www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 30. dubna 2025, Svátek má Blahoslav, zítra Svátek práce

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR 24 - Bohemia Rally Mladá Boleslav (MČR)

Bohemka zůstává nepokořena

25. července 2024 • 12:00

„Alespoň jednou... Alespoň jeden jediný závod... Jediný závod, kde nebudeme muset řešit problémy, ale pouze závodit. Chci moc????“ Tato slova zazněla z úst Janka Kundláka, když se Rally Possible připravoval na Rally Bohemia Mladá Boleslav. V tu chvíli ještě netušil, jak si z něj „bohové rallye“ nechutně vystřelí. Proč? Protože je to tam nahoře asi baví.

Po zkušenostech z Hustopečí se neponechalo nic náhodě. Kluci od Bryndůvzali Renault Clio Rally4 do parády a udělali dobře. Během přípravy se objevila řada drobných i větších nedostatků, které se mohly zásadním způsobem projevit. Závady, které by se neměly objevovat, kdybybyl vůz v předsezónní přípravě sestaven správně, zodpovědně a odborně. Ale to už je jiný příběh. Prostě nalezeno, vyřešeno, opraveno, odstraněno. K tomu všemu se pod vedením Jirky Bryndy pustili i do nastavení podvozku. Vše fungovalo a vypadalo, že se problémy z Hustopečí už nebudou opakovat. To by však nesměli zasáhnout již zmínění rallyoví bohové. S kluky z Possiblu měli očividně jiné plány.

Přestože při testech vše fungovalodobře, v soutěži tomu bylo jinak. První kilometry na shakedownu byly relativně bezkomplikací. Šoková terapie přišla při výjezdu ze servisního zázemí týmu, po dvou průjezdech shakedownem, po krátké kontrole a nastavení vozu. Vůz se jednoduše zastavil, motor zhasl a odmítl nastartovat. Po několika desítkách minut začal motor vrčet a člověk by si řekl „to už musí být vše“. Chyba. Není třeba přemítat, když jsou ve hře ,,nadpozemské síly“. Posádka se sice pohnula ze servisu k dalšímuprůjezdu „šejku“, ale daleko se nedostala. Vůz bez výkonu se po chvilce vracel do rukou techniků. Možné příčiny se odstraňovaly jedna po druhé, až došlo na regulátor turba. Jeho výměna problém vyřešila, ale na sebevědomí a důvěře v techniku to nikomu nepřidalo.

Městské, okruhové, půlokruhové a noční. Všechny tyto měřené úseky chlapcům vyhovují a patří k jejich oblíbeným částem rallye soutěží. Proto se Jankovi a Peťovi začátek „Bohemky“ docela líbil. Staroměstská, 5,11 km dlouhá zkouška v ulicích Mladé Boleslavi, kde je i šotolinový úsek se skokem. Skokem, který znamenal odstoupení pro „possibláky“. V zásadě se nic zásadního nestalo. Nic, co by se jakkoli lišilo od situací, které se v této nebo minulé sezóně nejednou vyskytly. Prostě jen skok. Tenhle byl ale jiný v tom, že vůz trefil přesně ten výmol, který vytvořila auta startující před ním. Ten zatlačil na přední nárazník, který následně přenesl tlak na karbonové usměrňovače vzduchu a ty prorazily chladič. Necelý centimetr vedle a nic takového by se nestalo. A to je prýcentimetrmálo. V tomto případě to znamenalo odstoupení hned první den soutěže. Odstoupení z prvního místa po prvním měřeném úseku.

Nezbývalo nic jiného než vyměnit chladič a nastoupit do druhé etapy v rámci super rally, kde se ještě rozdělovaly body. V sázce bylo 15 bodů za vítězství v etapě. Kvítkovice a Radostín. Názvy dvou rychlostních zkoušek, které musely posádky absolvovat dvakrát a jako bonus Městská. Jak dopadla první sekce? Asi bychom měli začít tím, že v prvních dvou měřených úsecích značně narušil koncentraci ve voze nefunkční systém ONI, který téměř nepřetržitě signalizoval „SOS“ (nehoda posádky). Přesto byl výsledek více než uspokojivý. 32 sekundový náskok po dvou odjetých rychlostních zkouškách by se mohl zdát jako ,,slušný polštář“. Mohl, ale to by se... však víte... ti „bohové rallye“. Spojka, přesněji řečeno spojkový válec, se tentokrát rozhodl zamíchat kartami. Ten se prostě rozhodl prasknout. A protože jde o díl, který se obvykle sám od sebe nerozbije, náhradní v servisním voze bohužel nebyl. „Bojovat a vydržet.“ Cíl, který si Janko a Peťo před sebe postavili. Přejezdy jdou zvládnout, ale jak do rychlostní zkoušky odstartovat bez spojky? To je obtížné. Velmi obtížné, ale ne nemožné.

V Kvítkovicích se ještě jakžtakž dařilo a ztráta na startu se dala odhadnout na několik sekund. Nakonec z toho byl nejrychlejší čas v cíli azvýšení náskoku na 38,6 sekundy. Za standardních okolností jde o náskok, který se na trati a ve zbývajících dvou rychlostních zkouškách nedá smazat. Ale zapomněli jste? „Vyšší moc“? RZ Radostín a start do malého kopce.

Start do kopce bez spojky. 5, 4, 3, 2, 1, GO..... Škubnutí, přidušený motor a auto stojí. Janko zkouší možné i nemožné. Auto se pohne o centimetry, ale jen díky tlačení přes startér. Když už to vypadalojako bezvýchodná situace, přišla poslední myšlenka. Nápad, který sice může pomoci, ale vzhledem k technice je to čiré barbarství. Nastartovat na neutrál, vytočit motor a dostat ho tam. První rychlostní stupeň bez spojky. Ty zvuky... Nikdo je nechce slyšet a kdyby převodovka v tu chvíli uměla mluvit, její monolog by nebyl zveřejněn ani po 22. hodině. Ale je to tam! Auto se rozjíždí, i když do startu zůstalo asi půl minuty. A výsledek v cíli? 10,9 sekundy za prvním. Ne, není třeba počítat, co by kdyby... I tohle je rallye. Zůstává Městská a kluci zvažují, zda nastoupit a riskovat rozsáhlé škody, zda se jim vůbec podaří přetnout paprsek startovní fotobuňky nebo... nebo to vzdát. Vzdát to? Ne, v žádném případě. Start vzhledem k okolnostem vyšel. Vůz se rozjel a cíl druhého dne se rychle blížil. S velkou ztrátou na startu a relativně opatrnou jízdou byla ztráta pouhých 1,4 sekundy a nakonec vítězství ve druhé etapě o více než 36 sekund. Auto se pak na cílovou rampu pouze dotlačilo a bylo velké štěstí, že hned za ní bylo zřízeno uzavřené parkoviště. Cokoliv jiného by asi znamenalo odstoupení po rampě.

„Alespoň jednou... Alespoň jeden jediný závod... Jeden jediný závod, kde nemusíme řešit problémy, ale jen závodit. Chci moc????“ Odpověď? Janko, chceš moc. Ale ruku na srdce. Takhle je to daleko zajímavější, napínavější a určitě se na tytosoutěže bude vzpomínat hodně dlouho.

Jelikož se pořadí zamíchalo v boji o první místo v RC4I a 2WD a bodová ztráta byla poměrně vysoká, z Rally Possible se stali „klasičtí Slováci“. Do hry vstoupila „postupová kalkulačka“. Ta říká, že když... Vlastně je to jedno. Possible se připravuje na Barumku, kde se kluci utkají s evropskou špičkou. Jaký plán, jaké „habaďůry“ si pro ně „rallyoví bohové“ zase připraví? To se dozvíme za několik týdnů. Nezbývá než doufat, že ukojili svůj apetit po dramatu a Jankovi se konečně splní jeho přání. „Alespoň jednou... Alespoň jeden jediný závod...“

Sledujte nás na našich sociálních sítích.

https://www.facebook.com/rallypossible

https://www.instagram.com/janko_possible/

https://www.youtube.com/@janko_possible

https://www.tiktok.com/@rallypossible

Ján Kundlák
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist