www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 27. listopadu 2020, Svátek má Xénie, zítra René

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

RSS 06 - IQ Jänner Rallye

Lehko na cvičišti, bez trakce v boji

10. ledna 2006 • 22:50

OMV Rally Team vstupoval do nové sezóny s optimismem a po úspěších na loňské zasněžené Rally Šumava a rallysprintu v Okříškách si před prvním podnikem domácího šampionátu věřil. Za tímto účelem pořízené malé brzdy, měkčí pružiny, pozměněné charakteristiky asfaltových tlumičů společně s úzkými koly s krátkými hřeby dávaly všem v týmu pocit naprosté připravenosti. Peugeot 206 WRC dokázal na sněhu zvítězit i před lety ve světě a konec konců i loni u nás na jihozápadu Čech.

Již samotný trénink byl nezvykle náročný a Štěpán s Michalem se museli vyrovnat se složitými podmínkami, které v Rakousku panovaly. Možná si to mnozí ani neuvědomují a berou tuto ostřílenou dvojici za všeznalou, ale na sněhu startovali kluci teprve potřetí. Loni na Šumavě, v Okříškách a nyní ve Freistadtu.

Na obou domácích soutěžích obstáli a pravidelně poráželi Baumschlagera i zkušeného Emila Trinera, který ví o záludnostech sněhových soutěží své. Zdálo se, že posádka umí auto na sněhu ovládat a že nastavení vozu spolehlivě funguje. Ovšem letošní Jänner rally byla celá pod sněhem a na rozdíl od našich tratí je i o poznání techničtější. Krátké hřeby, které byly povoleny, nedokázaly přenést výkon vozu na trať. Úzká kola se tak při výjezdech ze zatáček dlouhou dobu protáčela naprázdno a hřeby se neměly do čeho zakousnout.

„Letos jsme před soutěží na sněhu natrénovali souhrnem 0 km, u nás na to nebyly podmínky ani čas,“ poznamenal na úvod Brouk. „Do Rakouska jsem přijeli v roli favoritů, ale již brzy nám bylo jasné, že tomu tak nebude. Absolvovali jsem sice krátký shakedown v ČR, v cíli Malont, kde se auto chovalo bezvadně. Žádné problémy, cesty byly tvrdé, zmrzlé a rychlé, ale v Rakousku bylo již vše jinak. Charakter trati byl zcela odlišný, odtávalo to, podmínky se měnily…,“ pokračoval ve výčtu obtíží Štěpán.

Ano, rakouské tratě jsou výrazně techničtější, mají jiný podklad a často jsou okořeněny opravdu ostrými zatáčkami a vracáky. Není tedy divu, že liberecko-příbramskou posádku vzhůru výsledkovou listinou neposunuly ani další zkoušky, ani nové zkušenosti a navíc se potýkala s regulací otáček turbodmychadla. „Občas turbo foukalo a jelo se nám dobře, ale občas také stávkovala regulace a to bylo zlé. Každý výjezd ze zatáčky znamenal další zdržení. U nás jezdíme podobné tratě převážně na čtyřku-pětku, tady se řadilo 1-2-3, nebyl to moc plezír,“ poodhalil problémy na trati navigátor.

Další obtíží, která čekala na diváky vždy vřele vítanou posádku, byly koleje, které se vyjely do měkkého sněhu. „Podvozek byl příliš tvrdý a měl krátký zdvih, auto jsem občas udržel jen stěží. Máme na Peugeota sice šotolinový podvozek, ale nikdo ho nikdy za podobných podmínek netestoval. Nejen my, ale vůbec nikdo, takže jeho použití znamenalo také riziko a navíc bychom v běžném servisu tuto poměrně složitou výměnu všech komponentů prostě nestihli,“ dodal smutně Štěpán.

Ale jak je tedy možné, že de facto identické auto zvítězilo ve Švédsku s Marcusem Grönholmem za volantem? „Ve světě se jede prakticky jediné Švédsko na sněhu a tam se jede dlouhý hřebík, který se i do měkkého sněhu zakousne. Nám kola jen hrabala, auto bylo bez trakce. Když WRC není stoprocentně správně nastavené, je to opravdu boj. Navíc veškeré výhody vozu WRC v takových podmínkách ztrácejí účel a například výkon je spíš nevýhodou. Kompromisní produkční vůz je v takových podmínkách daleko přizpůsobivější. Během rally jsme konzultovali nastavení s Bozianem i dalšími týmy, ale opravdu v podobných podmínkách nikdo nikdy nejel. Jänner je asi jediný regionální závod, který se jede za podobných podmínek. Pro nás je to velká zkušenost, máme nad čím přemýšlet, otázkou je, jestli má cenu se tím dále zabývat,“ vysvětlil rozdíly mezi vozy a soutěžemi liberecký pilot.

Posádka si byla dobře vědoma nelehké situace a problémy s nastavením vozu doháněla opravdu velikým nasazením, avšak zaznamenala jen dílčí úspěchy. Například první den při prvních průjezdech druhé rundy panovaly na trati téměř ideální podmínky a kluci dojeli za nejrychlejším Stigem Blomqvistem, tedy před kompletní rakouskou špičkou, takže nejistota z ovládání auta nebyla zcela namístě. Ovšem, když se na trati vyjely koleje a ubyl sníh, všichni zrychlili, posádka bílo-modro-zeleného Peugeotu nikoli. „Soutěž jsme si i přes všechny problémy užili,“ dodal již s úlevou Brouk. „Rozpis byl dobrý a oproti loňsku v něm byla celá řada změn.“ Nedalo mu to a ještě se obloukem vrátil k problémům s nastavením vozu. „Radili jsme se i s Jani Paasonenem, který zná dobře WRCčka, a Achimem Mörtlem, který jezdil také s 206 WRC, ale všichni techniky znalí konstatovali, že o moc lepší to za daných podmínek prostě nebude,“ uzavřel částečně úspěšné vystoupení na rakouském sněhu Štěpán Vojtěch.

A jak se na Jänner dívá copilot? „Dopadlo to jinak, než jsme očekávali. Jasně bylo vidět, že máme málo zkušeností se sněhem. U nás se jel asfalt nebo zmrzlý sníh, tady v hlubokých kolejích. Alespoň máme nové poznatky. Bohužel si myslím, že i kdyby nám auto fungovalo, asi bychom dostali od rakouských kolegů stejně dost zabrat.“

Má navigace na podobné soutěži svá specifika? „Má, auto jede znatelně pomaleji, proto je to pro spolujezdce asi lehčí. Mám dost času na orientaci, jen musím diktovat předem a pak je čas i opakovat. Když jsme v noci poprvé posvítili světly do hradby sněhu, vylekal jsem se, ale vše je jen zvyk. Naštěstí je Jänner už za námi a teď se těším na naší repasovanou černou Micinu a na trénink na legendární světovou soutěž,“ zhodnotil soutěž navigátor Michal Ernst.

Poznámka managera týmu Tomáše Pochopa: „Domnívám se, že je velmi důležité všem sdělit, že si celý tým uvědomuje svoji zodpovědnost a jisté rozčarování, které nám první závod letošní sezóny připravil. Myslím, že je to signál pro nás všechny a již nyní se snažíme nic neponechat náhodě a maximálně se připravit na rally Šumava. Věřím, že i přes počáteční zaváhání nám všichni fanoušci zachovají svojí přízeň a podporu.“

Koncem ledna totiž čeká na mladou posádku oficiální trénink na Rally Monte Carlo. Štěpán věří, že si po tréninku najde v servisním zázemí světové soutěže chvilku času a probere s inženýry ostatních týmů možnosti nastavení svého závoďáku. Na domácích tratích uvidíme stále krásný Peugeot 206 WRC na trati klatovské Rally Šumava v polovině února. Počátkem března pak můžeme zastihnout naši posádku na tratích Mexické rally, kde nastoupí s produkčním Lancerem v barvách OMV.

Michal Oberstein
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist