www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 22 - Rally Serras de Fafe - Felgueiras - Cabreira e Boticas

SOUHRN: Rally Serras de Fafe - Felgueiras - Cabreira e Boticas vyhrál Nil Solans

15. března 2022 • 19:00

Začíná nová éra mistrovství Evropy pod patronací nového promotéra WRC Promoter GmbH. Úvodním závodem této éry bude již třetí evropské zastavení ve Fafe, letos pod poněkud delším názvem Rally Serras de Fafe - Felgueiras - Cabreira e Boticas. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k Rally Serras de Fafe - Felgueiras - Cabreira e Boticas

Nil Solans - Marc Martí (Volkswagen Polo Gti R5) - Rally Serras de Fafe - Felgueiras - Cabreira e Boticas 2022

Zahajovací soutěž revoluční sezóny v mistrovství Evropy, Rally Serras de Fafe - Felgueiras - Cabreira e Boticas, vyhrál španělský jezdec Nil Solans s Volkswagenem Polo Gti R5. Na stupně vítězů jej doprovodili Armindo Araújo se Škodou a Georg Linnamäe s dalším Polem.

Letošní ročník mistrovství Evropy je v pravdě revoluční. Po dlouhých devíti sezónách pod Eurosportem přichází nová éra, kdy bylo promotérství ME přiděleno společnosti WRC Promoter GmbH, tedy stejné skupině, která má na starosti i seriál mistrovství světa. Této změně a všemu, co s tím souvisí, bych se budu věnovat v samostatném článku, který vyjde zítra. Zde bych se rád soustředil výhradně na sportovní stránku úvodní soutěže.

Startovní pole po výměně promotéra výrazně zchudlo, řada velkých jmen na startu chyběla a ani neplánuje starty v letošním seriálu. A kdo teda z největších favoritů na titul zbyl? Situaci hodně zachránil tým MRF. Ten se sice rozešel s italským týmem BRC, letos ale bude nasazovat trojici posádek s vozy Škoda Fabia Rally2 Evo. Za jejich volanty pojedou loňský vicemist Efren Llarena, s novým spolujezdcem Igorem Bacigálem startující Norbert Herczig a Simone Campedelli. Po loňské rozpačité sezóně se pokusí zaútočit na titul Simone Tempestini, druhý rok v ME si naplánoval i Alberto Battistolli. Souboje o přední umístění můžeme očekávat i od španělských juniorů Pepa Bassase a Javiera Parda, kteří letos přestoupili do vozů kategorie R5. Další přestup do vozu kategorie R5 oznámil Ken Torn. Ten měl jako vítěz loňského ERC Junior právo startovat v JWRC, sám však chtěl raději pokračovat v ME a ve spolupráci s M-Sportem se dohodl na startech v ME s Fordem Fiesta R5 MkII polského týmu C-Rally, známého z dřívějších startů s Michalem Solowowem a v poslední době hlavně Jaroslawem Koltunem. Pravidelnější starty v ME oznámili i Luis Vilarino, Lukasz Kotarba či Paulo Nobre, boj o nejpřednější příčky všach od nich očekávat nemůžeme. Černým koněm by mohl být i u nás dobře známý Rakušan Simon Wagner, který však do ME vstoupí až na dalším závodě na Azorech. Situaci se startovní listinou tak musel zachraňovat portugalský šampionát, díky kterému se na startu představili jezdci jako Teodósio, Araújo, Magalhaes, Correia, Meireles či Fontes. Startovní listinu pak doplnili i jezdci testující na závod WRC v Portugalsku. I zde však bylo očekávání větší, na start se nakonec postavili jen Erik Cais a Georg Linnamäe, když další do trojlístku Nikolay Gryazin se omluvil ještě před startem. Celý seznam pak doslova na poslední chvíli doplnil i Nil Solans. Po loňské nevydařené sezóně a neshodě s partnery se dlouho zdálo, že nebude startovat vůbec. Nakonec využil nabídky týmu ARVidal na usednutí do jejich Pola Gti R5, na závod se dokonce přihlásil až po uzávěrce přihlášek. Ovšem to, že by se na závod vůbec nepřipravoval, což před závodem i v jeho průběhu několikrát opakoval, zase až tak pravdou není...

Co se tratě týká, pořadatelé nepřipravili žádné zásadnější překvapení, hodně kopírovali loňský ročník. Jedinou novinkou byla úvodní superspeciálka v pátek večer - původně se měla odehrávat na rallykrosové trati v Lousadě, kvůli nedostatku času se nakonec uskutečnila na asfaltových cestách přímo v centru Fafe. To již za sebou měly posádky free practice a kvalifikaci. Přestože obě tyto části závodu ignorovala jak výsledková skupina, tak i promotér s jakýmkoliv přímým přenosem, na trati se toho dělo hodně. I díky výhodnější startovní pozici vyhrál Georg Linnamäe před Erikem Caisem, Armindem Araújem a Nilem Solansem. Následující volba startovního pořadí přinesla na šotolině netradiční varianty. V oblasti Fafe totiž vytrvale pršelo a předpověď počasí slibovala další vytrvalé deště, takže o čištění tratě nemohla být ani řeč. Takže většina jezdců řešila, která pozice bude nejlepší. Nejrychlejší z kvalifikace Linnamäe si vybral pátou pozici, druhý Cais čtvrtou. Na ožehavou první startovní pozici si troufl Nil Solans. Večerní páteční superspeciálku v ulicích Fafe vyhrál Erik Cais před dvojicí Miguel Correia a Miklós Csómos. To pravé závodění ale mělo začít až v sobotu.

Jak již bylo naznačeno, v oblastí kolem Fafe panovalo hodně nevlídné počasí se spoustou deště, který udělal některé z úseků téměř nesjízdné. Proto byla volba startovního pořadí hodně důležitá. Čekalo se, že v prvních průjezdech bude nejlepší jet co nejdřív, než se vytvoří koleje. Pro druhý průjezd zase bylo lepší jet někde kolem pátého-šestého místa, protože první jezdci jeli po trati, kde byly po předchozím průjezdu různé koleje, nejčerstvější ty po dvoukolkách. A pak bylo také otázkou, kdy zrovna bude a nebude pršet, což bylo důležité hlavně v neděli, kde se část zkoušek jela v hodně větrné oblasti, takže trať po konci deště začínala celkem rychle osychat.

Erik Cais - Petr Těšínský (Ford Fiesta R5 MkII) - Rally Serras de Fafe - Felgueiras - Cabreira e Boticas 2022

Že bude první startovní pozice výhodou potvrdil hned na prvním sobotním úseku Nil Solans, který deklasoval všechny své soupeře rozdílem třídy. Druhému Erikovi Caisovi nadělil patnáct vteřin, s rozumnou ztrátou kolem dvaceti vteřin pak už skončili jen další vepředu startující Araújo a Linnamäe. Prakticky od této zkoušky bylo jasně dané, jak bude daný závod vypadat. Nil Solans si jel sólo jízdu vepředu, trojice Cais-Araújo-Linnamäe pak měla bojovat o zbylé stupně vítězů. Bohužel, tato teorie vzala za své už na další RZ s číslem 3. Na ní dostal Erik Cais defekt obou pravých pneumatik, když v jednom z pravých katů přejel přes ostrý kámen. Defekt posléze poškodil i hadici od servořízení, vzhledem k tomu, že český mladík vyrazil do sekce jen s jednou rezervou, i tak bylo jasné, že je konec.

Zbyla tedy trojice jezdců, kteří už z úvodního testu napsaný scénář naplnili. Solans vedl suverénně v jednu chvíli měl dokonce náskok minuty a tři čtvrtě! Poté již polevil a bezpečně si dojel pro vítězství v zahajovací soutěži mistrovství Evropy. A přestože zkoušel spřádat plány i na start na Azorech, dřívější uzávěrka přihlášek a nekomunikace ze strany promotéra nejspíš tyto snahy zarazila. Druhý se hodně dlouhou dobu držel Georg Linnamäe na závěrečné zkoušce však prohrál o deset vteřin s Armindem Araújem, který se tak na poslední chvíli probojoval na stříbrnou příčku. Za ním skončili Javier Pardo, Alberto Battistolli a Bruno Magalhaes. Na výborném sedmém místě dojel lotyšský mladík Martins Sesks se Škodou Fabia R4, kvůli podivným (ne)regulím ohledně registrací a ERC Open však nejspíš neměl nárok na body do ERC, stejně jako celkově desátý Miklós Csomós, který zase jel pneumatiky Hankook.

Samostatnou kapitolou pro sebe byla Power Stage. Ta se jela na známém úseku Lameirinha s vyhlášeným skokem. Cca hodinu před startem začalo vytvrale pršet, takže se ze zkoušky stala doslova ledová plocha. První do rychlostní zkoušky vystartoval v superally navrátivší Erik Cais, hned v první ostřejší pravé zatáčce však vylétl z trati. O chvíli později pak vylétl z trati znovu, prorazil pneumatiku, kterou musel následně vyměnit. I po výměně pokračoval, kalich hořkosti na zkoušce si však vypil až do dna, když v půlce testu musel odstoupit s poškozeným zavěšením. Ani dalším jezdcům v pořadí (první patnáctka jela v obráceném pořadí se nedařilo) - Efrén Llarena točil hodiny, Paulo Nobre dostal defekt, Luisi Vilarinovi praskla poloosa. I proto řada jezdců zvolila radši opatrnější taktiku. Tu zvolil i do té doby pátý Simone Tempestini, na trati se však nedokázal udržet a po nárazu do hliněného náspu notně poškodil svou Fabii, což znamenalo konečnou ve Fafe i ohrožení možného startu na Azorech. V průběhu zkoušky přestalo pršet a trať začala hodně rychle osychat. Toho dokonale využil později startující Ken Torn, zkoušku vyhrál nad Araújem o patnáct vteřin a připsal si pět bonusových bodů za vítězství v power stage. Jaký to kontrast - Tempestini odjel celý závod téměř bez problémů, držel se na pátém místě absolutně a odstoupil po chybě na poslední zkoušce, takže si z Portugalska neodváží nic. To Torn odstoupil v sobotu už na první zkoušce s chladičem poškozeným po jednom ze skoků, nedělní úvodní sekci odjel z půlky jen na přejezdový režim, protože se zaneseným blátem poškodil i druhý chladič. Takže za celý závod nic nepředvedl, ale vyhrál power stage.

A jak se (ne)dařilo ostatním? Úřadující vicemist Efren Llarena celý víkend bojoval s novýma pneumatikama. Nedařilo se mu ani jezdecky, nevěřil autu, prostě všechno špatně. Poškozený chladič na RZ 3 málem znamenal konec, podařilo se však vůz opravit a i přes dvouminutovou penalizaci pokračovat. Nakonec dojel dvanáctý celkově a získal tak body za desáté místo. To jeho týmoví kolegové dopadli hůř. Norbert Herczig se také pral s pneumatikami, nakonec odstoupil před poslední rychlostní zkouškou, když zabloudili na přejezdu a došel jim benzín. Triumvirát jezdců doplnil Simone Campedelli, který odstoupil s uraženým kolem už v sobodu a do závodu se už nevrátil. Kvůli haváriím skončili i Ruben Rodrigues, José Luis García či Lukasz Kotarba. Smůlu na prvním evropském závodě s vozem R5 měl Pep Bassas. V sobotu odstoupil v průběhu první sekce, když nedostal ve vzdálené tankovací zóně dostatek paliva do nádrže a na následném přejezdu mu došel benzín. V neděli pak slušně rozjetou etapu zakončil boudou ve velmi malé rychlosti na předposlední rychlostní zkoušce.

Novou kategorií pro letošek je ERC3, která je určena vozům kategorie Rally3. Ty se nakonec na startu sešly pouze tři. Dlouhou dobu vedl Dmitry Feofanov, závěrečné nedělní zkoušky se mu však nevyvedly a na uklouzané poslední zkoušce jej dokonce předjel nakonec vítězný Kaspar Kasari. Třetí příčku si připsal Igor Widlak. Problémy zmítanou kategorii ERC Open vyhrál suverénně Martins Sesks se Škodou Fabia R4 před dvojicí španělských Suzuki Swift R4lly S z Joanem Vinyesem a Albertem Monarrim za volantem. To bylo z této kategorie vše, Serhii Potiiko totiž vzdal účast kvůli válce na Ukrajině a Victora Cartiera nepustily na start elektrické problémy jeho Toyoty Yaris R4 (a ujištění z Orecy, že dříve než po víkendu nebudou schopni začít jeho problém vůbec řešit).

Zajímavá sestava se sešla v kategorii ERC4, dřívější ERC3. Pro vozy s jednou poháněnou nápravou to byl doslova očistec, pořadí se přelévalo ze strany na stranu. Nakonec si s tím vším dokázal nejlépe poradit Óscar Palomo, loňský vítěz Peugeot Cupu Iberica, který bude patřit k favoritům letošního ERC4 Junior, kteří začnou na Kanárských ostrovech. V souboji o stříbro se nakonec utkali dva lonští hlavní soupeři v evropském Clio Cupu, i tentokrát byl nakonec šťastnější Mabellini, když Paula Soriu udolal až v závěrečné rychlostní zkoušce, kterou argentinský pilot pojal až příliš opatrně. Do cíle pak dojeli již jen Roberto Dapra a po havárii v první etapě navrátivší Nögene. Speciální kapitolou je Anthony Fotia, který tak zazářil v posledních závodech loňského mistrovství Evropy. U zde patřil k těm rychlejším, v závěru první etapy však při havárii poškodil předek vozu. Při přejezdu do večerního přeskupení pak chytil defekt a v obavě o poškozený tlumič dojel na prázdném kole až do přeskupení. Což ve finále mohlo znamenat jediné - vyloučení.

První závod 'nového' mistrovství Evropy dopadl značně rozporuplně. Z jezdců, kteří mají v plánu více startů v letošním ME, dojeli v první desítce jen čtvrtý Javier Pardo a pátý Alberto Battistolli. Speciální kapitolou jsou Martins Sesks a Miklós Csomós, kteří sice plánují více startů v ME a vešli se do top ten, kvůli pravidlům však nemohou bodovat. Dalším závodem bude ikonická Azores Rallye, kam posádky mistrovství Evropy zamíří, nejspíš naposledy, již koncem příštího týdne. A vzhledem k tomu, že je soutěž opět zařazena do portugalského šampionátu, startovní pole evropanů opět doplní řada rychlých portugalských posádek.

Konečné výsledky Rally Serras de Fafe - Felgueiras - Cabreira e Boticas

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Začíná nová éra mistrovství Evropy pod patronací nového promotéra WRC Promoter GmbH. Úvodním závodem této éry bude již třetí evropské zastavení ve Fafe, letos pod poněkud delším názvem Rally Serras de Fafe - Felgueiras - Cabreira e Boticas. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Efren Llarena - Sara Fernandez (Škoda Fabia Rally2 Evo) - Rally Serras de Fafe e Felgueiras 2021
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist