www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 2. května 2024, Svátek má Zikmund, zítra Alexej

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

OS 13 - Valašská Rally (MČR-HA, PČR)

Jarda Tomaštík se vrátil do Subaru WRC

10. července 2013 • 16:00

Po loňských organizačních zmatcích, které málem zcela pohřbily Valašskou rally, dostali letos pořadatelé šanci na reparát. Je trochu škoda, že se soutěž s překrásnými rychlostními zkouškami přesunula „pouze“ do Poháru ČR v rally, nicméně na náročnosti rally to zas až tak znát nebylo. Úseky Lešná, Helfštýn a především Vesník se postaraly o blaho posádek až dostatečně.

Jaromír Tomaštík - Jaroslav Novák (Subaru Impreza WRC) - Valašská Rally 2013

Valašská soutěž pak nemohla samozřejmě chybět ani v kalendáři vsetínského JT Rocksteel Rally Teamu, kde je Valachem téměř každý člen. No a při příležitosti domácího podniku se na tratě rychlostních zkoušek po nepříjemné nehodě na Rallysprintu Kopná vrátil do kokpitu Subaru Impreza WRC i majitel týmu Jaromír Tomaštík. „Nechtěl jsem ukončit svou závodní kariéru nehodou. Hodně jsem o tom přemýšlel, ale nakonec i po přesvědčování mnoha přáteli, jsem se chtěl do WRC ještě posadit. Závodu byl nakonec přítomen, i když zatím jen jako divák, i můj spolujezdec Jarda Vrečka, což mi udělalo velikou radost. Inu nic se nejí tak horké, jak se to uvaří a jsem opravdu rád, že jsme zpět ve WRC, byť ve starší evoluci než je JiTka,“ říká ke svému návratu Jarda Tomaštík.

Před startem však musela proběhnout ještě „Jardovská rošáda“ a stále ještě lehce indisponovaného Jardu Vrečku nahradil vedle Jardy Tomaštíka Jarda Novák. Opravující se JiTku WRC pak musela nahradit starší sestra z maďarského Budai Teamu, se kterou už má JTRT mnoho zkušeností.

Kdo čekal opatrný a pomalý návrat, musel být velmi mile překvapen. Zkušená dvojice šlapala starému WRC na paty tak, až se subaru začínalo skutečně potit a i lehce zlobit. Přesto však posádka Tomaštík – Novák bojovala o vítězství. Zkušenosti ze silnějšího modelu S12, kterým JTRT disponuje, byly opravdu znát, a tak šlo maďarské WRC opravdu až na hranu svých možností a kolikrát ji i přesáhlo. Na čele totiž probíhala vteřinová bitka tří WRC, kdy ani poprvé jedoucí Martin Vlček s Fábií a ani Silvero Mikuláštík se starší Octavií nenechali své vozy na chvíli vydechnout.

Do čtvrté erzety to byl boj na krev. Subaru však mělo navrch a bylo ve vedení. Na kopcovitém Vesníku ale Martin Vlček silnější fábii práskl do opratí a poodjel. V poslední RZ, která vedla opět přes Vesník, svůj výsledek jen potvrdil a o vítězi bylo rozhodnuto. Na Tomaštíkovo konto ještě předtím ale přibylo navíc 30 sekund za posunutý retardér, které značně znepříjemnily vsetínskému pilotovi život především s ohledem na neustále dotírajícího Silvera. Ten byl totiž před poslední rychlostní zkouškou najednou druhý právě před Tomaštíkem s náskokem 11,4 vteřiny. To znamenalo nadělit Silverovi v posledním měřeném testu vteřinu na kilometr. V závěrečné erzetě se sice subaru už fakt málem rozskočilo, ale Jardové Tomaštík a Novák druhé místo nakonec uhájili. Rozdíl mezi nimi a Silverem v cíli činil neuvěřitelných 0,7 sekundy!

„Oprášili jsme, a to doslova, starší Budaiovic WRC a musím říci, že jsem si to hodně užil. Všechno bylo naprosto v pohodě. Na starší auto jsme si zvykli vcelku rychle, ale asi jsme mu dali hodně zabrat. Celý závod jsme byli nuceni hlídat teplotu vody, která šplhala až ke 125 stupňům, takže jsme se báli, abychom ho někde úplně neodstavili. Naštěstí to ale vydrželo, i když jsme nemohli místy jet úplně tak, jak bychom chtěli. Embéčka jsme ale snad prohnali řádně,“ popisuje závod Jaromír Tomaštík, který se představil pod vlajkou společnosti Říha Group spol. s r.o.

Ze startovní rampy ve Valašském Meziříčí sjel i modro-bílý Renault Clio Sport, za jehož volant opět usedla Olga Lounová, aby nasbírala další cenné zkušenosti v rally, která je její životní vášní. Diktát jí i tentokrát četl zkušený harcovník Richard Nesvadba a oba jsou se sebou navzájem spokojeni. Olga skutečně další pokroky pod Richardovým vedením dělá. Tentokrát ale zpěvačka a herečka do cíle nedojela, když na vině byla stávkující spojka. „Jelo se nám opravdu skvěle. S novou navigátorskou posilou jsme si na sebe rychle zvykli a jezdit s Ríšou je fakt radost. Tratě byly velmi příjemné a nebýt spojky, která nám odešla kilometr před cílem poslední erzety, tak jsem ještě spokojenější. Teď už se těším na Bohemia Rally, kterou pojedu poprvé a na kterou jsem se už od mala chodila dívat s celou rodinou. Svou vášeň k rally jsem vyznala v i nové písničce Brány svaté, která je věnovaná všem závodníkům, aby odehnala všechno zlé,“ vysvětluje na závěr členka JT Rocksteel Rally teamu Olga Lounová.

JT Rally Team
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist