www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 2. srpna 2025, Svátek má Gustav, zítra Miluše

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

OS - 6. Rallyedesign BOAS Záhoří

BOAS Záhoří: V dramatu s nečekaným rozuzlením brali výhru Stříteský a Kučera

1. srpna 2025 • 13:00

19.července se v Žákovicích na Přerovsku odjel už šestý ročník Rallye Design BOAS Záhoří.I letos si tato orientační automobilová soutěž udržela pověst nevyzpytatelného podniku, kde nikdo nemá nic jisté. Kromě nemilosrdných podmínek na trati je na 'vině' také rok od roku tvrdší konkurence. Ta letos dosáhla rekordních hodnot, když organizátoři už několik týdnů před uzávěrkou hlásili vyprodanou startovní listinu.

MACHŘI I SNĚŽENKY

BOAS Záhoří 2025

V té nebyla nouze o hvězdná jména v čele s rallyovým mistrem republiky Dominikem Stříteským.Ten, stejně jako loni, nastoupil s Láďou Kučerou, se kterým jen pár dní nazpět vybojoval bronz na Rallye Bohemia.

Už počtvrté zamířil do Žákovic také mistr dvoukolek ve výslužbě Renda Dohnal. Pro obhajobu loňského pódiového umístnění mu byl k dispozici osvědčený 'wingman' Roman Švec. Dobře rozjetou sezonu si do Záhoří přijel zpestřit i talentovaný Dominik Jakeš, tentokrát navigovaný Lukášem Faitem.

Hvězdný koeficient letošní boasky ale zřejmě nejvíc napumpoval zástupce zcela jiného žánru: známý televizní a rozhlasový moderátor Dalibor Gondík spolu se synem Theodorem reprezentoval v Žákovicích barvy své domovské stanice Český rozhlas Dvojka.

Vítaným osvěžením byla rozhodně přítomnost hned tří žen za volantem. Tradiční účastnici/vítězku dámského poháru Pavlu Mikulíkovou doplnily Lenka Zralá, která na boasce už dvakrát navigovala, a novicka Monika Burďáková, takto testující odolnost jejich svazku s manželem Lukášem.

V tradičně rozmanitém poli nešlo přehlédnout také několik zajímavých vozů: kultovní Lancery Evo týmu Zabloudil & Nenašel, klasickou 'stotřícu' Filipa Randýska a zejména robustní UAZ 2206, kterému jeho nájemníci/ošetřovatelé, Daniel Vltavský a Pavlína Vacátková, láskyplně přezdívají Bochníček.

Hlavní favority celého klání ale bylo třeba hledat mezi pěticí bývalých vítězů v čele s obhájci loňského triumfu Kubou 'Karbonylem' Hofbauerem a Petrem Taušem. Jejich nářadím byla i tentokrát ohaldexovaná jedničková ovce v kombíku.

Nabuzeni výhrou v březnové BOAS Valachy dorazili do Žákovic pětinásobní medailisté Ondra Bija s Michalem Knedlou, opět v korejské rodinné leštěnce Hyundai i30.

Změnu vozu naopak hlásili předloňští vítězové Martin Ptáček a Petr 'Pluto' Linhart. Třema boaskama otřískanou Felicii pick-up nahradilo hbité mini-MPV Renault Modus.

Do role černého koně pak byla pasována posádka složená hned ze dvou bývalých vítězů: na horké sedadlo Fabie RS vedle Pavla Zátorského usednul Martin 'Chachin' Chajda.

Seznam převzatých posádek v hlavní kategorii nakonec - i přes několik 'last minute' omluvenek - čítal úctyhodných 27 položek.

Za očekáváním naopak zůstala účast v kategorii malých motorek, když do Žákovic dorazili jen tři soutěžící.Loňského vítěze Jaroslava Němce doplnili sourozenci Miroslav Semenec a Petra Krečmerová, kteří předtím v Záhoří dvakrát vyhráli mezi náklaďáky.

BODY A KLID

BOAS Záhoří 2025

Už krátce po osmé hodině přišly na řadu hned čtyři disciplíny tzv. dovednostní sekce. Ani tentokrát nebyla porušena tradice, když se průběžného vedení ujali Ondra Bija s Michalem Knedlou. Vyrovnané výkony napříč disciplínami korunovali prestižním vítězstvím v jízdě zručnosti a k obědu zasedli s víc než čtyřicetibodovým náskokem.

Jejich nejbližšími pronásledovateli byli v tu chvíli Dominik Stříteský s Laďou Kučerou. Ti zaskórovali především ve výměně kola, když opět demontovali konkurenci a jako jediní zvládli tento úkon pod jednu minutu(!). O vítězství v jízdě zručnosti je sice připravil štrejchnutý retardér, i tak to ale bylo z jejich strany mistrovsky zvládnuté dopoledne.

Průběžný bronz, jen dva body za Dominikem, drželi obhájci prvenství Kuba 'Karbonyl' Hofbauer s Petrem Taušem. Ani ztráta na lídry nebyla z těch, co by nešly docvaknout.

Na loňský výborný výkon navázali poločasovou bramborou Jan Bundil s Danielem Vaňkem, tentokrát s 'normální' Fábií. Že je radno s nimi počítat naznačili prozatimním pátým flekem Zátorský s Chajdou.

'Dvojky' obou favoritů týmové soutěže dokončily dopoledne ve druhé desítce. Renda Dohnal (HuYdi) okupoval třináctou příčku a Pluto s parťákem (CAJQ) líčil Csaplárovu past ještě o pět pozic níž.

Bodové rozdíly byly ale díky našlapané konkurenci minimální a z příběhů minulých ročníků nebylo těžké odtušit, že úvodní sekce je jen jakousi kvalifikací před hlavním dějstvím, které přichází ke slovu po polední pauze.

1 GIRL, 3 CUPS

Do obávané navigační sekce odstartovala nejdříve trojice motorkářů. Po dopoledni vedl obhájce prvenství Jaroslav Němec, toho ale na trati zastavila porucha motoru jeho Jawy. Jezdec i tak, se svým nepojízdným strojem v dodávce, objel všechny průjezdní body a vysloužil si tak, krom respektu, i pohár za třetí místo.

V sourozeneckém souboji pak Petra Krečmerová na Hondě nedala Mirkovi Semencovi šanci, padesátikilometrovou trasu zdolala bez ztráty bodu a odvezla si z Žákovic zaslouženou výhru. Je to už její třetí prvenství v BOAS Záhoří a nabízí se tedy otázka, zda příště nezkusit štěstí v hlavní kategorii...

ZTRÁTY A NÁLEZY

Posádky osobáků vyrazily na trať v pořadí, které si samy vybraly během polední pauzy. Roli čističů trati si zvolili průběžní lídři Ondra Bija s Michalem Knedlou. Jejich nejbližší pronásledovatelé se rozhodli držet v povzdálí a na start nastupovali jako pátí (Stříteský), resp.šestí (Karbonyl). Dlouho nechtěnou startovní pozici hned za zády vedoucího dua nakonec bral jejich týmový kolega Renda Dohnal. Ten využil výhod svého ingolstadtského SUV a po několika šotolinových intermezzech byl už doslova v závěsu za svými týmovými kolegy, aby je posléze i předjel.

BOAS Záhoří 2025

Tou dobou už byla ze hry hned dvojice favoritů. Jana Bundila ani ne v půli trati zastavila prasklá poloosa a ještě mnohem blíž startu skončily naděje na přední umístění i pro Martina Ptáčka, když navigující Pluto zazdil hned první odbočku. Trvalo téměř čtvrt hodiny, než se jim podařilo zkalibrovat vnitřní kompas, což přes veškerou následnou snahu nemohlo v dané konkurenci stačit.

Do drobných i větších navigačních trablů se během odpoledne dostala velká část startovního pole. Trasa i letos, přes svoji kratší délku a menší roztahanost, nepostrádala obvyklý level obtížnosti. Polní cesty i motanice podle textového zadání intezivně prokleply všechny zúčastněné. Mnoho posádek potrápila zejména klikatice v Pavlovicích, kde to chvílemi vypadalo jako na show Marka Ztraceného.

PŘEPIŠTE DĚJINY!

Koho se ale toto martýrium netýkalo byli René Dohnal s Romanem Švecem, kteří dojeli do cíle měřeného úseku jako první a to dokonce ještě několik minut před svým 'ideálním' časem. Napsali tak novou kapitolu záhorské boasky, protože od uvedení textových částí itineráře se tento kousek ještě nikomu nepodařil. Pro představu: loni stačila na výhru ztráta devíti minut.

Na oslavu ale zatím nebyl čas. Konečný výsledek nebyl jen v jejich rukou a bylo třeba vyčkat, za jak dlouho dorazí jejich parťáci z týmu HuYdi. Ti se přiřítili zanedlouho a rovněž ve vynikajícím čase. Nabrali sice minutu sekeru, ale to je nemuselo trápit, když díky svému náskoku z dopoledne i tak razantně zavřeli dveře všem svým pronásledovatelům. Alespoň tak se to v danou chvíli jevilo...

S nulovou ztrátou dorazili do cíle ještě Dominik Stříteský s Láďou Kučerou, všichni ostatní už sbírali pentle. Mezi nimi byli i obhájci prvenství Karbonyl s Petrem Taušem. Ti nabrali šestiminutové manko, když velká část z něj šla na vrub drobné nepřesnosti v itineráři, resp. způsobu, jakým se s ní (narozdíl od soupeřů) rozhodli vypořádat. Jindy by takto malá ztráta stačila na výhru, letos se však výkonnost špičky posunula na nový level.

Vynikajícího času ještě dosáhly obě posádky Škoda slov týmu, tedy Zátorský s Chachinem a především dámská posádka Pavla Mikulíková - Zdeňka Ponížilová. Ztráta pouhých deseti minut by znamenala snové čtvrté místo v navigaci, dva nesprávně zapsané kontolní body a dvěstěbodová pentle je ale srazily o dvě příčky níž.

TWIST&SHOUT

BOAS Záhoří 2025

A právě zápis kontrolních bodů se stal vražedným nástrojem ve finálním zvratu, za který by se nemuseli stydět ani autoři těch povedenějších sezón Hry o trůny. Ještě při návratu do centra soutěže to vypadalo, že si Ondra s Michalem po pěti letech znovu odvezou pohár za absolutní vítězství. Při kontrole jízdních výkazů se ale, k údivu všech, přišlo na chybný zápis u předposledního kontrolního bodu. To znamenalo stobodovou penalizaci a pád až za stupně vítězů. Až téměř absurdní krutost osudu ještě umocnil fakt, že inkriminovaný bod se nacházel jen několik stovek metrů od Ondrova bývalého bydliště a ona pouhá minuta, o kterou si odpíchli později, je náhle stála dvě příčky...

Vítězství v 6.Rallye design BOAS Záhoří tak připadlo Dominiku Stříteskému a Láďovi Kučerovi. Vydařený den jen potvrdil, jak jim to spolu klape nejen při střemhlavé jízdě na erzetách, ale i při kličkování mezi kontrolními body, kde je třeba rozvaha, preciznost a souhra.

Stříbro se štěstím získali Kuba Hofbauer a Petr Tauš, když je mocně finišující Renda málem dohnal a v cíli mu chyběl pouhý jeden bod. Hořká brambora zbyla na Ondru s Michalem, útěchou jim mohla být alespoň obhájená výhra v týmech, kde jejich skvadra HuYdi přesvědčivě porazila konkurenční CAJQ.

Top 5 uzavírali Martin Ptáček s Petrem Linhartem, což byl vzhledem k výše uvedeným trablům ještě solidní výsledek. V dané konkurenci se dalo za úspěch považovat vlastně jakékoliv umístnění v první desítce. Do ní se ještě vešly obě posádky Škoda slov týmu, Gondíkovci coby nejlepší nováčci a také ředitelé obou nových boasek Lukáš Křenek (nejrychlejší 'surový' čas v jízdě zručnosti) a Radek Minařík, navigující jeho tátu. Těsně za branami desítky pak zůstala nejlepší smíšená posádka s Lenkou Zralou za volantem.

HOVOŘÍ CML

Do celkového pořadí nakonec nijak nezasáhly připadné penalizace za překročenou rychlost, z čehož měl nemalou radost ředitel soutěže Jan Mikulík:

„Letos jsme premiérově sledovali pohyb posádek po trati navigační sekce pomocí GPS lokátorů. V předem vybraných zónách jsme také kontrolovali jejich rychlost. Tento krok se nám velmi osvědčil a já chci poděkovat všem soutěžícím, že si toto nové pravidlo vzali k srdci a předepsané limity dodržovali.“

O náročnosti letošní boasky vypovídá i počet posádek, které odpolední trasu nezvládly projet v limitu. „Tím jak každým rokem roste výkonnost v horních patrech startovky, se také rozevírají nůžky mezi touto 'špičkou' a méně zkušenými dvojicemi. O to víc nás pak těší, když posádky, kterým se zrovna nezadařilo, nešetří chválou a hned odhodlaně ohlašují svoji účast napřesrok. Právě díky těmto lidem nás baví naši soutěž pořádat a neustále ji někam posouvat.“

V zákulisí letošní boasky se také hodně mluvilo o změnách pro příští rok. „Pokud vše dobře dopadne, stane se BOAS Záhoří součástí nového mini-seriálu. Už letos se počet orientačních závodů našeho typu rozšířil o dva nové podniky. Jeden z nich se odehraje už za necelý měsíc v Podkopné Lhotě. Během zimní přestávky bychom rádi podobu nového poháru představili, o čemž budeme samozřejmě informovat.“

Na závěr je ještě třeba zmínit ty, kteří se na zdárném průběhu žákovické barumky podíleli. „“Chci touto cestou poděkovat opravdu všem posádkám za účast.Díky nim šlo i letos o zajímavou a napínavou soutěž. Opět se ukázalo, že obhájit triumf ze Záhoří je nemožné!

Dále chci poděkovat celému pořadatelskému týmu za skvělou práci na všech postech.Bez vás by to nešlo! Až trochu vydechnem, vyhodnotíme, co se letos povedlo a co šlo udělat lépe.Ale už teď můžeme slíbit, že se zase vynasnažíme připravit soutěž, kde půjde především o dobrou zábavu.Věříme, že to s námi za rok znova zkusíte!"

Výsledky a další informace k BOAS Záhoří 2025

Martin Pešl
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist