www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR 06 - Eurostroj Rally Tišnov

Komentář Eurostroj Rally Tišnov

18. května 2006 • 20:40

Třináctého května se v Tišnově konal druhý ročník Eurostroj Rally, v pořadí třetí díl letošního seriálu rallysprintových jednodenních soutěží. Pořadatelé nachystali na rozhraní Českomoravské a Drahanské vrchoviny devět náročných rychlostních zkoušek (Tišnovská, Lomnická a Říkonínská, na každém z úseků tři průjezdy), jejichž asfaltový povrch byl po dlouhé zimě stále 'zpestřen' četnými zbytky posypu a také několika šotolinovými partiemi.

Velice zajímavý pohled skýtala startovní listina. 128 přihlášených posádek téměř vyrovnalo loňskou bilanci. I přesto, že dvacítka jezdců nakonec na start nenastoupila, patřil tišnovský sprint co do obsazení k tomu nejlepšímu, co bylo v naší republice letos k vidění. Očekávaná rallysprintová premiéra Suzuki Swift S1600, se kterým se měl předvést Roman Odložilík, se bohužel stejně jako v Hustopečích nekonala. Narozdíl od minulého závodu se však kroměřížský jezdec na startu v Tišnově neobjevil ani se starším Ignisem. Novou 'devítku' od Mitsubishi připravenou týmem K.I.T. Racing CS naopak představil po dlouhé pauze startující Petr Trnovec, do starší 'šestky' poprvé usedl Petr Orsák.

Soutěž byla zařazena do MČR Sprintrally a Rally Super Serie, navíc se stala prvním letošním podnikem MČR historiků. Premiéru si na české půdě také odbýval rakouský seriál Austrian Rally Challenge, který do Tišnova přivedl rovnou desítku soutěžních dvojic startujících mimo jiné s vozy, které jsou sice z let nedávno minulých, ale již nedisponují potřebnou homologací. Diváci tedy mohli vidět kompletní škálu závodní techniky - od 'nepohodlných' vozů WRC a tzv. velkých kitů až po věkem prověřené mladoboleslavské tisícovky.

Sobotní prosluněné ráno slibovalo posádkám i divákům příjemné soutěžní zážitky. Kdo na ně však neměl nárok, byl Antonín Tlusťák, kterému se u kitového Saxa už před startem (oficiálně) odporoučela převodovka. Zádveřický jezdec tak znovu přišel o možnost oplatit Lubomíru Minaříkovi porážku z Okříšek.

Do prvních kilometrů se s největší vervou pustil Leoš Flídr se Škodou Octavia WRC, jen s nepatrným odstupem jej následoval na poslední chvíli přihlášený Maďar Gergely Szabó s Fordem Focus WRC. Mezi něj a další wéercéčko, Octavii Karla Trněného, se vklínil Josef Semerád s produkčním Mitsubishi Lancer Evo IX. Nejlepší pětku uzavřel Rakušan Eddy Schlager s postarší evo šestkou skupiny A oblečenou do barev hlavního partnera celé soutěže. Mezi 'velkými enky' následovali Jiří Volf a Zdeněk Vlček, loňský mistr ve sprintrally Pavel Červenka začínal kvůli potížím s tlumiči v druhé desítce. Od počátku jel na blinkrech Petr Hozák, u jehož Imprezy se začala projevovat dosud neodhalená závada na elektronice způsobená požárem v Hustopečích. Nejrychlejší dvoukolka patřila Josefu Petákovi (Renault Clio S1600), kterého stíhal jediný soupeř ve třídě Super 1600 Dušan Kouřil. Ten začal se svým Fiatem Punto po matných výkonech ze začátku sezony konečně zajíždět konkurenceschopné časy. Kvůli prasklé poloose kitové Fabie pohasly hned zpočátku naděje Vlastimila Brůzla, porucha převodovky u Subaru Impreza vystavila stop pro Jávu Javoše. Nejrychlejší čas mezi hostujícími rakouskými posádkami patřil Hubertu Kapellerovi s Audi S2, jež bylo obuto do pneumatik Matador.

Druhá RZ (Lomnická) zaznamenala změnu na první pozici - tu ztratil Flídr a do čela se s nepatrným náskokem osmi desetin sekundy dostal Gergely Szabó. Jeho jmenovec Viktor, startující s Mitsubishi Lancer Evo VIII ve skupině produkčních vozů, měl štěstí méně - musel odstoupit kvůli poruše převodovky. Mezi dalšími odstoupivšími byli také Zdeněk Vlček (poloosa) a Pavel Schwarzer (převodovka), havarovali Tomáš Kurka (vylomené kolo), Jan Dohnal a Andrea Trunkátová, která poslala svoji Hondu Civic čelně do stromu. Skupina produkčních vozů měla po druhé zkoušce pořadí Semerád, Jandík, Volf, Červenka se i nadále trápil a propadl se o další příčku dolů (nyní 13.). Velká bitva o vteřiny se odehrávala ve třídě N2, hlavními aktéry byli talentovaní mladíci Václav Dunovský a Jan Šlehofer (+2 vteřiny), který v letošním sprintovém mistrovství zatím nepoznal hořkost porážky.

Na RZ 3 si dva nejrychlejší jezdci opět prohodili své pozice, zpátky do čela se dostal Leoš Flídr, který Maďarovi nadělil rovných deset vteřin. Ve skupině produkčních vozů stále neohroženě kraloval Josef Semerád, o necelou půlminutu zpět probíhal souboj o druhé místo mezi Jiřím Volfem a Miroslavem Jandíkem. V hodnocení kategorie S1600 vedl Josef Peták, který pomalu, ale jistě ujížděl Kouřilovi. Další dvoukolkou v pořadí byl Lubomír Minařík s kitovou Felicií, který zároveň vedl třídu A6. V nejslabší třídě N1 se ustálilo pořadí Hladík, Pohner (oba Suzuki Swift GTi), Přibyl (Škoda Felicia). Mezi rakouskými posádkami stále vedl Kapeller, následován Christianem Nitschem (Subaru Impreza) a dopředu postupujícím Wolfgangem Schmollngruberem (Mazda 323 GT-R).

Do druhé sekce nastupoval Szabó s jasným cílem dostat se definitivně před Flídra. Bohužel jeho ambice byly sraženy technickými problémy rudého Focusu, až šestatřicátý čas a více než minutová ztráta na rychlostní zkoušce poslala Maďara na celkovou sedmou pozici. Na druhé místo se posunul Trněný, který přeskočil nejrychlejšího 'pévéčkáře' Semeráda. Ten všem konkurentům ze třídy stejně jako v Hustopečích suverénně ukazoval záda.V nejmenších áčkách jednoznačně udával tempo Michal Hora s Fabií, v kategorii 'oldtimerů' vedl Zdeněk Tichý před Lubomírem Tenklem (oba Opel Kadett Coupe) a Emilem Trinerem se Škodou 130 RS.

Pole historiků bylo po této rychlostní zkoušce již pěkně roztažené a změny v pořadí mohly být připsány pouze haváriím či technickým problémům. To se ostatně stalo hned na další rychlostní zkoušce, kde musel kvůli prasklému výfuku modrého BMW 2002 TI odstoupit Aleš Jirátko. Podobný osud potkal také Eddyho Schlagera, jenž startoval se soudobým Mitsubishi a který byl nucen svůj vůz před druhým průjezdem Říkonínské RZ kvůli problémům s motorem odstavit. V celkové klasifikaci si pozice opět vyměnili Semerád a Trněný. Szabó, který již odstranil potíže svého Fordu, se pořádně opřel do gum a začal svou stíhací jízdou likvidovat ztrátu nabranou na předchozí erzetě.

Na šesté rychlostní vložce začal kolotoč velkých změn v průběžném pořadí. Doposud vedoucí Flídr dostal na vytahaném štěrku smyk a po nárazu do náspu na protější straně silnice zůstala jeho notně pochroumaná Octavia ležet uprostřed trati na střeše. Jelikož se vše seběhlo ve velmi úzkém místě, kde nebylo možné vůz rychle odklidit, musela být RZ zastavena. Nad Tišnovskem se navíc zatáhla obloha a mohutná průtrž doprovázená krupobitím se stala pro posádky, které nechaly na svých vozech obuté pneumatiky na suchý asfalt, doslova peklem. Do poslední sekce nastupoval jako leader soutěže Josef Semerád, ovšem na záda mu už velmi těsně dýchal Gergely Szabó, kterému víc než suchý asfalt sedí cokoliv, co aspoň trochu klouže. Nevlídné podmínky tedy byly vodou na mlýn maďarského soutěžáka a on se díky dravé jízdě a potížím soupeřů dostal během dvou testů zpět na dohled nejvyšší příčky. Na kluzkém povrchu Tišnovské RZ na sebe ve skupině produkčních vozů svými časy výrazně upozornili Tomáš Arazim, Martin Kožmín a Lumír Firla, který se díky vyrovnané jízdě po celou dobu soutěže probojoval na celkovou čtvrtou pozici. Je vidět, že starší Lancer Evo VI mu sedí mnohem lépe, než Seat Cordoba WRC, se kterým jsme jej mohli vídat v loňské sezoně. Ústup z pozic prodělali Jandík s Volfem, před které se vedle Kožmína a Firly dostal ještě Pantálek. Na vodou zkrápěné trati musel hodně zvolnit Peták, přes kterého šel dopředu Kouřil i Minařík. Na stejné erzetě skončil kvůli porouchanému diferenciálu mezi historiky dosud vedoucí Zdeněk Tichý.

Předposlední test se stal svědkem konečné změny na čele celkové klasifikace. U Semerádova Lanceru totiž začalo zlobit turbo a desátý čas od konce tabulky okamžitě sesadil pražského jezdce do hloubi pole. Na vedoucí pozici se tedy vrátil Szabó, následovaný poněkud nezvyklou sestavou pilotů Kožmína a Firly. V souboji 'šestnáctkových předohrabek' se doposud vedoucí Kouřil propadl na třetí pozici, jelikož u jeho Fiatu Punto přestal fungovat posilovač řízení. Do čela šel Minařík, následovaný Petákem. Na poslední vložce si však oba jezdci pořadí znovu vyměnili. „Na poslední erzetě nám zapršelo, bohužel Peták stačil projet trať ještě za sucha. Měli jsme na vodě dvě velké krize a už nešlo moc zrychlit,“ vysvětloval Minařík. Karel Trněný s Octavií WRC kvůli přetrvávajícím technickým potížím s motorem a nefunkčním stěračům dál klesal výsledkovou listinou, aktuálně na osmnácté místo. Mezi rakouskými posádkami se ustavilo pořadí Schmollngruber, Nitsche, Kapeller, které vydrželo v nezměněné podobě až do cíle.

I v poslední zkoušce se ještě tvrdě bojovalo a výsledkem jedné z těchto bitev bylo, že se před druhého Kožmína dostal Lumír Firla, kterému odolal pouze Szabó s Focusem. Ten však bojoval jenom o umístění v Rally Super Serii, v hodnocení Mistrovství České republiky tedy na prvenství dosáhl právě Firla. Svého životního úspěchu si však užíval jen chvíli, poněvadž byl po závěrečné technické kontrole vyloučen pro neodpovídající světlou výšku vozu. Medailové pozice tedy připadly Kožmínovi, Pantálkovi a Volfovi. Josef Semerád se poslední vložkou opět pouze proploužil, avšak celková třináctá pozice mu v konečném hodnocení zajistila alespoň čtyři body a upevnění vedoucí pozice v seriálu. Smůlu měl také Jan Šlehofer, který po velmi vyrovnaném souboji s Václavem Dunovským poslal svoji Hondu do příkopu. Auto nebylo nijak vážně poškozeno, bohužel nebylo v silách posádky jej dostat zpět na trať. „Byly to super závody, ale je nám hodně líto Honzy Šlehofra, druhé místo by si zasloužil. Taková je ovšem rally,“ řekl Dunovský. Mezi historiky si pro maximální bodový příděl dojel Lubomír Tenkl s Kadettem: „Po zkušenostech z Hustopečí jsme namontovali dlouhý diferenciál, což však stačilo pouze na druhá místa, bohudík (nebo bohužel) kolega Tichý odstoupil pro závadu stejného dílu, takže jsme vyhráli. Na příští závody se ale vrátíme ke krátkému diferenciálu.“ S několikaminutovým odstupem následovali 'škodovkáři' Triner (130 RS) a Hejhal (110 L). Populární Emil získal stříbrný věnec díky mohutnému přispění paní Štěstěny. Na poslední erzetě totiž vylomil rameno pravého zadního kola a kdo ví, zda by dojel do cíle bez akrobatických vyvažovacích kreací spolujezdce Píchy, díky kterým se podařilo dovézt vůz do závěrečného servisu.

Taková tedy byla II. Eurostroj Rally Tišnov. Byla to soutěž na současné poměry českých rallye vpravdě nevídaná – hodně posádek, atraktivní technika, náročné a pěkné zkoušky, dramatické změny v pořadí i v počasí a boje až do posledního kilometru. Můžeme si jen přát, aby takových soutěží u nás bylo víc, nebo alespoň doufat, že si Tišnov udrží vysoko nasazenou laťku i pro příští rok a že se budeme moci těšit na další kvalitně připravenou rally.

Jakub Hofbauer ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist