www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 7. listopadu 2024, Svátek má Saskie, zítra Bohumír |
||||||
|
||||||
Reklama |
ME 23 - TET Rally Liepaja (JERC)SOUHRN: Vítězství na Tet Rally Liepaja obhájil Martins SesksMěsíc po polské soutěži pokračuje mistrovství Evropy v automobilových soutěžích dalším závodem na rychlé šotolině. Tentokrát se posádky přesunuly do Pobaltí, kde se uskuteční další ročník TET Rally Liepaja, tentokrát roztahaný o další region, když se posádky vydají do oblasti Tukums. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ. Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k TET Rally Liepaja Loňské prvenství Martinse Seskse na domácí Rally Liepaja přišlo jako zjevení. O rok později je situace jiná, po vítězství na předchozí Rally Poland nastupoval místní mladík jako největší favorit. A přestože se sešla kvalitnější konkurence oproti loňskému roku, nenechal nikoho na pochybách, kdo je králem lotyšské soutěže. Organizátoři lotyšské soutěže, která by se měla příští rok uskutečnit jako závod mistrovství světa, se rozhodli svou soutěž ještě více přiblížit pojmu 'Tour de Latvia', kterým ji v posledních letech řada jezdců častuje. Soutěž má sice centrum ve městě Liepaja, přesto se její část odehrává kolem Kuldigy, mnohem vzdálenějšího Talsi a letos zbrusu nově i kolem města Tukums. Celá první sobotní etapa se tak stává vzájemnou projížďkou posádek i jejich mechaniků po lotyšských kotárech s návštěvou několika tankovacích zón a jedné vzdálené servisní zóny. Obměna tratě byla asi největší změnou, naopak plánované přesunutí servisní zóny z hlavního náměstí na periferii kvůli množství přihlášených posádek se nekonalo. Naopak opět přibyla městská rychlostní zkouška v Liepaji, i tentokráte využívající kruhový objezd či motání se mezi oplocenkami se stopkou na místní pláži. Kdyby aspoň kousek pláže využili jako rychlostní zkoušku, aby to mělo alespoň nějaký efekt... Tratě Rally Liepaja bývají extrémně rychlé se spoustou šotoliny na povrchu. Možná nejvíc v celém seriálu ME je právě v Lotyšsku výsledek závislý na úspěchu v kvalifikaci. Všichni si toho jsou velmi dobře vědomi a tak se na kvalifikaci důkladně zaměřili. A výsledky kvalifikace byly krapet překvapivé. Kromě očekávaného vítězství Seskse se na přední příčky dostali Robert Virves a Erik Cais. A jak dopadli největší favorité či plánovaní černí koňové? Ostberg pátý, Paddon osmý, Mikko Heikkilä dokonce až čtrnáctý. Nejhorší sedmnáctá pozice znamenající první čistící startovní pozici pro sobotu připadla Osianu Prycemu, k překvapení všech si první startovní pozici vybral jinak patnáctý Georg Linnamäe. A věděl proč. Po měsící bez jakýchkoliv deštivých srážek se totiž v sobotu přihnal nad téměř celé Lotyšsko jeden velký černý mrak, který začal pomalu zkrápět celou trať. A zde se ukázala prozíravost Linnamäeho. První rychlostní zkouškou se totiž stal 27 km dlouhý úsek Tukums. Ještě stále suchý podklad, nízká oblačnost, drobné mrholení a absolutní bezvětří zapříčinilo, že po průjezdu soutěžního vozu se zvířil prach, který ale nezmizel. Za dvě minuty jedoucí jezdec tak přijížděl do velké prachové clony, ve které nebylo nic vidět. A tak se z rychlostní zkoušky stal boj o přežití, kde rozhodovala kvalita schopností jet podle rozpisu a také odvaha podržet to i v těch nejrychlejších pasážích. A v případě na zkoušce vítězného Seskse hrála roli určitě i znalost tratě, tato zkouška se v rámci Rally Liepaja jela poprvé v historii. Sesks ulétl všem svým soupeřům o parník, druhý Ostberg dostal šestnáct vteřin, třetí Virves sedmnáct a počínaje čtvrtým Paddonem už ztráta narůstala na dvacet vteřin a víc. Extrémní podmínky přinutili pořadatel dát celému startovnímu poli dvouminutové intervaly, o což většina startovního pole v čele se všemi juniory marně bojovala po celý týden. Situace na trati ale byla tak nebezpečná, že řediteli soutěže nezbylo než rozhodnout o dvouminutových intervalech. Tím však byl podepsán ortel druhého průjezdu tou samou zkouškou, díky větším intervalům se totiž roztáhlo celé pole a 'hlava by sežrala ocas'. Protože kvůli přímým přenosům není možné odložit starty zkoušek, rozhodlo se o definitivním zrušení RZ 2, čímž posádky přišly o významnou kilometráž. Posléze se situace celkem vykrystalizovala, přestože si počasí stále se soutěžícími hrálo. Martins Sesks po malých krůčcích navyšoval svůj náskok, na druhé místo se vyhoupl Hayden Paddon, na třetí se dostal chybující Mads Ostberg. Toto pořadí pak vydrželo ve stjném složení až do samotného konce. Naopak těsně pod stupni vítězů se vedl napínavý souboj o bramboru, který však dopadl krapet nečekaně. Na čtvrtou příčku se totiž dokázal probojovat Josh McErlean. Je pravdou, že mu k tomu dopomohly až problémy Roberta Virvese s elektrikou jeho Fordu na poslední zkoušce, přesto dokázal estonský mladík udržet pátou příčku jen o necelé dvě vteřiny před šestým Mathieu Franceschim. Na lepší než sedmé místo mířil Mikko Heikkilä, který se i přes nepovedenou kvalifikaci dokázal držet vysoko ve výsledcích a možná by bojoval i o bronz, kdyby jeho konto nezatížila třicetivteřinová penalizace poté, co jeho mechanici po večerním servisu netrefili včas do uzavřeného parkoviště. První desítku pak uzavřeli Linnamäe, i po návratu do starého Eva stále nevýrazný Llarena a Simone Campedelli. Na startu se představily i dvě posádky z České republiky, kterým se sice podařila kvalifikace, ale tentokrát jim to bylo k ničemu. A dá se říct, že jak Filip Mareš, tak i Erik Cais si prohráli první soutěž už v úvodní zkoušce. Filip Mareš zde byl mimo trať, Erik Cais jel v mlze až příliš opatrně. Oba čeští jezdci si to pak až do samotného závěru rozdávali o jedenáctou příčku, šťastnější byl ve finále Filip Mareš. Kategorii ERC3 opanoval suverénní Jon Armstrong, kterého na stupních vítězů po vyrovnaném boji doplnili Jakub Matulka a Piotr Parys. Na startu se objevil i pravidelný účastník WRC3/JWRC Eamonn Kelly, na většině rychlostních zkoušek však jezdil nejpomalejší časy v kategorii vozů Rally3 a v rámci své třídy skončil s velkou ztrátou poslední. Zajímavé souboje se naopak odehrávaly v junior ERC. V první etapě překvapivě kraloval teprve šestnáctiletý Jaspar Vaher, který ulétl všem soupeřům o více než půlminutu. V závěru etapy však byl vyloučen, protože jeho vozidlo neprošlo večerním vážením, když bylo lehčí o celých 31 kilogramů. Problém ale nebyl ve váze vozidla, ale posádky. Šestnáctiletý Vaher a pětadvacetiletá Mitendorf totiž dohromady váží pouhých 103 kg, což se předepsanému homologačnímu limitu 160 kg ani zdaleka nepřibližuje. V tomto zaspal jejich tým, který si situaci neuvědomil a nedovážil auto na požadovanou hmotnost. Druhé prvenství za sebou si připsal Ola Nore se zaskakujícím Mikkelsenovým spolujezdcem Torsteinem Eriksenem, i když měli namále na RZ 3. Druhý dojel Victor Hansen, jen šest vteřin za ním byl Norbert Maior. Až do osmé zkoušky se držel na bronzovém stupínku Miko Jalava startující s Fiestou Rally4 zlínské stáje Sparrow, na zmíněné osmé rychlostní zkoušce však uklouzl na černém asfaltu v úplně poslední zatáčce a zahrabal se v nedalekém poli, odkud jej nebyli schopni dostat ani diváci. Za čtvrtým Estoncem Tiitsem dojel pátý Max McRae, který zajel na trati nejrychlejší čas ze všech, na pátou příčku jej však srazila minutová penalizace za předčasný příjezd do ČK po městské superspeciálce. Taková byla letošní Tet Rally Liepaja odehrávající se za absolutně nestandardních povětrnostních podmínek. Uvidíme, jestli se příští rok pojede v rámci MS a jestli organizátoři dokáží připravit podnik i tratě na dostatečně kvalitní úrovni. Konečné výsledky Tet Rally Liepaja
Měsíc po polské soutěži pokračuje mistrovství Evropy v automobilových soutěžích dalším závodem na rychlé šotolině. Tentokrát se posádky přesunuly do Pobaltí, kde se uskuteční další ročník TET Rally Liepaja, tentokrát roztahaný o další region, když se posádky vydají do oblasti Tukums. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ. -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|