www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

OS 06 - Int. Budapest Rally

V Budapešti vyhráli Benik a Pech

16. srpna 2006 • 14:00

Maďarský šampionát pokračoval o uplynulém víkendu na Michelin Budapest Rally. Protože však byla soutěž s centrem v maďarské metropoli zařazena také do evropského poháru - střed, pro pořadatele nastala schizofrenní situace, jakou známe z letošní Matador Rally Tatry či Rally Bohemia.

Oddělené startovní pole nebylo jedinou zvláštností podniku. Protože maximální a minimální délky pro soutěž evropského poháru s koeficientem 10 a maďarského šampionátu jsou výrazně odlišné, „evropané“ měli na programu o etapu více. Zatímco Maďaři jeli pouze páteční prolog a sobotní etapu v pohoří Mátra, účastníci evropského poháru měli na programu dalších nedělních 71 kilometrů v areálu známého okruhu Hungaroring.

Po pátečním prologu přímo v Budapešti se měl rozhořet tradiční souboj o vítězství mezi čtveřicí Tóth, Benik, Spitzmüller a Túri. Tentokráte však bylo vše jinak. Od začátku všem suverénně odjížděl Tamás Túri, když s přehledem vyhrál všech šest úvodních rychlostních zkoušek. Pak jej však jako již tradičně zklamala Škoda Fabia WRC od Profiko Rally Teamu, kvůli poruše motoru musel Túri po sedmé rychlostní zkoušce odstoupit.

Ještě dříve skončil vedoucí muž maďarského šampionátu Janika Tóth s Peugeotem 307 WRC od BSA, když neodjel ze servisu po třetí rychlostní zkoušce kvůli poruše diferenciálu. Na souboj o vítězství tak zbyla dvojice Benik - Spitzmüller. Překvapivý vítěz předcházející soutěže ve Veszprému Csaba Spitzmüller opět usedl do extovárního Mitsubishi Lancer WRC, tentokráte však Benikovi vůbec nestačil a tak se musel spokojit se stříbrnou příčkou. Třetí pak skončil Norbert Herczig.

Místo očekávaného souboje o prvenství tak byl zajímavější boj o evropský primát. K početnému šiku Maďarů přibyla také česká reprezentace v podání Václava Pecha, Václava Arazima, Vojtěcha Štajfa, Karla Trojana a Daniela Landy doplněná o Slováka Petera Gavláka. Nejrychleji však začali domácí jezdci na vozech S1600 Bútor, Ollé a Kakuszi, které ještě s produkčními vozy doplňovali Matics, Elék a Krisztián Botka. Velmi rychle se také s novým Suzuki Ignis S1600 sžil „Asi“, který po hrůzostrašné havárii na Duna Rallye svůj Lancer definitivně odepsal.

Po úvodní etapě tedy vedl Robert Bútor, který porazil Václava Pecha (startujícím s vozem, se kterým jezdil Josef Semerád - obvyklou Pechovu Evo IX řídil István Elek) o šestnáct vteřin a absolutně skončil čtvrtý! Za ně se seřadili Elek, Matics, Trojan, Arazim, Tóth, Asi, Magyar a Szíjj. Peter Gavlák se držel na dvanácté pozici, Vojtěch Štajf odstoupil kvůli problémům s vyteklým olejem z převodovky. Jen pro zajímavost, v rámci absolutní klasifikace by byl po sobotě Pech pátý, Trojan desátý, Arazim jedenáctý a Gavlák devatenáctý.

Z očekávaného souboje v neděli však překvapivě sešlo. 32 maďarských posádek se totiž rozhodlo po sobotě skončit. Asi nejvýstižněji to vyjádřil Robert Bútor, který diplomaticky odpověděl, že nestartují v kompletním seriálu evropského poháru - střed a tak nechtějí brát českým jezdcům body... V dalším rozhovoru pak ještě přiznal, že se mu navíc příliš nechtělo na nedělní zkoušky, které se všechny odehrávaly na autodromu v Hungaroringu.

Z celého závodu se tak stala fraška, do cíle evropského poháru přijelo pouhých třináct posádek, první tři místa obsadili Václav Pech, Karel Trojan a Václav Arazim. Z postřehů většiny účastníků je zřejmé, že z evropských zónových podniků na tom byla maďarská soutěž po organizační stránce jednoznačně nejhůř a svou kvalitou neodpovídala vysokému evropskému koeficientu.

Pořadatelé by si měli položit otázku, zda mají o evropský pohár vůbec zájem. Zda by nebylo lepší soustředit se pouze na národní šampionát. Problémem však můžou být hlavní partneři podniku, hlavně pneumatikářská společnost Michelin, která má na evropském statusu soutěže z marketingového hlediska velký zájem.

Veškeré informace k Michelin Budapest Rally 2006 najdete zde.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist