www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 19 - Rally Catalunya

Ott Tänak rozbil nadvládu Sébastienů a je mistrem světa

28. října 2019 • 13:00

Trvalo to dlouhých patnáct let, kdy automobilovým soutěžím vládli Sébastienové. Až letos se tuto nadvládu podařilo rozbít mladíkovi z Estonska. Jméno nového mistra světa zní: Ott Tänak.

Ott Tänak - Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) - Rally Catalunya 2019

Posledním jezdcem, který získal titul mistra světa před nastolením francouzské nadvlády, byl Petter Solberg v roce 2003. Letos se na Rally Catalunya rozloučil se soutěžáckou sezónou a symbolicky předal žezlo svému nástupci. Od roku 2004 totiž devětkrát za sebou kraloval Sébastien Loeb, v následujících letech jej nahradil Sébastien Ogier. Oba se v MS objevili i letos, přičemž Ogier až do předposledního závodu ve Španělsku stále živil naděje na pokračování hegemonie. Nakonec se tak nestalo.

Ott Tänak začal svou kariéru již v roce 2001, kdy mu bylo pouhých 14 let a to na malém domácím rallysprintu za volantem Volkswagenu Scirocco. V následujících sezónách již startoval s novějším Golfem, stále na domácí půdě. V roce svých dvacátých narozenin přesedl do Renaultu Clio a zaujal někdejší estonskou soutěžáckou hvězdu Markko Märtina, který si jej vzal pod svá křídla a nabídl mu starty s vozem Subaru Impreza Sti.

Na konci druhého roku úspěšné spolupráce se Tänak zúčastnil Pirelli Shootoutu v rakouském Freistadtu. Úspěch jej katapultoval do mistrovství světa, kde se však za volantem Mitsubishi Lancer Evo X spíš trápil. Doma stále startoval se Subaru, poprvé si vyzkoušel i vozy WRC a S2000. Právě za volantem Fordu Fiesta S2000 v týmu Markko Märtina absolvoval SWRC v roce 2011 a skončil druhý za Juho Hänninenem.

V následujícím roce již usedl do továrního speciálu Ford Fiesta RS WRC, čemuž dopomohla i dlouhodobá vzájemná úspěšná spolupráce Märtina s Malcolmem Wilsonem. První sezóna však nedopadla nijak zázračně a vše ukončila havárie na Rally Catalunya. Zdálo se, že rozvíjející se kariéra Tänaka končí. V MS o něj nebyl zájem, v následujícím roce tak objel jen národní šampionát se starším Subaru vlastního týmu.

Restart přichází o rok později, kdy dostal příležitost startovat ve Švédsku a Portugalsku s vozem WRC, hlavně ale absolvoval řadu startů s Fordem Fiesta R5 s podporou pneumatikářské společnosti Dmack. V jeho rámci startoval na vybraných závodech MS a ME, díky čemuž jej měli možnost vidět i čeští diváci na Barum Czech Rally Zlín, kde doslova vybojoval sedmé místo absolutně.

Ott Tänak - Raimo Mölder (Ford Fiesta R5) - Barum Czech Rally Zlín 2014

Úspěšná sezóna znamenala návrat do továrního týmu M-Sport, čímž se dokonal obrat v Ottově kariéře. Dopomohl mu k tomu odchod Mikko Hirvonena do soutěžáckého důchodu. Ani v této sezóně však Tänak nedosáhl zázračnějšího výsledku, nejlepší byl bronz na Rally Poland. Opět jej zachránil Dmack, který mu zaplatil kompletní sezónu 2016 ve třetím voze M-Sportu.

A právě rok 2016 byl tím, který ukázal, že by z Tänaka mohl být kandidát na budoucího mistra světa. S nepříliš kvalitními pneumatikami Dmack na něj nebyl kladen velký tlak, Ott tak mohl v klidu získávat zkušenosti a zajíždět pěkné výsledky. Druhá místa ve Finsku a Walesu však byly hlavně dílem vhodných pneumatik. Každopádně tyto výsledky vrátily estonského jezdce do prvního týmu M-Sportu, kde dokázal v nadcházející sezóně vybojovat celkový bronz. V týmu M-Sport však byl i nadále dvojkou za fenomenálním Ogierem a proto se rozhodl pro přestup do Toyoty.

Právě v Toyotě se stal již ve své první sezóně jedním z nejžhavějších kandidátů na titul, nakonec však vyhrát nedokázal, přestože patřil k nejrychlejším jezdcům celé sezóny, když s přehledem vyhrál nejvíc rychlostních zkoušek. Technické problémy a jezdecké chyby však byly příliš.

Titul se rodákovi z obce Kärlä na ostrově Saaremaa podařilo vybojovat až letos. Dvaatřicetiletý pilot si konečně splnil dávný sen a má co oslavovat. Kam povedou jeho další kroky? Bude to do konkurenčního týmu Hyundai? To ukáží až následující týdny.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist