www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Technika

Skupina A - Ford Escort RS Cosworth

Ford Escort RS Cosworth Ford Escort RS Cosworth

Ford je neodlučitelnou součástí rally od šedesátých let. Na tratích se proháněly legendární Cortiny či Escorty různých generací, 80. léta pak patřila modelu Sierra v úpravě firmy Cosworth. Tento automobil však nenavázal na úspěchy svých předchůdců, verze RS500 a později i čtyřdvéřová verze 4x4 Cosworth s přeplňovaným motorem na konkurenty kvůli mohutnosti své karoserie jednoduše nestačily. Počátkem devadesátých let se však do výroby dostala poslední generace Escortu, který byl vybrán jako základ nového soutěžního vozu. Aby vyhověl pravidlům pro skupinu A a zároveň na něm mohlo být použito co nejvíce technických fines, odlišujících tento vůz od sériové produkce, byla vyrobena nejprve homologační série 2500 kusů silničních speciálů Escort RS Cosworth, jejichž karoserie byla upravována v německé firmě Karmann pro zástavbu přeplňovaného dvoulitru a pohonu 4x4, což byly komponenty převzaté ze starší Sierry. V rámci homologace byly některé díly ještě patřičně přiostřeny a vylepšeny, takže jsme na závodních tratích mohli obdivovat vůz s mohutným křídlem na zádi a sedmistupňovou převodovkou (která se ukázala jako slabší článek a byla později nahrazena šestistupňovou). Escort RS Cosworth patřil mezi nejrozšířenější soutěžní vozy, kromě skupiny A se hojně vyskytoval také v kategorii sériových vozů, některé díly z Coswortha pak byly použity také při stavbě verze Kit Car, vycházející z modelu RS2000.

Motor
Objem1993 ccm
Max. výkon221 kW (300 koní) při 5800 ot./min
Točivý moment500 Nm při 5800 ot./min
RozvodDOHC
TurbodmychadloGarret
Transmise
PřevodovkaXtrac (sedmistupňová s H kulisou)
SpojkaAP Racing (třílamelová karbonová)
Diferenciálypřední a středový aktivní, zadní mechanický
Brzdy a podvozek
TlumičeBilstein
Zavěšenívpředu McPherson, vzadu vlečná ramena
Přední brzdyšotolinové - 315 mm, asfaltové 378 mm
Zadní brzdyšotolinové - 315 mm, asfaltové 313 mm
PneumatikyMichelin
Diskyasfalt - 8 x 18 palců, šotolina - 7 x 15 palců
Rozměry
Délka4211 mm
Šířka1734 mm
Rozvor2550 mm
Hmotnost
1230 kg
Debut
Rally Monte Carlo 1993
toplist