupili do kategorie WRC. Z tohoto pohledu je více než zřejmé, že se společnost PSA rozhodla pracovat právě na Vás a měl byste se stát nástupcem Seba.

„Ano, doufám, že tomu tak je. Samozřejmě to ale bude těžké, Seb má opravdu skvělou kariéru, ale budu se snažit pokračovat v jeho cestě. Máme k tomu určitě dobře nastartováno a Citroen mi chce dát šanci k dalšímu rozvoji. Možná se opravdu mohu stát nástupcem Sebastiena a půjdu za tím. Myslím, že tým chce mít opět ve francouzském voze francouzského pilota, což je pro mne dobrá příležitost. Musím na sobě dál pracovat a doufám, že dostanu tuto šanci.“

Předpokládám, že mezi továrním a juniorským týmem Citroenu funguje vzájemná spolupráce, a to nejen v technických oblastech, ale také pokud jde třeba o předávání jezdeckých zkušeností.

„Ano, opravdu tu panuje velká spolupráce, což mně osobně hodně pomáhá. Pro nás je velmi dobré, že můžeme čerpat ze zkušeností Sébastiena a Daniho. Pro každého mladého jezdce jako jsem já, Conrad, nebo kdokoliv jiný z našeho juniorského týmu, je dobré, když ho podporuje tovární tým.“

Loni jste předvedl výjimečný vstup do Wales Rally při premiéře za volantem C4 WRC na soutěži mistrovství světa. Dostal jste se do vedení, ale pak jste bohužel musel odstoupit ...

„V minulém roce to byl z mého pohledu bláznivý začátek, podmínky byly tradičně hrozné. Letos jsme čekali především zajímavou bitvu mezi Mikkem a Sebem. Od letošní Acropolis rally jsem měl dobrý pocit a hodně jsem věřil autu, takže jsem se snažil být ve Walesu mezi prvními pěti, což bych považoval za dobrý výsledek.“

Možná tohle není správná otázka pro Vás, ale narazili jsme na otázku souboje mezi Sebem a Mikkem. Asi to není jenom můj názor, že pro fanoušky automobilových soutěží je přeci jen poněkud nudné sledovat po celou sezónu souboj o titul ve stylu Formule 1, tedy jen mezi dvěma jezdci a dvěma vozy. Přes Váš nízký věk, myslíte, že je šance jak tuto situaci zlepšit?

„Těžko říci. Ale myslím, že se to zlepšuje. Určitě to byla nuda sledovat Sebastiena jak vyhrává jako na běžícím pásu, ale teď už to bylo hodně rozdílné. Po celou sezónu tu byl velký souboj mezi Mikkem a Sébastienem. Mikko si vedl velmi dobře a pokud se podíváte na nové soutěže, jako byla třeba Austrálie, tak se zrovna tady hodně bojovalo mezi Mikkem, Sebem, mnou, Jari-Mattim a Danim. Pro mě je dnes velmi těžké zápolit s nimi, protože mají hodně zkušeností ze všech rychlostních zkoušek po celém světě. Pokud ale přijde nová soutěž, je to hned jiné a pro všechny samozřejmě mnohem zajímavější. V příštím roce nás čekají nové soutěže, jako například Bulharsko, takže to snad bude lepší a doufám, že v roce 2011 vstoupí do mistrovství světa více týmů a tudíž bude tento šampionát mnohem zajímavější.“

Poslední otázka je trochu osobní. Je evidentní, jak moc se za poslední dobu zlepšila Vaše angličtina, protože když si vzpomenu na Váš začátek v mistrovství světa, mluvil jste jen francouzsky a anglicky jen trošku. Teď mluvíte perfektně anglicky, takže co Vám osobně kromě tohoto přinesla účast v seriálu mistrovství světa?

„Loni to pro mě bylo opravdu těžké, anglicky jsem znal jen pár slov. Ale když chcete být v mistrovství světa, potřebujete znalost angličtiny, je to povinnost mluvit tímto jazykem. Učil jsem se v průběhu každé rally, mluvil jsem s mými přáteli, ostatními jezdci. Je to lepší a lepší, ale ještě to není perfektní. Pořád na tom musím pracovat, ale doufám, že v budoucnu to bude o moc lepší.

A ty další věci? Momentálně například závodím s autem mých snů, vozem kategorie WRC. A C4 WRC je obzvláště povedené auto. Rovněž jednotlivé soutěže mistrovství jsou nádherné, hodně cestujeme, poznáváme různé země a rozdílné kultury. Pro mě je sen být součástí toho všeho. Rád bych v tom pokračoval a byl bych rád, aby tomu tak bylo co nejdéle a abych byl schopný v průběhu několika let bojovat o titul. Pokud budu moci.“

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ. Foto: DPPI
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist