www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 2. května 2024, Svátek má Zikmund, zítra Alexej

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 11 - Rally Sweden (PWRC)

Christian Loriaux - muž, který přivedl na svět Fiestu RS WRC

9. února 2011 • 17:00

Technický ředitel týmu Ford Abu Dhabi Christian Loriaux vedl skupinu specialistů, která stojí za vývojem nového Fordu Fiesta RS WRC. Čtyřiačtyřicetiletý Belgičan s námi pohovořil o některých klíčových aspektech, které musel Ford řešit při vývoji svého závodního vozu WRC pro sezónu 2011.

Stačilo vyvinout nový motor, aby se Ford Fiesta S2000 změnil na Ford Fiesta RS WRC?

Christian Loriaux a Ford Fiesta RS WRC

Kdepak. Závodní speciál Fiesta S2000 se ukázal jako vynikající základ pro práci našich konstruktérů, ale při vývoji nás čekalo mnohem více práce než jen postavit nový agregát. Stejně tak jsme museli svým představám přizpůsobit zavěšení kol a podvozek spolu s převodovkou. Především jsme si museli být jisti, že komponenty převzaté z verze S2000 budou natolik odolné, aby se vypořádaly s většími rychlostmi a zatížením, které přináší nová generace vozů WRC.

Co představovalo nejtěžší úkol při vývoji Fiesty RS WRC?

Práce na motoru 1.6 EcoBoost nás stála značné úsilí. Komplikovaná byla zejména skutečnost, že jsme s tímto agregátem a přímým vstřikováním pracovali vůbec poprvé – znamenal pro nás přechod do úplně nové dimenze. K dalším problematickým úkolům patřila převodovka, nastavení převodových stupňů a vyřešení chladicího systému motoru. Nová pravidla stanovují minimální hmotnost na 1 200 kg, ale dostat se na tak nízkou hodnotu nebylo snadné. Naštěstí nás během celého vývoje fantasticky podporovali produktoví konstruktéři z Ford of Europe, stejně jako mnoho jejich dodavatelů.

Byl vývoj motoru tím nejtvrdším oříškem?

Ano. Přímé vstřikování je neuvěřitelně komplikované. Velmi úzce jsme při vývoji kooperovali s konstruktéry silničních vozů Ford i francouzskou firmou Pipo Moteurs, naším specialistou na ladění motorů, abychom s jejich pomocí dostali z agregátu to nejlepší. Jelikož nová pravidla vyžadují poprvé tlakové vstřikování, mnoho z nás v týmu mělo příležitost pracovat s touto technologií v závodním motoru vůbec poprvé.

Myslíte, že nová pravidla v tomto sportu pro rok 2011 míří správným směrem?

Ford Fiesta RS WRC

Strategie „downsizingu“ je bezpochyby správnou cestou, a to jak z hlediska výrobců vozů, tak samotného šampionátu. Za krok vpřed považuji také zachování přeplňování pomocí turbodmychadla. Tato technika vyžaduje od jezdců, aby drželi motory ve vysokých otáčkách, takže pro diváky na soutěžích znějí „rychleji“. Zvuk motorů je totiž důležitou součástí diváckého zážitku a tahle auta prostě znějí lépe.

Kolik společných dílů mají S2000 a RS WRC?

Čerpali jsme z obrovského množství dat týkajících se verze S2000, která loni bojovala v kategorii S-WRC a dalších soutěžích. Každou oblast jsme podrobili důkladné analýze, a jakmile jsme odhalili možnost zdokonalení, pustili jsme se do toho. Kromě ochranného rámu a podvozku se nenajde mnoho dílů, které Fiesta RS WRC sdílí s S2000. Některé komponenty sice vypadají podobně, ale jsou buď lehčí, pevnější nebo jinak upravené, aby fungovaly lépe.

Fiesta RS WRC se viditelně odlišuje od S2000. Proč?

Společně s designérským týmem Ford of Europe jsme pracovali na tom, aby konečná podoba vozu zahrnovala co možná největší množství prvků kinetického designu, které jsou neoddělitelně spjaty se současnou modelovou řadou Ford. Aerodynamické důvody si sice vyžádaly některé nezbytné změny na karoserii, ale Ford i M-Sport jsou s podobou vozu velmi spokojení.

Je těžší řídit Fiestu RS WRC než Focus RS WRC?

Ford Fiesta RS WRC

Cílem nových pravidel je posunout soutěžní automobily „zpátky ke kořenům“. Pokud jde o podvozek, jsou si tato auta podobná, některé z technologií používané ve Focusu RS WRC jsou však nyní zakázány. Ve Fiestě RS WRC například nelze použít elektronicky řízený mezinápravový diferenciál, systém „launchcontrol“ pro regulaci prokluzu kol během rozjezdu a ani ovládání převodovky páčkami pod volantem. To vyžaduje více řidičského umění.

Takže nový vůz ocení hlavně lepší jezdci?

Dříve na startu rychlostní zkoušky závodník zmáčkl tlačítko, které ovládalo spojku a zajistilo hladký rozjezd s pomocí systému „launchcontrol“. Nyní je na tom chlapíkovi za volantem, aby odhadl správné otáčky pro co nejlepší trakci při rozjezdu, ve správný okamžik pustil spojku a včas řadil. Má tedy víc práce. Ale to je dobře, protože pokud chce být někdo světovým šampionem, měl by se umět s autem rozjet, aniž by mu pomáhala technika.

Usnadnil zákaz některých technologií konstruktérům práci při vývoji?

Ani ne. Když pravidla zavrhla některé vyspělé prvky, například řazení páčkami pod volantem, obrátili jsme pozornost i vývojové zdroje na jiné oblasti, kde jsme mohli uplatnit své zkušenosti a schopnosti.

Mrzelo vás, že jste museli tyto vyspělé technické prvky, které vás stály spoustu práce a peněz, doslova hodit do koše?

Ford Fiesta RS WRC

Je trochu deprimující, že nemůžeme využívat technologii, kterou jsme vyvinuli pro Ford Focus RS WRC. Jenže méně techniky snižuje náklady na soutěže, což se pozitivně odrazilo na vyšším zájmu o tento sport mezi automobilkami. Takže to bylo správné rozhodnutí. Nová éra WRC se snaží najít kompromis mezi dostupností a zbytečným plýtváním. Vyspělé technické prvky navíc najdou uplatnění ve Focusu RS WRC v jiných soutěžích, jen ne v mistrovství světa. Nová Fiesta RS WRC přináší kromě špičkových technologií také rozumné náklady, což se projevuje i tím, že jsme už spoustu těchto vozů prodali zákazníkům.

Jakou porci testování má za sebou Fiesta RS WRC?

Začali jsme tím, že jsme loni v březnu do Fiesty S2000 namontovali dvoulitrový motor z Focusu RS WRC. To byla naše první Fiesta RS WRC. Potom jsme toho moc nenatestovali až do srpna, kdy jsme vůz osadili prototypem motoru o objemu 1,6 litru (bez přímého vstřikování). Od té doby jsme auto zkoušeli na šotolinových cestách ve Velké Británii, Portugalsku, Francii a Španělsku, na asfaltových silnicích v Británii, Francii a Španělsku, testy na sněhu a ledě pak probíhaly ve Švédsku. Celkem vůz absolvoval přes 11 000 kilometrů.

Kdo při těchto zkouškách seděl za volantem?

Zpočátku vůz řídili závodníci jako Henning Solberg, Matthew Wilson, P. G. Andersson či Andreas Mikkelsen. Dokonce i Malcolm Wilson se krátce svezl! Všechny testy z poslední doby, které se soustředily hlavně na dokonalé nastavení auta, už absolvovali Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala.

Věříte, že Fiesta RS WRC bude v letošní sezóně světového rallye šampionátu FIA plně konkurenceschopná?

Takový cíl si stanovil každý člen našeho týmu. Máme za to, že jsme vyvinuli vynikající soutěžní auto, ale nemáme s čím ho porovnávat. Dříve jsme mohli nové verze Focusu RS WRC postavit proti jejich předchůdcům, jenže kvůli zavedení nových pravidel nic takového tentokrát není možné. Nakolik jsme konkurenceschopní, se tak dozvíme až na konci první ostré rychlostní zkoušky ve Švédsku.

Kateřina Nováčková
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist