www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 15. června 2025, Svátek má Vít, zítra Zbyněk

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MČR - Rallye Šumava Klatovy (MČR)

Budilova R-trojka si začíná zvykat na české tratě

20. května 2025 • 11:00

Letošní Rallye Šumava Klatovy se stala první dvoudenní soutěží, kterou atraktivní Toyota GT86 CS-R3 s dvojicí Stanislav Budil – Václav Vorel úspěšně zvládla. Nové nářadí Středočechů postupně zrychluje a jeho posádka se už těší na těžkou Rallye Český Krumlov, do které za pár dní odstartuje.

Stanislav Budil - Václav Vorel (Toyota GT86 CS-R3) - Rallye Šumava Klatovy 2025

Když minulý rok Stanislav Budil doplnil domácí garáž o Toyotu GT86 CS-R3, těšil se na spoustu krásných zážitků s novou technikou. Japonský vůz je obdobné koncepce, jako jeho historické BMW 2002ti, ale s mnohem modernějším podvozkem a silnějším motorem. První starty s toyotou bohužel přinesly velké trápení s technikou, extovární stroj dovezený z Itálie byl v horším stavu, než se na první pohled zdálo. Proto až sezóna 2025 by měla být pro štětkovického jezdce tou, ve které si svezení bude patřičně vychutnávat. Nově vedle sebe posadil zkušeného krajana Václava Vorla, který vystřídal dlouholetého dosavadního spolujezdce Petra Vejvodu, vybírajícího si závodnickou pauzu. Dubnový plzeňský RallyeTest naznačil, že je vše na dobré cestě, posádka se dobře sehrála a také podvozek vozu se podařilo dobře naladit, nicméně zklamal ostrý závodní motor a dál bylo na čem pracovat. Před Rallye Šumava Klatovy byl proto do toyoty instalován sériový agregát, což se ukázalo jako vhodné dočasné řešení.

Klatovská soutěž začala pro Středočechy nadějně, v úvodu na pozvolna osychající trati drželi pátou příčku ve své třídě. V odpolední sekci se na suchých vozovkách již projevil výkonový handicap, k chybějícím koníkům pod kapotou se přidaly potíže s přehříváním oleje, po první etapě tak Budilovi s Vorlem patřila šestá pozice v silně obsazené třídě RC4 I a také desátá mezi vozy s poháněnou jedinou nápravou. Druhý den se podařilo část potíží vyřešit, do cíle červenobílá toyota přijela na páté příčce ve třídě a osmá v kategorii 2WD. „S dokončením soutěže jsme spokojeni, zároveň dobře víme, že na mnoha věcech ještě musíme zapracovat,“ říká čerstvě padesátiletý Budil, který ale zároveň okamžitě vypočítává, kde jsou ještě ony rezervy: „Samozřejmě základem je motor – se sériovým jsme se dostali na maximální rychlost někde kolem 155 km/h, což je na svižnějších tratích oproti soupeřům hodně málo. Pravidelně jsme se dostávali do omezovače otáček, zmíněné potíže s chlazením oleje taktéž souvisely s tím, že si sériový motor zatím nerozumí s dalšími komponenty, také tomu se musíme podívat na zoubek.

Nejde jen o techniku, při snaze o zrychlování musíme začít i u sebe. Pro mne přechod od historického vozu k modernímu znamenal, že jsem se musel učit zacházet se sekvenční převodovkou, ale také s brzdami, které účinkují mnohem lépe než u bavoráku – díky tomu jsme sice neměli za celou soutěž ani jednu tzv. krizovku, ale také jsme před každou zatáčkou začínali brzdit mnohem dřív, než to bylo potřeba. Také musíme vyladit spolupráci s novým spolujezdcem – Vašek Vorel je velmi zkušený a kvalitní, ale naši spolupráci teprve začínáme. Já byl roky dokonale sehraný s Petrem Vejvodou, takže s Vaškem si na sebe pozvolna v některých maličkostech zvykáme. Čeká nás ještě dlouhá cesta za lepšími časy, ale jsme tým bojovníků, a já bych se rád přiblížil špičce naší třídy třeba někam ke ztrátě maximálně 1s/km. V tuto chvíli jezdíme spíše časy podobné těm, které jsme jeli s historickým bavorákem, takže rozhodně máme na čem pracovat,“ říká Stanislav Budil. Ten povídání uzavírá bez úsměvu: „Moc jsme se těšili na víkendovou Rallye Český Krumlov, před pár hodinami nás ale zasáhla velmi smutná zpráva, která přišla z dalekého Norska. Dozvěděli jsme se, že zemřel několikanásobný mistr Evropy historických vozů Valter Christian Jensen, s kterým jsme ještě před rokem sváděli přímé souboje třeba na klatovské Historic Vltava Rallye. Velmi jsme si ho vážili jako soupeře i jako člověka a tato zpráva moc mrzí. Posíláme mu tedy alespoň pozdravení do soutěžáckého nebe a jeho blízkým na dálku upřímnou soustrast za celý náš tým.“

Karel Špaček ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist