www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME+IRC 07 - INA Croatia Rally (ME)

Komentář AutoSport.CZ - INA Croatia Rally

27. května 2007 • 01:00

Třetí z deseti podniků letošního Mistrovství Evropy zamířil poprvé v historii do chorvatského Záhřebu. Na celkem sto deset posádek, z toho osm držitelů priority FIA B, čekalo osmnáct rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap po devíti úsecích. Z registrovaných účastníků mistrovství Evropy se jich na start postavilo celkem deset, z toho čtyři s vozy Super 2000. Těmi disponovali Poláci Czopik (VW Polo) a Solowow (Fiat Punto), Ital Fontana a Turek Isik (oba také na Fiatech). Tovární Citroën C2 S1600 letos pilotuje Martiničan Simon Jean–Joseph, s hojně rozšířenými Lancery deváté evoluce přijeli mimo jiné Bulhaři Iliev a Donchev, který do mitsubishi přesedl ze subaru.

Imprezu N12B přivezl další bulharský účastník Georgi Tanev. S Citroënem Saxo Kit Car se chtěla pokusit prolomit letošní smůlu také česká posádka ve složení Antonín Tlusťák-Vlastimil Dědic. Mezi největší favority také určitě patřil domácí jezdec Juraj Šebalj s vozem Mitsubishi Lancer Evo IX, který tuto soutěž v minulosti již dvakrát vyhrál; i ten je registrovaný do mistrovství Evropy. Na chorvatské soutěži jsme byli v minulosti zvyklí vídat mnoho českých posádek, letos se na start dostavily bohužel jen dvě. Krom už zmíněného Tlusťáka s Dědicem do Záhřebu dorazili ještě Tomáš Pletka s Jiřím Svobodou a jejich Felicí Kit Car 1600.

Soutěž skončila ještě před samotným začátkem pro bulharskou posádku Tanev-Blagoev, která těžce havarovala již při seznamovacích jízdách. Při pohledu na zdemolovaný vrak jejich vozu je nutné mluvit o štěstí v neštěstí, když vezmeme v úvahu, že oba odnesli nehodu jen lehčími zraněními. Zlomená klíční kost nicméně Tanevovi nedovolila nastoupit na start a může ohrozit i účast v dalších soutěžích. Na shakedownu potom zvítězil Jean-Joseph před Solowowem a Ilievem.

Tomasz Czopik si letos užívá dosytosti problémů s Polem S2000 belgického týmu Reného Georgese. Ty na sebe nenechaly dlouho čekat a nově postavený vůz zazlobil již při přejímkách, kdy se samovolně spustil hasící systém. I přesto do soutěže vstoupil nejrychlejším časem, když o 1,3 sekundy porazil druhého Simona Jean–Josepha na úvodní 10,5 kilometru dlouhé RZ Okić. Třetí s odstupem 3,6 sekundy byl Isik. Jedenadvacátý čas zaznamenal Antonín Tlusťák, Tomáš Pletka dojel jako třicátý sedmý.

Na daší rychlostní zkoušce, kterou byla 11,8 kilometru dlouhá Plešivica, se radoval Jean–Joseph před Šebaljem a Fontanou. Antonín Tlusťák dokončil RZ na dvacátém sedmém místě, Tomáš Pletka na třicátém šestém. Třetí test, nejdelší 33 kilometrů dlouhá zkouška Budinjak, přinesl doslova zemětřesení. Doncheva stály problémy s předním diferenciálem více než deset minut, Jean–Joseph měnil kolo po defektu a ztratil dvě a půl minuty. Czopika opět pozlobilo Polo, což jej stálo téměř stejný čas jako Jean–Josepha. Na vině byl nejprve přetržený řemen alternátoru, který navíc technici belgické stáje nestihli včas vyměnit a následovala 30 sekundová penalizace. Potom přišly ještě další potíže s posilovačem řízení a obrovská časová ztráta s bonbónkem v podobě druhé, tentokrát dvouminutové penalizace navrch, k níž se po páté zkoušce přidala ještě penalizace třetí v podobě dalších dvaceti sekund.

Dalším postiženým byl Corrado Fontana, jemuž také vypověděl službu posilovač řízení. Se soutěží se musel bohužel rozloučit Antonín Tlusťák. Banální závada v podobě zlomeného kabelu snímače polohy škrtící klapky jen potvrdila letošní smůlu. Nejrychlejšího času na Budinjaku dosáhl Michal Solowow, druhý Juraj Šebalj však ztratil jen 0,9 sekundy. Jako třetí nejrychlejší protnul cílovou fotobuňku Volkan Isik, a to o 1,7 sekundy později než polský jezdec. Tomáš Pletka zde byl jedenašedesátý.

RZ 4 znamenala opakovaný průjezd prvním testem Okić. Radoval se zde Isik, před Kaučićem (+2,3 sekundy) a Jean–Josephem (+3,1 sekundy). Tomáš Pletka již do této zkoušky nenastoupil pro poruchu alternátoru a tím definitivně skončilo nevydařené účinkování českých posádek na trati chorvatské rally.

Následovala RZ 5, kde o sobě dal výrazně vědět slovinský jezdec Tomaž Kaučić, který tuto zkoušku vyhrál s náskokem celých osmi sekund na druhého Jean–Josepha a více než čtrnácti na třetího Doncheva. Defekt zde postihl Šebalje, který ztratil padesát pět sekund. Poté se jezdci odebrali do servisu, kam přijeli v pořadí Kaučić, Solowow (+17,3), Isik (+19,4), Iliev (+47,7), Peljhan (+53,7) a Šebalj (+54,7). Už dvanáctý byl Jean – Joseph mocně stahující ztrátu po defektu, čtyřiadvacátý Fontana, třicátý čtvrtý Czopik a až na začátku páté desítky Krum Donchev.

Další sekci otvíral druhý průjezd nejdelší zkouškou Budinjak. Nejrychleji ho zvládl Simon Jean–Joseph, který prolétl fotobuňkou o celých 8 sekund rychleji než druhý Solowow, těsně následovaný Šebaljem.

RZ 7 znamenala již třetí průjezd testem Okić, ten sedl nejlépe Fontanovi, před Isikem (+0,6) a Jean–Josephem (+3,1). Solowowi zde zhasl motor, jeho opětovné nastartování zabralo více než 20 sekund.

Další zkouška, také již třetí průjezd Plešivicou, se stala kořistí Solowowa, dohánějícího ztrátu z předchozího testu. Zvítězil o 3,8 sekundy před Šebaljem a 5,4 sekundy před Jean–Josephem. Téměř 43 sekund zde ztratil Kaučić, kterého potkal defekt.

Posledním testem dne byla městská, 6,6 kilometru dlouhá zkouška vedoucí ulicemi Záhřebu. Tu zcela ovládly vozy specifikace Super 2000 v pořadí Fontana, Isik, Czopik. Rozestupy zde však byly velmi malé, a tak si někteří jezdci jako třeba Dimitar Iliev dovolili rozevlátými smyky pobavit okolo stojící diváky.

Na prvním místě tedy přenocoval Volkan Isik, který si také odvezl tři evropské body za vítězství v etapě. Avšak před Michalem Solowowem měl náskok pouhých 2,1 sekundy. Polský jezdec v boji o největší příděl bonusových bodů navíc neuspěl i díky trojím hodinám, zbylé dva na kontě mu ale určitě špatnou náladu nedělaly. Třetí bod si odnesl Juraj Šebalj, který ztrácel na čelo již 29,1 sekundy.

Na dalších místech potom figurovali čtvrtý Kaučić, pátý Iliev, který celý den řešil drobné problémy s elektronikou, a šestý skvěle jedoucí Jean–Jospeh, jehož ztráta 1 minutu a 44,7 sekund byla již o tři čtvrtě minuty menší než po defektu v RZ 3. Fontana byl sedmnáctý, Czopik dvaadvacátý a Donchev o další čtyří místa níže. Z kuriózního, ale radostného důvodu po první etapě odstoupil domácí jezdec Filipec, jemuž se v noci v Záhřebu narodila dcera.

Do druhého dne se nejlépe probudil Corrado Fontana a druhému Czopikovi ujel na desetikilometrové zkoušce Laź o 4,4 sekundy. Následoval Solowow se ztrátou 7,5 sekundy. Naopak nejhůře dopadl začátek druhého dne pro Volkana Isika, jehož Punto zradil motor a Turek tak musel odstoupit z prvního místa. Novým leaderem se stal Michal Solowow. Jean–Joseph se na prvních dvou ranních testech trápil s motorem svého Citroënu, jenž vynechával kvůli vadné svíčce. Jezdec přesto pořadím neklesal, spíše naopak.

Na další zkoušce, jíž byla devítikilometrová Samči, zvítězil Iliev před Šebaljem (+1,5) a Czopikem (+3,3). Následovala téměř 24 kilometrů dlouhá zkouška Sljeme, kterou shodným časem ovládli jezdci mitsubishi Šebalj a Iliev, 3,8 sekundy za nimi dorazil Jean–Joseph. Čtvrtý v pořadí Solowow ztrácel již přes 14 sekund.

Následoval opět servis, na čele závodu se vyhříval v chorvatském slunci Solowow. Horko mu ale určitě bylo i při pohledu do tabulky, neboť již pouhých 9,4 sekundy za ním byl domácí hrdina Šebalj následovaný o dalších 10 sekund pomalejším Ilievem, jemuž konečně fungovalo auto tak, jak si přál. Čtvrtý byl Kaučić (+1:05,9), pátý Jean–Joseph (+1:42,3) a šestý Peljhan (+2:27,4).

Druhou sekci dne otvírala opět zkouška Laź, zde zvítězil Fontana před Solowowem (+2,5) a Peljhanem (+5,9). Šebalj na Solowowa ztratil přes sedm sekund a Iliev dokonce čtrnáct. Na další RZ, druhém průjezdu zkouškou Samči, zatáhl Iliev a porazil druhého Solowowa o 2,8 sekundy. Třetí byl Šebalj a to v o sekundu pomalejším čase. Rozhodujícím ovšem byl test čtrnáctý, kde Solowowa potkala obrovská smůla v podobě poruchy posilovače řízení. Ztratil zde téměř minutu a tři čtvrtě; jediným štěstím pro něho byl blížící se servis. Ve zkoušce dojeli tři nejrychlejší jezdci v pořadí Jean–Joseph, Šebalj a Fontana shodně o 0,4 sekundy pomaleji a Iliev (+2,3).

Na prvním místě byl před poslední sekcí Šebalj následovaný Ilievem s odstupem čtrnácti sekund. Třetí Solowow již ztrácel přes minutu a dvacet sekund. Na dalších třech RZ se pak měl odehrávat nervy drásající souboj Solowowa s Jean–Josephem. Solowow se totiž díky problémům na předchozí RZ propadl na třetí pozici pouhých 6,7 sekundy před rozjetého Matiničana, který skvělou jízdou neustále stoupal pořadím. Pátý byl Kaučić, který ztrácel dalších pět sekund a šestý Peljhan (2:37,0).

Zkouška s číslem 16, třetí průjezd testem Laź, přinesla vítězství Fontany o 4,9 sekundy. To však nebylo nikterak důležité, neboť Fontana po včerejších problémech neohrožoval čelo závodu. Významnější bylo, že se druhému Jean–Josephovi podařilo ukrojit 0,9 sekundy z náskoku Solowowa a snížit jej na pouhých 5,8 sekundy. Čtvrtý v testu byl Šebalj který tak zvýšil náskok na Ilieva o dalších 1,7 sekundy na téměř šestnáct.

Solowow na RZ 17 Samči Martiničanovi vrátil úder a zvětšil nepatrně náskok na 6,3 sekundy před závěrečnou zkouškou. V testu byl nejrychlejší spolu s Fontanou, následován právě Jean-Josephem. Iliev s Šebaljem zajeli ve zkoušce shodný čas a díky rozdílu téměř 16 sekund před poslední RZ se zdálo být o vítězi rozhodnuto.

Do posledního testu Siljeme 3 dal vše skvělý Simon Jean–Joseph a fantastickým výkonem se dostal před Solowowa, jehož v testu porazil o 7,8 sekundy. Tím vybojoval do hodnocení mistrovství Evropy nejen šest bodů za třetí místo v cíli, ale i jeden bod za třetí místo v etapě. Druhý skončil již v poklidu jedoucí Iliev a odvezl si osm bodů za stříbrnou příčku. Vítězem se potom již potřetí v posledních čtyřech letech stal domácí hrdina Juraj Šebalj, jenž získal deset evropských bodů za zlato a k tomu tříbodový bonus za umístění v jednotlivých etapách. Bramborová medaile zbyla na Michala Solowowa, který se tentokrát vyvaroval havárie a odvezl si celkem sedm bodů, z toho pět za celkové umístění a dva za stříbro v první etapě. Na osmém místě celkově a pátém mezi jezdci ME dokončil soutěž výborně jedoucí Fontana. Ten získal alespoň čtyři body plus tři body za vítězství v druhé etapě, dohromady tedy slušných sedm. Čtrnáctý celkově a šestý mezi jezdci ME dojel do cíle navzdory dalšímu defektu Tomasz Czopik; odvezl si tři body do hodnocení ME. Sedmnáctý se do cíle dotrápil Krum Donchev, jehož premiéra s Lancerem určitě nedopadla dle jeho představ, ale dva body za sedmé místo v rámci ME se počítají.

Ještě si dovolím statistiku vyhraných RZ, kde nejvíckrát – celkem sedmkrát - uspěl Fontana, tři testy pro sebe rozhodli shodně Jean – Joseph, Iliev a Solowow a po jednom si rozdělili Czopik, Isik, Kaučić a vítěz rally Šebalj. Z pohledu dílčích výsledků techniky soutěži vládly zatím nepříliš spolehlivé vozy Super 2000, které zvítězily v jedenácti testech, produkční vozy ve čtyřech a Super 1600 zásluhou Jean–Josepha ve třech.

Třetí podnik letošního mistrovství Evropy přinesl opět strhující bitvu o body, kterou tentokrát hodně poznamenala stávkující technika. Zda bude Czopik i nadále bojovat spíš s Polem než se soupeři, jestli Solowow definitivně přesedne na Punto, zda vozy Super 2000 doplní svoji rychlost i spolehlivostí či zda se Antonínu Tlusťákovi podaří konečně prolomit smůlu a dojet do cíle, se dozvíme za čtrnáct dní v Polsku.

Průběžné pořadí ME

Miroslav Fric ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
27.05.2007 12:50
Mara
Pěkně napsané, jen tak dál. Letošní Evropa vypadá nejzajímavější za poslední hodně dlouhou dobu.
toplist