www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 10 - Jordan Rally (PWRC+SWRC)

Latvala se v Jordánsku vrátil na stupně vítězů

6. dubna 2010 • 08:00

Finský jezdec Jari-Matti Latvala dnes oslavil svoje pětadvacáté narozeniny druhým místem v jordánské rallye. On i Miikka Anttila, Latvalův spolujezdec ve voze Ford Focus RS WRC týmu BP Ford Abu Dhabi, si tak připsali svůj nejlepší výsledek bezmála za poslední rok.

Druhé místo posunulo finskou dvojici v průběžném hodnocení mistrovství světa před další finskou posádku týmu BP Ford Abu Dhabi. Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, samozřejmě též s vozem Focus RS WRC, dokončili soutěž na dvacátém místě. Dnes ráno znovu nastoupili ke startu podle pravidel SupeRally poté, co kvůli poškozenému zavěšení museli v sobotu odstoupit z průběžné páté příčky.

Jordánská rallye figurovala v kalendáři WRC teprve podruhé. Základnu měla na pobřeží Mrtvého moře, jihovýchodně od hlavního města Ammánu a 420 m pod hladinou moře. Celkem 21 rychlostních zkoušek o souhrnné délce 339,48 km vedlo soutěžní posádky okolo míst, kudy kráčela historie, ať už to je břeh řeky Jordán, kde byl pokřtěn Ježíš Kristus, nebo místo posledního Mojžíšova odpočinku – hora Nebo s výhledem na Svatou zemi.

Latvala ovládl zahajovací etapu, zkušeně se proplétal kamenitým pouštním terénem a v závěru dne měl náskok 30,2 s. To však znamenalo, že další den startoval jako první a zbyl na něj nevděčný úděl čistit trať svým pronásledovatelům od prachu a kamení. Prostřední etapu uzavřel na třetím místě, 27,7 sekundy za vedoucí posádkou, ale s ideální startovní pozicí pro poslední den soutěže.

Startovním pořadím dnes ráno zamíchala taktika. Někteří jezdci záměrně sbírali penalizace, aby zajistili lepší startovní pozice svým týmovým kolegům. Latvala měl odstartovat jako čtvrtý. Jeho hlavní rival Sébastien Loeb startoval druhý, nikoliv první, a vyhnul se tak úloze „čističe“.

Latvala zpočátku útočil, nicméně po dvou kritických situacích ustoupil od pronásledování vedoucího jezdce a soustředil se na udržení druhého místa. „Jsou to mnohem lepší narozeniny než loni, kdy jsem po nehodě a dvousetmetrovém pádu do rokle v Portugalsku myslel, že možná umřu,“ přiznal. „Druhé místo je vynikající výsledek, ačkoliv dnes ráno jsem cítil trochu zklamání, když jsem si uvědomil, že nedokážu vyhrát. Držel jsem tempo pro případ, že by udělal chybu, ze které bych mohl těžit, ale zároveň jsem musel zůstat uvolněný.

Toto je můj třetí dobrý výsledek ve třetí soutěži této sezóny, což se odráží v mojí jistotě. Taktická rozhodnutí z dnešního rána značně ovlivnila výsledek, když Loeb startoval až druhý. Z hlediska čistoty stopy je rozdíl mezi prvním a druhým obrovský,“ řekl Latvala, který ve čtvrtek vyhrál tři rychlostní zkoušky a dnes další dvě.

Hirvonen byl po první etapě pátý, ale v pátek po necelých třech kilometrech zahajovací rychlostní zkoušky havaroval a poškodil si levé přední zavěšení. Vzhledem ke svému dvacátému místu a bez naděje na dohnání ztraceného času si devětadvacetiletý Fin dnes ráno ochotně připsal penalizaci za předčasný start, aby pomohl Latvalovi k výhodnějšímu pořadí. V teplotách až 33ºC se pak probojoval zbývajícími osmi testy, skončil dvacátý a získal pro Ford cenné body do klasifikace týmů. „Jsem zklamaný,“ přiznal. „Udělal jsem hloupou chybu, ale to se někdy stát muselo. Přál jsem si jen, aby to nebylo zrovna tento víkend. Jako bych to ani nebyl já.“

Ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson řekl: „Jsem potěšen tím, že jsme zajížděli konkurenceschopné časy a znovu vyhrávali jednotlivé rychlostní zkoušky. Jari-Matti předvedl vynikající výkon, přestože poté, co Mikko udělal neobvyklou chybu, to byl on, kdo se ocitl pod tlakem. Jeho výsledek je odměna za rozumnou, dospělou jízdu.“

Sportovní ředitel Ford of Europe Gerard Quinn dodal: „Po zklamání z předchozího kola v Mexiku jsme slibovali, že tady znovu zaútočíme, a také jsme zaútočili. Jari-Matti byl první den opravdu třída a udržel se v boji o vítězství až do dneška. Celému týmu to dodalo na jistotě.“

Další kolo

Čtvrtým podnikem mistrovství světa bude turecká rallye s pozměněnou organizací. Soutěž se přesunula z prázdninového letoviska Kemer na jižním pobřeží do Istanbulu, který bývá často označován za bránu mezi Evropou a Asií. Turecká rallye se opět jede jako šotolinová a zavede posádky na oba kontinenty. Koná se v termínu 15. až 18. dubna.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist