www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 10 - Jordan Rally (PWRC+SWRC)

Rozhovor s Martinem Semerádem

19. března 2010 • 14:00

Martin Semerád se díky vítězství v prvním ročníku projektu Pirelli Star Driver zúčastnil v loňském roce mistrovství světa v automobilových soutěžích. Ve stejném šampionátu již mimo projekt pneumatikářského gigantu pokračuje i v letošní sezóně.

Ahoj Martine, jak vzpomínáš na své soutěžácké začátky?

MS: Tak určitě moc rád, ačkoli se mi často nedařilo tak, jak bych si přál. Já jsem s rally začal díky Poháru mládeže a hned jsem si rally zamiloval. Prvním závodem v Lužických horách pro mě skončila mini éra závodění na okruzích... Bohužel jsem v PM často chyboval a v podstatě od začátku mám takovou nepříznivou nálepku. Na druhou stranu mi ale může být omluvou, že geny se zkrátka nedají oblafnout :-) Na závodění v PM vzpomínám moc rád a jsem šťastný, že každý z nás se dokázal prosadit a že jsme všichni kluci zůstali dobří kamarádi. Je ale nutné dodat, že podobných 'začátků' jsem zažil mnoho. V podstatě za ty 3 roky, co jsem aktivně v rally, jsem prošel třemi stejně těžkými začátky. Nejdřív samotný start v PM s Polem, potom přechod do Evo 9 a nakonec vysněný vstup do MS. Pokaždé jsem začínal od začátku a nebylo to nic jednoduchého. O to větší mám radost, že tenhle postup se zatím jeví jako ten správný a nemůžu říct, že bych nějakého z těchto kroků litoval já nebo někdo z týmu.

Vyhrál si projekt Pirelli Star Drivers Europe, kvůli kterému jsi měl možnost poprvé nakouknout do MS. Co ti ten rok v kolotoči MS dal?

MS: Je jasné, že mi dal neuvěřitelné množství zkušeností a to se pak odrazilo na výsledcích. Za ten rok se dost posunul i rozpis a to se projevilo jak na rychlosti, tak na větší spolehlivosti. Samozřejmě se máme ještě hodně co učit, ale ty zkušenosti, co si s sebou neseme, nám hodně pomůžou v letošní sezoně. Nejde však jen o to, co jsme se naučili na trati, ale i všechno kolem závodů v MS je dost specifické a zkrátka máme po loňské sezóně základ, na kterém se letos budeme snažit stavět.

Jaký byl rozdíl mezi Lancerem EVO IX z vaší dílny, se kterým jsi dvakrát startoval, oproti EVO X od Ralliartu?

MS: To je hodně častá otázka a zároveň těžko zodpověditelná. Celkově se jedná o úplně jiné auto a to jsem si uvědomil hned, jak jsem si do auta sednul a poprvé se projel. Jiný byl posez, motor, podvozek, celkové cítění se tak hodně lišilo. Evo X, ač je těžší, tak se mi velice líbilo její rozložení váhy i jízdní vlastnosti. Naše Evo IX je však motorově o něco silnější. To bylo cítit především ke konci roku, kdy byl Ralliart Italy nucen přejít k 'spolehlivým' řešením na úkor těch 'rychlých', motor tak byl lehce přiškrcen. aby vydržel.

Co říkáš na to, že Ralliart ukončil svou činnost?

MS: Samozřejmě je to docela šok a jen těžko říct, jaké to bude mít následky na ty, co vozy Mitsubishi provozují. Sám jsem zvědav, jak to bude s budoucími homologacemi pro Evo X a její další rozvoj. Problém budou mít samotní lokální ralliarťáci jako zrovna ten italský, se kterým máme pořád dobré vztahy. Doufám, že vývoje nových lancerů se ujme nějaká firma ze soukromého sektoru a budou jim povoleny nové homologace.

Do letošní sezóny v MS si přihlášený pod hlavičkou Czech National Team jaké si kladeš cíle?

MS: Především musím říci, že bylo opravdu těžké najít finance potřebné k absolvování další sezony v MS. Musím tak moc poděkovat Tátovi a celé rodině. Pro nás je to obrovská šance využít loni nabyté zkušenosti a postoupit opět o krok dále. Před začátkem sezony to vypadalo, že se v PWRC letos nesejde zase tak velká konkurence, ale dnes už je jasné, že opak je pravdou. Jezdci typu Araújo, Flodin, Gröndal, ale i nově příchozí Pirelli star driveři jako Ott Tänäk nebo Hayden Paddon jsou v této kategorii špičkou a nebude jednoduché se mezi nimi prosadit. Moje ambice byly skončit na konci roku do 5. místa, stejně jako na jednotlivých soutěžích nechci skončit hůře jak 5. V téhle konkurenci to ovšem bude hodně složité a nerad bych se marně snažil závodit s někým, na koho zatím nemám a zbytečně bych tak riskoval.

Vraťme se na domácí tratě. Loni jsi domácí sezonu odjel s EVO IX. Jak jsi s touto sezonou spokojený?

MS: Loni jsme toho v Čechách popravdě moc neodjeli. Asi jen 3 sprinty, Barumku a až závěrečné 'volné podniky'. Začátek roku byl hrozný a po dvou chybách na dvou soutěžích jsme zlomili hůl a já se věnoval jen MS. Druhá chyba na Vysočině navíc byla fatální a auto po ní bylo na vyhození. Další starty v ČR přišly až s blížícím se podnikem MS ve Španělsku, na který jsem se chtěl připravit, jelikož celý rok jsem v podstatě strávil na šotolině. Svezl jsem se v Krkonoších a následně na Barumce, která mě opravdu hodně bavila, ale v sobotu jsem opět chyboval a v rámci superrally jsem v neděli už jen testoval na Španělsko. Ke konci roku jsme se ještě objevili na Setkání mistrů a v Praze. Oba podniky jsme brali jako zábavu a ze Sosnové jsem si odvezl 2. místo.

Jaké soutěže máš v ČR v plánu?

MS: Letošní rozpočet je dost vysáván závody ve světě a proto v tuhle chvíli nejsem schopen říct, zda-li se vůbec v Čechách objevím. Táta by chtěl opět startovat ve sprintech a bít se o bednu 'N4ek' a já doufám alespoň v opětovný start na Barumce.

Uvidíme tě v letošní sezóně na domácích tratích i v jiném voze než v Mitsubishi?

MS: Nemyslím si, že je to v tuhle chvíli reálné. Možná za peníze, co letos padnou za MS, bych býval mohl jet s nějakou pěknou S2000 celý sprintový šampionát, ale kdybych se měl mezi těmito možnostmi rozhodnout, tak bych neváhal ani vteřinu, i když svezení v S2000 musí být parádní. Reálné je spíš přesednutí do poslední evoluce Lanceru, na níž se intenzivně pracuje.

Vojtěch Čapka ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
20.03.2010 11:58
hoppy
Pěkný rozhovor, je vidět,že to má Máca srovnaný v hlavě - jen pro redaktora - šup zpátky do školy a biflovat mluvnici..
toplist