www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 21. září 2019, Svátek má Matouš, zítra Darina

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Reklama

RSS 06 - Rallye Český Krumlov

Vojtěchova exhibice v ubrečeném Krumlově

1. června 2006 • 14:00

Velmi oblíbená Rallye Český Krumlov definitivně uzavřela první polovinu Global Assistance MMČR. Na rozdíl od let minulých ubyl krumlovským hlavní sponzor, jehož absence naštěstí kvalitu rallye neovlivnila. Co bylo ovšem pro návštěvníky podstatnější, po dlouhých letech krásného květnového počasí letos téměř celou soutěž doprovázel déšť. I jezdcům už může být trochu líto, že letos nebyla zatím ani jedna soutěž (ať už velkého či rallysprintového mistrovství) na suchu. V Krumlově to nejvíc „sedlo“ Štěpánu Vojtěchovi, který s vozem Peugeot 206 WRC neměl rovnocennou konkurenci.

Ze startovní rampy sjelo 82 soudobých automobilů. Součástí pestrého startovního pole byly i „velké kity“ a vozy třídy A8, protože Krumlov se jel také jako součást supersérie. V tomto smyslu bylo nutné upravit tipy na vítěze. Jednoznačným favoritem se stal Štěpán Vojtěch, který ovšem musel těsně před soutěží vyměnit spolujezdce. Za Michala Ernsta zaskočil kvůli jeho zraněné noze Štěpán Palivec. Druhým vozem WRC v poli byla octavia Leoše Flídra, který zde zažíval svou velkou premiéru ve dvoudenních rallye, a počítat se muselo i s kity Bergera a Šína či Trinerovou fabií. Úvahy o favoritech GA MMČR zůstávaly podobné jako v Púchově. Do hry ale znovu zasáhnul na Slovensku pauzírující Miroslav Cais a Václav Arazim pak přezbrojil na novou EVO IX.

Harmonogram jihočeské soutěže doznal od minulých ročníků podstatných změn. Dvanáct rychlostních zkoušek se jelo na šesti úsecích, přednost dostala velká kilometráž před počtem RZ. Nezačínalo se těžkou Tisovkou, kde tentokrát místo soutěžních vozů vrčely tanky. Vrabci si cvrlikali i to, že byl naposledy zařazen již nepoužívaný rallycrossový areál v Římově. V nové variantě se jely i Malonty, kterým přibylo několik kilometrů, a jejich délka tak skončila těsně pod třicetikilometrovou hranicí. Nutno říci, že zrovna touto změnou nijak závratně sportovní hodnota této RZ nestoupla. Trochu nepříjemné byly i předlouhé přejezdy do a ze servisu v Českých Budějovicích.

Start v Jelení zahradě pod Českokrumlovským zámkem se tentokrát ještě odsunul, první auto vyráželo z rampy až v pět hodin odpoledne. Úvodní rychlostní zkouškou byla téměř třiadvacetikilometrová Zátoň, nešlo tedy o žádnou zkoušku „na zahřátí“. Letos se osvědčila i přezouvací zóna, spolu se startem soutěže se totiž roztočila i pneumatiková ruleta. Rosničky tentokrát nelhaly a z tmavých mraků se skutečně snášel déšť, který nakonec zkrápěl rychlostní zkoušky po celý páteční večer. Dobrou sázkou do loterie tedy byly mokré pneumatiky, někteří přesto zůstali u medií či dokonce u prořezaných slicků.

Už na prvních kilometrech se rozhoduje soutěž. Rozdíl mezi jednotlivými jezdci je totiž překvapivě veliký. Platí to zejména o prvních dvou v absolutním pořadí. Štěpán Vojtěch nenechává nikoho na pochybách, že jeho Peugeot 206 WRC ve spojení s vyježděností pilota ze světových soutěží je zde k neporažení, a po první sekci už vede o téměř padesát sekund. Podobně suverénně si počíná i Václav Pech, který měl mít podle předstartovních předpovědí s konkurenty těžkou práci. Opak je ale pravdou, jeho EVO IX jede jakoby jinou ligu, než ostatní „pévéčka“ a také on má již více než čtyřicetisekundový náskok. O další pozice se však vede tuhý boj. Achimu Mörtlovi klouzavý povrch vyhovuje, v případě jízdy na suchém asfaltu totiž ještě není stoprocentně přesvědčen o konkurenceschopnosti svého vozu. Jízda v kalužích se mu ale daří a po RZ2 se dostává na třetí místo před Karla Trojana. Páté místo je překvapivě dobré pro Václava Arazima s novou zbraní deváté evoluce. Arazim totiž při tréninku ošklivě havaroval a jeho střet s traktorem odnesla jeho ruka. I s tímto bolestivým zraněním je však pro ostatní pévéčka těžkým soupeřem. Velká bitva probíhá právě o místa v druhé polovině první desítky. Nárok na dobrý výsledek si po dlouhé době dělá Zdeněk Vlček a zatím se mu daří i na úkor v tuto chvíli nejlepšího Čecha v šampionátu GA MMČR Vojtěcha Štajfa. „Úplně blbě jsme zvolili pneumatiky, takže jsem rád, že jsme neublížili autu. Jelo se nám strašně špatně. Před druhou erzetou jsme dali alespoň na předek mokrá rezervní kola,“ vysvětloval problémy pražský novinář. Podobně špatně začali i Jandík s Caisem, v jejich případě ovšem nešlo o problém pneumatik, nýbrž o „zaspání“ tempa na první RZ. Z osmého místa se tak prozatím radovala nejrychlejší dvoukolka Josefa Petáka, kterému hned na začátku soutěže odpadli dva velcí soupeři. Roman Odložilík, který si nechal z Itálie přivézt náhradní clio, zastavil po absolvování prvních ostrých kilometrů kvůli dobíjení. Převodovka byla důvodem k odstoupení domácího Kundráta, který po roce oprášil felicii kit car.

Druhá sekce už se odehrávala pod příkrovem tmy. Co se nezměnilo, bylo uplakané počasí a také situace na úplném čele průběžného pořadí. Časy všech tří vedoucích vozů v obou rychlostních zkouškách totiž naprosto kopírovaly tabulku výsledků a ani za svitu přídavných ramp se na medailových postech nic dramaticky neměnilo. Změnou prošly jen časové rozestupy, které se opět o něco zvýšily, a vzniknul tak dojem, že po pátku je již prakticky dobojováno. Předmětem boje v nočních hodinách se ovšem stala čtvrtá a pátá příčka. Dlouhá Zátoň se stala místem pro útok Jandíka, který poskočil na pátou pozici a začal si dělat zálusk na Trojanovy brambory. Arazim byl odsouzen na šesté místo, tlak ale nevydržel za ním jedoucí Vlček, který na posledním testu dne havaroval a při vyprošťování jeho vozu se zranil divák. Další automobily tak projeli daným úsekem pouze bez přileb. Ještě podstatnější pro GA MMČR byl požár Štajfova subaru na samém závěru RZ3. Hašení bylo dramatickou záležitostí a znamenalo konec Štajfových nadějí na dobrý výsledek v této soutěži. Vlčkova havárie posunula vpřed Petáka, který ovšem mohl druhý den očekávat velký tlak Miroslava Caise, jenž se mu povážlivě přiblížil. Desítku uzavírali Votava a Triner, který v noci s kitovou fabií doslova zářil. „V servisu po prvních dvou erzetách se nám podařilo odstranit problémy s podvozkem. Auto se nám zklidnilo a jede se nám dobře,“ konstatoval ex-tovární jezdec.

Druhá etapa

Druhý den si počasí s jezdci opět velmi zahrávalo a bylo opravdu obtížné správně zvolit pneumatiky. Tak tomu bylo až do konce soutěže, kdy se znovu spustil déšť a zejména obtížný Kohout plný vody nebyl procházkou růžovou zahradou. Na špici pole to ale nezměnilo vůbec nic. Štěpán Vojtěch se Štěpánem Palivcem si spanilou jízdou dojeli do Krumlova pro vítězství a ještě přidali pár koleček pro diváky. Jejich převaha byla více než zřejmá. „Ještěže byly tak těžké podmínky, protože jinak by byl problém se ztrátou koncentrace a mohl bych snadno udělat chybu. Soustředili jsme se na to, aby auto fungovalo a abychom se pěkně svezli. Včera tekly potoky vody, dneska bylo hodně vytahaného bláta, takže nás to i bavilo,“ řekl v cíli Vojtěch. Podstatnější pro šampionát bylo ovšem druhé místo Pecha, který tím slavil vítězství v rámci GA MMČR. „Podařilo se nám zvolit správné pneumatiky. Využili jsme možnosti špiónů na trati a v této roli se opět osvědčila zkušenost mého táty. Získali jsme tak výhodu, kterou se nám podařilo během prvních dvou rychlostních zkoušek proměnit v poměrně slušný náskok. Myslím si, že to byl rozhodující moment v této soutěži, který nám umožnil jet druhý den s rezervou a s rozvahou. Nebyli jsme již vystaveni takovému tlaku pronásledovatelů a časový náskok z páteční noci nám umožňoval ta nejnebezpečnější místa prodávat,“ přiznal Václav Pech, který se tím dostal na dohled od vedoucí příčky v šampionátu.

Podobně jasné postavení měl po pátku i Achim Mörtl a ani on v sobotu závažněji nechyboval. Také technika vydržela, a Mörtl tak znovu vyškolil kromě Pecha celou českou špičku. „Škoda prvních dvou RZ. Na pneumatikách, které jsme zvolili, bylo auto místy jen těžko ovladatelné. Ani nastavení podvozku nebylo ideální, naplno se projevil nedostatek času pro testování. Takové zaváhání si v souboji s Václavem nemůžeme dovolit. Se druhým místem jsem za daných okolností spokojen, i když první je lepší. Naše auto bylo až na problémy se svody super, musíme mnohem více času věnovat testování, lepšímu nastavení vozu,“ shrnul závod Mörtl v cíli. Nejdramatičtější souboj se druhý den odehrál o čtvrtou příčku. Po prvním dnu ji okupoval Trojan s bezmála devatenáctisekundovým náskokem na Jandíka, už na ranních Malontech však poztrácel na svého rivala deset sekund a Jandíkova ofenziva pokračovala. Na RZ7 vzal otěže do rukou právě moravský pilot a vybudoval si až do poslední sekce náskok téměř devíti sekund. Ani to mu ale nakonec k bronzu v klasifikaci GA MMČR nestačilo. „Začalo se ozývat turbo. Bylo hlučné a dávalo jen necelé dvě třetiny obvyklého plnícího tlaku. Měli jsme obavy, aby se situace nezhoršila a nemuseli jsme nakonec z dobře rozjeté soutěže odstoupit. V Římově jsme proto vypnuli systém ALS, abychom turbo pošetřili. To samozřejmě znamenalo nižší výkon motoru. Přesto jsme ztratili jen dvě sekundy a před poslední zkouškou nám zůstalo šest k dobru. Rozhodli jsme se zariskovat a pokusit se třetí místo udržet. Znovu jsme zapnuli ALS, ale turbo nadále sláblo a nebyli jsme schopni Trojanovu útoku odolat. Přesto jsme rádi, že to tak dopadlo. Bylo to štěstí v neštěstí. Patrně se poškodila některá z lopatek,“ zalitoval Jandík, který o své místo přišel o pouhých 1,6 sekund. Karel Trojan se tedy v cíli nakonec velmi radoval, i on měl totiž v poslední „rundě“ starosti, když ji musel za deště absolvovat na slickách.

Šesté místo bylo pro Václava Arazima vysvobozením z trápení s bolavou rukou. Úřadující český šampión si za svůj hrdinský výkon přesto zaslouží plné absolutorium. Pozitivní je i to, že novotou zářící devítka stoprocentně fungovala a jediným problémem bylo nalezení toho správného nastavení podvozku. Očekávaná bitva mezi Petákem a Caisem byla nakonec velmi krátká. Na vlhkém povrchu v sobotu ráno byl Peták pekelně rychlý a Caisovi postupně ujížděl. Konec RZ8 se Fryštácký jezdec nedočkal. Zvláštní závada, která se projevila už i před startem do vložky, se opakovala v pomalém místě v lese a lancer z ničeho nic akceleroval ze zatáčky přímo proti stromu. Peták měl tedy vystaráno. Šesté místě v rámci MMČR není na jeho neoblíbeném povrchu rozhodně k zahození. „Tento Krumlov byl nejtěžší, který jsem kdy v kariéře absolvoval. Včera byly velmi těžké podmínky a dneska to byla velká loterie s pneumatikama. Jsem nadmíru spokojený, vůbec jsem včera při tom počasí takhle vysoko nepomýšlel. Auto fungovalo bezvadně a největší zásluhu na tom mají mechanici, kteří dneska dokázali za sedmnáct minut vyměnit převodovku,“ zářil v cíli jako sluníčko „Pepík“ Peták.

Osmá příčka Jana Votavy (v MMČR 7. místo) byla pilotovým nejlepším výsledkem letošní sezony. „Včera to bylo strašně těžké a vzhledem k tomu, že jsme dlouho nejeli na vodě a moc nám to na ní nejde, jsme spokojení, že to dopadlo jak to dopadlo,“ vyjádřil se Votava. Na mokru to moc nejde ani fabii kit car, o to větší zásluhu má na konečném devátém místu zkušený Emil Triner. Opět vedle sebe posadil Marka Omelku a po oba dny soutěže předváděl atraktivní sport. Nakonec byl i druhou nejrychlejší dvoukolkou v cíli. Leoš Flídr s druhým vozem WRC se přijel do Krumlova především učit, a tak se zprvu pohyboval až za hranicí první desítky. Když už mu svitla naděje, pohádaly se mu pro změnu diferenciály a poslední vložku na mokru raději „prodal“. Proto se na desátou příčku vyhoupnul Antonín Tlusťák, který zároveň zvítězil v klasifikaci třídy A6.

Viktor Hausknotz ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist