www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 30. dubna 2024, Svátek má Blahoslav, zítra Svátek práce

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 12 - Acropolis Rally (PWRC)

Řecko startuje!

24. května 2012 • 21:10

Mistrovství světa FIA WRC pokračuje dlouhou sérií šotolinových rally v Řecku. Acropolis Rally proslula jako rally nemilosrdně náročných tratí, nicméně v průběhu posledních let se přeorientovala víc směrem k dlouhým sprintům vedoucích pilotů. Sébastien Loeb s Danielem Elenou a Mikko Hirvonen s Jarmo Lehtinenem, budou usilovat o další vítězství pro Citroën Total World Rally Team.

Sebastien Loeb - Daniel Elena, Citroen DS3 WRC - Acropolis Rally 2012

Acropolis Rally figuruje v kalendáři mistrovství světa už od roku 1973, a za tu dobu se podstatně změnily časy, které se tu jezdí. Před lety byla průměrná rychlost kolem 70 km za hodinu, nyní už se přiblížila hranici 90 km za hodinu. Auta i posádky jsou stále lépe připravené a jsou schopné polykat kilometry cest nevídanými rychlostmi. V tomto duchu pak už páteční etapa představuje opravdu ryzí test odvahy pilotů. Po startu v Loutraki už v 6 hodin ráno, pokračují posádky po rychlostních zkouškách v délce 170 km tak, že se vrátí do servisního parku až kolem deváté večerní. Za tu dobu čekají na startovním poli jen dvě patnáctiminutové servisní přestávky, během nichž si mohou opravit vozy jen s pomocí náhradních dílů, které si samy vezou. Hodně skromné na vyléčení šrámů z tvrdých řeckých tratí…

Úřadující mistr světa Sébastien Loeb, který si zatím připsal tři vítězství v sezoně (Monte Carlo, Mexiko a Argentina), rozšířil své vítězné konto celkem 70 prvenství ve WRC také díky dvěma výhrám právě v Řecku. Po vítězství s vozem Citroën Xsara WRC (2005) a s C4 WRC (2008) by osminásobný mistr světa rád svou řeckou sérii prodloužil i s aktuálním vozem Citroën DS3 WRC.

„Je to různorodá rally: některé testy jdou jako po másle na rychlých tratích. Další jsou poseté kameny, které vůbec nejsou ohleduplné k zavěšení vozů. Podle vývoje počasí a podmínek stoupá role dobrého výběru pneumatik, což nakonec může být rozhodující,“ varuje Séb. „Může se stát, že čas jedné rychlostní zkoušky nemusí být pro celkový výsledek ještě rozhodující. Než člověk začne dělat nějaké závěry, musí se na výsledek podívat z pohledu celé etapy. Samozřejmě se budu snažit vyhrát. Málem jsem tu vyhrál už v roce 2011, ale nyní jsem odhodlaný to zlomit právě nyní!“

Vítěz Řecka z roku 2009, Mikko Hirvonen, připouští své smíšené pocity z této rally: „Není to sice moje nejoblíbenější rally, ale nedá se říci, že bych ji nenáviděl. Když už bojujeme v mistrovství světa, musíme se smířit s různými druhy povrchů a různorodými soutěžemi. Acropolis Rally je jednou z nejklasičtějších rally v kalendáři, a také nic neztratila z reputace nejobtížnějších tratí. V každém případě pojedeme naplno po celou dobu. Budeme muset být ohleduplní k motoru, převodovce a pneumatikám, ale myslím si, že významná část výsledku bude záviset na seznamovacích jízdách. Během nich se musíme spolehnout na to, že auto bude robustní natolik, že vydrží tak náročné podmínky. V loňském roce Citroën zvládl double a tak nemám obavy o to, že bychom tu nemohli vyhrát znovu.“

Mikko Hirvonen - Jarmo Lehtinen, Citroen DS3 WRC - Acropolis Rally 2012

Aktuálně třetí v celkovém pořadí mistrovství světa, za Sébastienem Loebem a Petterem Solbergem, je Mikko Hirvonenem odhodlaný ukázat, že se zlepší v nadcházejících startech. „Rally Argentina mi dala šanci dostat se zase dopředu. Velmi dobře se cítím v rychlých sekcích. S týmem jsme udělali hodně práce a také změny, které jsme provedli, se mi navíc líbí. Cítím pro zbytek sezony hodně sebevědomí.“

Tři otázky pro Yvese Mattona, šéfa Citroën Total WRT

Citroën Total World Rally Team dosáhl double v Argentině poté, co jste nařídili Sébastienu Loebovi a Mikko Hirvonenovi držet jejich pozice. Nebylo to příliš riskantní vzhledem k tak minimálnímu odstupu obou?

„Nikdy není snadné přijmout takový druh rozhodnutí. Ale museli jsme to podniknout k tomu, abychom dosáhli cíle, který jsme si sami nastavili - udržet vedení v pořadí pilotů a Poháru konstruktérů. Po výpadku v Portugalsku nám vše hrálo do noty v Argentině. Vzhledem k tomu, že naše posádka byla ve vedení a k případným potížím ještě na trati čekajícím, to byla jistě správná volba. Každý člen týmu, počínaje piloty, ví jak důležité je pro Citroën vyhrát oba tituly. Jistě, může se to zdát zvláště kruté pro Mikka, když byl vyloučený v Portugalsku, ale doufám, že ho brzy uvidíme vyhrát jeho první rally v našich barvách.“

Jak byste vyhodnotil prvních pět rally roku 2012 z vašeho pohledu?

„Nejdůležitější je, že vedeme pořadí pilotů i Pohár konstruktérů. Nemyslím, že, bychom ale měli dělat nějaké závěry pro konečný účet v této fázi sezony. Po Monte Carlu, Švédsku a Mexiku jsme si mysleli, že v Portugalsku už bychom mohli dostat jasnější představu o pořadí mezi kandidáty na tituly. Počasí ale bylo proti a náš výhled překrylo. V Argentině měli naši soupeři problémy právě v době, kdy naše posádky začaly jet v top formě. A na konec sezony nedohlédneme ani nyní. Myslím, že před sebou máme určitě tvrdou soutěž a jsem si jistý, že budeme bojovat v několika dalších kolech. Ačkoli vedeme v obou šampionátech, mistrovství ještě zdaleka nekončí.“

Mistrovství světa prošlo několika změnami v posledních měsících. Jak vidíte aktuální stav?

„Když jsem byl jmenován šéfem Citroën Racing Teamu v lednu tohoto roku, WRC nacházelo samo sebe. FIA a pořadatelé několika úvodních podniků splnili své role a rally zvládli co nejlépe. Ve srovnání s mou předchozí zkušeností z mistrovství světa jsem nyní potěšený tím, jaké jsou vztahy mezi výrobci a FIA. Tým, který vedou Michèle Mouton, Jarmo Mähönen a Alexandre Gueschir, nám naslouchá. Každá strana chápe určitá omezení a aspiraci ostatních partnerů, a to nás vzájemně posouvá kupředu tím správným směrem. Budoucnost našeho sportu bude závislá na dědictví World Rally Championship a naší kapacity k tomu, aby se dostala kupředu s novými technologiemi v komunikaci a automobilovém průmyslu.“

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist