www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. prosince 2021, Svátek má Mikuláš, zítra Ambrož

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME - Rally Serras de Fafe e Felgueiras

SOUHRN: Rally Serras de Fafe e Felgueiras vyhrál Andreas Mikkelsen

6. října 2021 • 18:00

Pouhé dva týdny po závodech na Azorských ostrovech pokračuje mistrovství Evropy opětovně v Portugalsku a to na Rally Serras de Fafe e Felgueiras. Soutěž, která se jela v rámci ME premiérově v loňské covidové sezóně, se vrací na tradiční šotolinový povrch. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Základní informace k Rally Serras de Fafe e Felgueiras

Andreas Mikkelsen - Elliott Edmondson (Škoda Fabia Rally2 Evo) - Rally Serras de Fafe e Felgueiras 2021

Norský jezdec Andreas Mikkelsen vyhrál další portugalský závod mistrovství Evropy - Rally Serras de Fafe e Felgueiras - a při zaváhání svých největších soupeřů se přiblížil k premiérovému titulu šampiona starého kontinentu.

V loňském roce se do kalendáře mistrovství Evropy zařadilo Rally Fafe Montelongo jako náhrada za covidem zrušené podniky. Posádky se do oblasti na východ od Porta vydaly i letos, namísto asfaltu se však vydaly na šotolinový povrch. Rally Serras de Fafe e Felgueiras se jezdívá pravidelně na jaře jako testovací závod před portugalským dílem MS a nejinak tomu mělo být i letos. Nevhodná covidová situace na jaře přinutila pořadatele přesunout závod na přelom září a října, pouhé dva týdny po Azores Rallye.

V okolí Fafe se sešla obdobná jezdecká sestava, jako na Azorských ostrovech. Jen azorské piloty nahradili ti pevninští, kteří startovali i v rámci národního šampionátu. K nim přibyli i Nil Solans, Simone Tempestini a Simone Campedelli, který vyměnil Polo za Škodu Fabii Rally2 Evo. Trénovalo se za nádherného slunečného počasí, které poodhalilo záludnosti a krásu místních tratí, kdy každá z rychlostních zkoušek byla trochu jiná a to jak svým charakterem, tak i povrchem, který se měnil i několikrát během zkoušky. A dle předpovědi očekávané vydatné přeháňky slibovaly velkou podívanou.

Co se však dělo, to nikdo nečekal. Velký déšť změnil některé úseky v blátivou lázeň, kde bylo zázrakem udržet auto na trati. Proto někteří jezdci volili opatrnější taktiku, aby vůbec přežili. Některé úseky pak byly zase suché. Hen od začátku se na čele usadil Andreas Mikkelsen jen s minimálním náskokem na Tempestiniho, Sorda a Lukyanuka. Oba současní či bývalí piloti továrního týmu Hyundai následně těžili ze svých zkušeností z mistrovství světa a přetahovali se o vedení, o třetí místo bojovali překvapivě Tempestini s Lukyanukem, který nebyl spokojený s nastavením na mokrý závod. Prvním zlomovým momentem měla být závěrečná zkouška první sekce, na které dostal Mikkelsen a rázem ztratil na Sorda půlminutu a propadl se do původního souboje o bronz. Situaci opětovně zamotala hned první zkouška po polední pauze, kde dostal pro změnu defekt Sordo a situace se vyrovnala. V tu chvíli vedl Mikkelsen o pouhých sedm desetin, třetí Lukyanuk ztrácel necelých šest vteřin, Simone Tempestini pak devět.

Doslova masakrem se stala osmnáctikilometrová RZ 6. Vyhrál ji překvapivě Tempestini s náskokem 1,6 vteřiny na Mikkelsena a Lukyanuka, ostatní však zásadně ztratili. Dani Sordo nechal 15 vteřin, Miko Marczyk skoro minutu, po defektu ztratil Bonato. Nejhůř dopadl si Efren Llarena, který poslal svou Fabii Rally2 Evo mimo trať v lesní pasáži, kde se propadl několik metrů pod cestu. Výrazně si tak zkomplikoval šance na boj o celkový titul a přišel o vítězství v Michelin Talent Factory. I díky nepříliš přívětivému přístupu pořadatelů trvalo více než dva dny, než se podařilo vůz vyprostit. Na šestce pak definitivně skončily šance i odstoupivších Scandoly, Arese či Campedelliho. Další zkouška nevyšla Tempestinimu, který minul odbočku a vypadl ze souboje o stupně vítězů. Do celkového souboje pak zasáhla závěrečná zkouška první etapy. Simone Tempestini zde vypil kalich hořkosti až do dna, když musel odstoupit s poškozeným řízením. Ještě hůř dopadl Dani Sordo. I jemu se na zkoušce poškodilo řízení, které dokázal provizorně opravit, aby kilometr před cílem prasklo znova a Sordo skončil v kotrmelcích. Téměř dvouminutovou ztrátu si kvůli prachem zanesenému chladiči a z toho vyplývajícího přehřívání připsal i Nil Solans.

Po napínavé první etapě, kdy se po každé zkoušce pořadí různě přelívalo podle toho, jak se zrovna komu dařilo, tak vedl Andreas Mikkelsen o 4,4 vteřiny před Lukyanukem. Ostatní už byli na ztrátě kolem dvou minut a více v pořadí Araújo-Magalhaes-Herczig. Šestý byl Erik Cais, který měl na dostřel Hercziga, za ním se však držel rychlík Solans a také Bonato.

Druhá etapa už měla poklidnější charakter, i počasí se umoudřilo a přineslo konstantnější podmínky. Skupinky byly rozdělení jasně - Mikkelsen a Lukyanuk boj o vítězství, Araújo a Magalhaes boj o bronz a zároveň o vítězství v Portugalském šampionátu. A za nimi pronásledovatelé Herczig-Cais-Solans-Bonato. A souboje to byly opravdu napínavé, Mikkelsen s Lukyanukem si nedarovali ani desetinu, do toho se k již zmíněným jezdcům přidali i navrátilci v rámci superally, hlavně Dani Sordo a Simone Campedelli, kteří předvedli řadu kvalitních časů. Rozhodující zkouškou první sekce se stala ta poslední s názvem Lameirinha. Ta se jezdí i v mistrovství světa a v jejím závěru je známý skok, který letos např. ukončil sezónu Niki Mayr-Melnhofovi. Mikkelsen i Sordo zde prokázali své zkušenosti a nadělili Lukyanukovi sedm vteřin.

I tak byl před poslední sekcí rozdil mezi Mikkelsenem a Lukyanukem rozdíl pouhých devíti vteřin, který sliboval napínavý souboj o vítězství. Z něj bohužel sešlo již před startem úvodní zkoušky závěrečné sekce, když na přejezdu Lukyanukovi praskla poloosa. Bylo jasné, že s dvoukolkou je po souboji. Zbývající čtyři zkoušky tak ruský bohatýr jen prokroužil s vozem se zadním náhonem, i tak mu to stačilo na stříbrnou příčku. Díky tomu mohl zvolnit i Mikkelsen a tak jej třeba na poslední zkoušce Lameirinha porazil Sordo o patnáct vteřin.

Andreas Mikkelsen dokázal v Portugalsku zužitkovat své zkušenosti a také se, kromě jednoho defektu, vyhnout vážnějším problémům. Díky tomu si připsal vítězství v sezóně a získal tak rozhodující náskok v šampionátu. I přes problémy s poloosou dokázal druhé místo udržet Lukyanuk, který však definitivně přišel o šanci na titul a s největší pravděpodobností se ani nepředstaví v Maďarsku. Souboj o nejrychlejšího Portugalce vyhrál Armindo Araújo o necelých třicet vteřin před Brunem Magalhaesem, který poprvé představil nový Hyundai. Na pátou příčku se dokázal vydrápat Nil Solans, za kterým dojeli Norbert Herczig a Erik Cais, jehož vystoupení zkazil jen defekt na závěrečné zkoušce. První desítku pak uzavřeli Yoann Bonato, Miko Marczyk a Mexičan Benito Guerra.

Hodnocení ERC2 opět opanovaly španělské vozy Suzuki v pořadí Pardo-Vinyes. Dlouhou dobu jel třetí Victor Cartier, který však musel odstoupit ve druhé etapě kvůli poruše palivového čerpadla. Na třetím místě tak dojel Dmitry Feofanov. V hodnocení ERC3 opět sváděli napínavý souboj úhlavní soupeři Jean-Baptiste Franceschi a Josep Bassas. Dlouho tahal za delší konec francouzský jezdec Renaultu, na poslední zkoušce první etapy však zazlobila elektrika, auto se zastavilo a trvalo dlouhé dvě minuty, než se podařilo vůz znova nastartovat. To se podařilo těsně po průjezdu za ním jedoucího Bassase, takže na zbývajících osmi kilometrech zkoušky probíhal mezi oběma piloty přímý souboj o titul. Druhou etapu už odjel Bassas v poklidu, udržoval si svůj náskok a bezpečně vyhrál před Franceschim. Třetí dojel Pedro Almeida.

Po Portugalsku, které se tentokrát po organizační stránce tolik nevydařilo a i přes časté proklamování „my děláváme závod MS“ zopakovali řadu chyb z předchozího ročníku, přičemž přidali řadu nových, se na čele šampionátu bezpečně usadil Andreas Mikkelsen. Pro něj bylo vítězství ve Fafe důležité, protože FIA zopakovala chybu a po termínové kolizi mezi Fafe a Finskem těsně před startem závodu oznámila, že se poslední závod MS v Monze uskuteční ve stejném termínu, jako poslední závod ME na Kanárech. Díky vítězství ve Fafe tak má Mikkelsen titul na dosah, v Maďarsku mu stačí získat alespoň šest bodů. Jediný, kdo jej může ještě ohrozit, je Efren Llarena, který si situaci výrazně zkomplikoval portugalskou havárií. Miko Marczyk a Alexey Lukyanuk už mohou získat maximálně jen 175 bodů, takže by byli o jeden bod za Mikkelsenem. Situace v ERC2 a ERC3 je stále ještě otevřená.

Dalším závodem mistrovství Evropy bude ve druhé polovině října maďarská Rally Hungary.

Konečné výsledky Rally Serras de Fafe e Felgueiras

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Pouhé dva týdny po závodech na Azorských ostrovech pokračuje mistrovství Evropy opětovně v Portugalsku a to na Rally Serras de Fafe e Felgueiras. Soutěž, která se jela v rámci ME premiérově v loňské covidové sezóně, se vrací na tradiční šotolinový povrch. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Erik Cais - Jindřiška Žáková (Ford Fiesta R5 MkII) - Azores Rallye 2021
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist