www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME+IRC 07 - Rali Vinho da Madeira (ME + IRC)

Rali Vinho da Madeira opanoval Giandomenico Basso

6. srpna 2007 • 07:00

O tomto víkendu se na překrásném portugalském ostrově Madeira odehrávaly boje o body do dvou šampionátů, mistrovství Evropy a ambiciózního IRC. Tato skutečnost stejně jako každoroční snaha pořadatelů přilákala na vzdálený ostrov ležící u západního pobřeží Afriky početné startovní pole vysoké kvality, a to i přes to, že se pořadateli avizované hvězdy Panizzi, Duval či Bouffier na start nepostavily. Startovní listina čítala mimo jiné celkem třináct vozů S2000, devatenáct produkčních automobilů či deset vozů S1600. Na všechny čekalo devatenáct asfaltových rychlostních zkoušek v celkové délce téměř 286 kilometrů.

Roli lídra IRC měl potvrdit zástupce italského týmu Abarth Andrea Navarra. V předchozích závodech se mu ovšem neustále přibližoval španělský zástupce týmu Peugeot Espana Enrique García Ojeda. V České republice dobře známý jezdec chtěl ze svého manka čítajícího sedm bodů umazat co možná nejvíce. Jako třetí muž průběžného pořadí vstupoval do soutěže jeho týmový kolega Francouz Nicolas Vouilloz. Další v pořadí, Fin Anton Alén ani Ital Luca Rossetti na Madeiru nepřicestovali. V souboji týmů bylo vše otevřené, Abarth i Peugeot měly před soutěží bodů shodně po 48 bodech, třetí místo hájící Mitsubishi jich pak mělo 32.

Jako vedoucí muž mistrovství Evropy přicestoval na portugalský ostrov Bulhar Dimitar Iliev (Mitsubishi Lancer Evo IX) disponující náskokem jedenácti bodů na Poláka Michala Solowowa (Fiat Punto S2000). Ten na ostrov ovšem nepřijel, údajně kvůli problémům s dopravou vozu. Plně využít situace tedy určitě chtěl třetí muž mistrovství, italský matador Renato Travaglia, jenž přivezl nově postavené Mitsubishi Lancer Evo IX. Vymazat Solowowův náskok tří bodů pro Travagliu nemělo představovat výrazný problém. Pořadí letošního Mistrovství Evropy je poměrně vyrovnané a čekat se daly určitě změny v celkovém pořadí i na dalších místech.

Jelikož se startovní pole IRC a ME značně prolíná, představíme si další významné jezdce ve zkratce společně i s vybranými domácími piloty. Začneme jezdci sedlajícími vůz Fiat Punto S2000. S rolí největšího favorita se měl popasovat loňský vítěz Ital Giandomenico Basso, který letos hájí barvy továrního týmu Fiat Abarth v italském mistrovství. Spolu s již jmenovaným Navarrou vytvořili unikátní tovární sestavu pro Madeiru. Se soukromými vozy vyjeli domácí matador Vítor Sá, Belgičan Freddy Loix, Portugalec José Pedro Fontes, Ital Corrado Fontana, Turek Volkan Isik a Polák Tomasz Czopik. Konkurenční vůz Peugeot 207 S2000 potom osedlalo pět jezdců; již jmenovaní Vouilloz a Ojeda, dále dravý Portugalec Bruno Magalhaes, Belgičan Bernd Casier a Ital Marco Cavigioli. Mezi produkčními vozy měla převahu značka Mitsubishi zastoupená hlavně modelem Lancer Evo IX. Na něm se představili výše jmenovaní Travaglia a Iliev či Porugalci Bernardo Sousa a Fernando Peres. Vůz Subaru Impreza osedlal například Portugalec Vitor Pascoal. Díky charakteru tratí nemůžeme zapomínat ani na jezdce s vozy S1600 či R3. K prvně jmenovaným patřil rychlý Martiničan Simon Jean–Joseph s Citroënem C2 S1600 či domácí Alexandre Camacho s již postarším Peugeotem 206 S1600. Tradiční sestavu týmu JAS, využívajícího vozy Honda Civic R3, tvořili Španěl Dani Solá a Ital Luca Betti. Celkem se na startu sešlo osm držitelů priority FIA B a v osobě mistra Evropy 2006 Giandomenica Bassa i jeden držitel priority FIA A.

Ještě před samotnou soutěží vypověděl při testu službu motor punta S2000 domácího jezdce Vítora Sá. Jeho účast v soutěži nakonec zachránil tovární tým Abarth, který mu zapůjčil jednu ze svých dvou náhradních pohonných jednotek. Sá se nicméně nedostavil na povinný shakedown a byl za to potrestán pokutou osm set Euro. Samotný shakedown probíhal za slunečného počasí a zvítězil v něm Magalhaes před Bassem a Navarrou. Rozestupy byly nicméně minimální, do pěti sekund se vešlo hned čtrnáct nejrychlejších jezdců.

Na pořádnou blamáž bylo zaděláno při technických přejímkách. V jednu chvíli hrozilo, že ani jeden z vozů Mitsubishi Lancer nebude moct do soutěže odstartovat! Na vině byly opět nesrovnalosti v homologaci. Naštěstí ale vše dobře dopadlo a všechny podezřelé vozy se na start postavily.

První zkouškou v soutěži byla čtvrteční krátká divácká speciálka, ta se stala překvapivě kořistí dalšího bývalého evropského šampióna Travaglii. Následovali Basso a Vouilloz. Téměř vždy však platí, že speciálka o ničem nerozhoduje a bylo tomu tak i zde. Desetinové rozdíly z úvodu nehrály v dalším průběhu rally roli.

Páteční první etapa začala asi nejhůře jak mohla. Nad horami se válela těžká mračna a zkrápěla trať proudy vody. To by samo o sobě nebylo tak hrozné, kdyby místy nebylo zcela sucho, jako například v servisním areálu, ale i na některých částech zkoušek. Těžkou hlavu z počasí již bohužel nemusel mít Andrea Navarra, jehož punto nedokázalo kvůli vadné baterii nastartovat. Rally tak záhy přišla o jednoho z favoritů a IRC o svého lídra. Domácí fanoušci si na trati příliš neužili Vítora Sá, ten na prvním raním testu ošklivě havaroval a svůj vůz i s novým motorem zdemoloval o zídku lemující trať. Pneumatikovou loterii pro sebe v úvodu rozhodl opět Travaglia, když porazil chybujícího Bassa o necelé tři sekundy. Úřadující evropský šampion se na jednom místě přetočil a musel couvat. Přesto třetí v pořadí García-Ojeda za ním zaostal o dalších téměř osmnáct sekund. Jako čtvrtý doklouzal do cíle Loix před Fontanou a Vouillozem. V následujícím testu Basso mocně zaútočil, nadělil Travagliovi více než patnáct sekund a vyhoupl se do čela celkového pořadí. Na třetím místě za italskou dvojicí se držel García-Ojeda. Konec nadějí pro francouzského sympaťáka Vouilloze znamenaly problémy se spojkou rezultující v propad na hrozivou 51. pozici se ztrátou více než čtyři a půl minuty. Mělo však být ještě hůř, neboť následovala penalizace v podobě dvou minut a dvaceti sekund za pozdní výjezd ze servisu. Velká smůla postihla hned z rána také Magalhaese, jehož Peugeot 207 jel jen na tři válce. V praxi to znamenalo, že do prvního servisu přijížděl s velikou ztrátou čítající více než dvě a půl minuty. Po první sekci tedy vedl Basso před Travagliou (+ 12,8 s). Následovali García-Ojeda (+ 43,8 s), Fontana (+ 1:14,0 s), Casier (+ 1:26,9 s) a Sousa (+ 1:37,0 s).

Úvod druhé sekce nejlépe vyšel Vouillozovi a Francouz tak započal náročný postup pořadím směrem vzhůru. Za ním se seřadili Travaglia, Basso a další z ranních smolařů Magalhaes. Bassův náskok na Travagliu se zmenšil na necelých deset sekund, pořadí na stupních vítězů se ale neměnilo. Mezi ty, jímž štěstí ukázalo záda se záhy zařadili také Belgičan Loix, jehož puntu se porouchal diferenciál, a bulharský leader mistrovství Evropy Iliev; jeho Lanceru pro změnu selhala převodovka. Se soutěží se rozloučil i Fernando Peres. V páté zkoušce se jezdci seřadili v pořadí Basso, García Ojeda, Magalhaes, Vouilloz a až na pátém místě Travaglia; jeho odstup od Bassa tím pádem narostl na necelých devatenáct sekund. Dalším, kdo opustil boj o přední příčky, byl Sousa, který havaroval. Pořadí po první sekci ze změnilo, když na páté místo před Casiera se vyhoupl Fontes. Na sedmé místo se na osychající trati probojoval Jean–Joseph následovaný v těsném souboji „super-šestnáctek“ osmým Camachem.

Třetí sekci tvořily tři testy. Ten první vůbec nesedl Bassovi. Dojel až čtvrtý a na Travagliu ztratil plných třináct vteřin. Za Travagliou se seřadili Magalhaes a García-Ojeda. V sedmém testu Basso kontroval a připsal si k dobru dvě vteřiny na Travagliu. Zkoušku však ovládl mocně útočící Magalhaes, který byl o další čtyři sekundy rychlejší. Poslední zkouškou třetí páteční sekce nejlépe prolétl opět Magalhaes, když zbytku světa nadělil nejméně devět sekund. Druhým zde byl Vouilloz a třetí Basso. Travaglia dojel až šestý, ovšem na Bassa ztratil pouhé dvě a půl vteřiny. Poté se vozy odebraly do dalšího servisu. Travaglia na Bassa ztrácel pouhých 10,2 sekundy. Třetí García-Ojeda již více než minutu. Náskok na čtvrtého Fontese měl však ještě větší. Magalhaes se díky nádherné stíhací jízdě vyhoupl již na páté místo! Naopak propad až na místo sedmé zaznamenal Fontana. Do servisu již bohužel nedojel Luca Betti, jenž se svým civicem lehce havaroval v šestém testu a do toho následujícího již nenastoupil.

Poslední sekci první etapy ovládl Basso, když vyhrál oba testy. Za ním se v deváté zkoušce seřadili s malými rozestupy García-Ojeda, Vouilloz a Travaglia. Největší událostí byl postup Magalhaese na pěkné čtvrté místo před Fontese. Na testu desátém potom za Bassem dojeli Magalhaes a García-Ojeda. Travaglia zde skončil pátý. Basso tak mohl jít spát klidný, neboť na Travagliu najel solidní náskok 27,1 sekundy. Na třetím místě se ke smůle Navarry zcela bezpečně držel García-Ojeda. Ten se naopak o něco přiblížil Travagliovi, i když při rozdílu pětačtyřiceti vteřin o nějakém kontaktu nemohla být řeč. Pořadí první desítky doplňovali čtvrtý Magalhaes (+ 2:36,3 s), pátý Fontes (+ 2:53,9 s), šestý Casier (+ 3:47,3 s ), sedmý Jean–Joseph (+ 4:3,6 s), osmý Fontana (+ 4:7,4 s ), devátý Camacho (+ 4:15,5 s) a desátý Czopik (+ 5:2,8 s). Smolař Vouilloz se prodral již na šestnácté místo, tedy o třicet pět míst vzhůru.

Na start druhé etapy se postavil i Andrea Navarra, i když již bez šance na celkový výsledek. V dalším průběhu etapy zajel jeden sedmý a čtyři páté časy. Na start šestnáctého testu se ale opět nepostavil stejně jako Luca Betti, jenž také využil systém Super Rally. Jedenáctý test ovládl opět Basso před Garcíou-Ojedou a Magalhaesem. Travaglia dojel šestý. Dvanáctou zkoušku ovládly Peugeoty Vouilloze a Magalhaese před Bassovým fiatem. Travaglia dojel pátý. Poslední zkoušku první sobotní sekce pro sebe rozhodl Magalhaes. Za ním dojeli García Ojeda, Basso a Travaglia. Basso měl nyní již komfortní náskok necelé minuty na Travagliu, na nějž se ale zle dotahoval García-Ojeda. Z rozdílu po první etapě ukrojil během jediné sekce téměř polovinu a za Travagliou zaostával jen o zhruba dvacet tři vteřin! Těsně pod stupni vítězů se nic nezměnilo. Magalhaes se sice vytrvale přibližoval avšak stále mu na „bednu“ chyběla jedna minuta a dvacet tři vteřin. Za zmínku určitě stojí, že „cyklista“ Vouilloz po první sekci přeskočil dalších šest soupeřů a usadil se na desátém místě. Na další postup však mnoho šancí neměl, neboť na skvěle jedoucího Camacha s Peugeotem 206 S1600 ztrácel téměř minutu a půl. Camacho se totiž překvapivě držel nejrychlejší dvoukolky bývalého mistra Evropy Jean–Josepha.

Další sekci tvořily tři kratší zkoušky. Na testu číslo třináct zvítězil Magalhaes před Garcíou-Ojedou a Bassem. Travaglia dojel čtvrtý a na Garcíu-Ojedu ztratil pouhé dvě sekundy. Na další zkoušce to byly další tři. Tu vyhrál Basso před Magalhaesem a Garcíou-Ojedou. Smolař sezony Tomasz Czopik se cíle této zkoušky nedočkal a mohl jen smutně přemýšlet, kolik poruch již letos zažil. Sekci vítězně zakončil opět Basso, když porazil Magalhaese a Vouilloze. Travaglia dojel šestý a v boji o druhé místo ztratil další více než dvě vteřiny. Jeho náskok nyní činil 15,6 sekundy. V posledních čtyřech zkouškách čítajících padesát sedm ostrých kilometrů mu ještě mělo být pěkně horko. Jak se později ukázalo, tak i po nich...

Další tři testy byly opakováním předchozí sekce. Šestnáctou zkouškou projel nejrychleji Magalhaes, když za sebou nechal Vouilloze a Travagliu. García-Ojeda ho nejen neporazil, ale co hůře, připsal si dvě penalizace v souhrnné délce jedné minuty a deseti sekund. Na vině byla výměna převodovky, kterou mechanici nestihli včas. Rázem byl z boje o druhé místo boj o místo třetí, neboť rychlík Magalhaes zaostával o pouhé 2,9 sekundy! Ten vyhrál i další zkoušku a po protrápeném pátečním ránu stál na provizorních stupních vítězů, byť o pouhou jednu vteřinu. Za ním ve zkoušce dojeli Vouilloz a Fontes. Obrovská bitva se odehrávala o šesté místo mezi Casierem a Fontanou. Po sedmnáctém testu totiž disponoval pilot Peugeotu náskokem pouhých dvou desetin sekundy. Předposlední zkoušku opět vyhrál Magalhaes před Vouillozem a Bassem a svůj náskok na Garcíu Ojedu zvýšil na více než sedm vteřin. Fontana ve zkoušce zajel o 1,4 sekundy rychleji než Casier a poskočil o místo vpřed. Rozdíl 1,2 sekundy však sliboval do poslední zkoušky dramatický závěr.

Poslední, devatenáctý, test se nesl v duchu soubojů o třetí a šesté místo. Magalhaes nezaváhal a dalším dílčím vítězstvím potvrdil bronzovou příčku. Jeho ztráta na první místo byla v cíli o téměř deset sekund menší, než když jeho tříválcový speciál dosáhl servisu po první páteční sekci. Jako druhý dokončil poslední test Vouilloz před Fontesem. Že se vyplatí bojovat až do konce, dokázal také Casier, když díky čtvrtému času v poslední zkoušce předskočil zpět Fontanu a obsadil konečné šesté místo.

O celkovém pořadí se zdálo rozhodnuto, avšak jak je letos zvykem, přišel na řadu zelený stůl. Na souboj velmi atraktivně jedoucího Travaglii s převahou vozů Super 2000 se následně snesl stín v podobě vyloučení. Z vyjádření pořadatelů soutěže vyplývá, že komisaři odhalili nesrovnalosti v regulaci turbodmychadla. Jezdci zůstává možnost odvolání.

Výsledky Rali Vinho da Madeira tudíž zůstávají neoficiální. Obhajoba loňského vítězství se podařila Giandomenicu Bassovi, když druhého Bruna Magalhaese porazil o dvě minuty a dvacet šest sekund. Třetí Enrique García-Ojeda ztratil dalších sedmadvacet sekund. Na dalších místech se seřadili José Pedro Fontes (+ 3:39 s), Bernd Casier (+ 5:37 s), Corrado Fontana (+ 5:40 s), Simon Jean-Joseph (+ 6:03 s), Alexandre Camacho (+ 7:00 ), Nicolas Vouilloz (+ 7:01 s) a Filipe Freitas (+ 8:13 s).

V klasifikaci IRC se první osmička bodujících umístila v pořadí odpovídajícím absolutnímu. Španěl Enrique García-Ojeda se dotáhl na rozdíl jediného bodu od průběžného prvního místa, které i přes výpadek nadále hájí Ital Andrea Navarra. Třetí zůstává Francouz Nicolas Vouilloz, i když na jeho konto stejně jako u Navarry žádné body nepřibyly. Nakonec po vyloučení Travaglii mu k jednomu bodu chyběla nicotná jedna vteřina. V klasifikaci automobilek si Fiat Abarth připsal bodů patnáct, Peugeot čtrnáct a Citroën dva. Situace se tím příliš nemění, Abarth totiž Peugeotu velmi lehce odskočil na rozdíl jediného bodu.

Mezi jezdci Mistrovství Evropy triumfoval García-Ojeda před Fontanou a Jean–Josephem. Na dalších místech dojeli Vouilloz, Isik, Cavigioli a Solá. Bonusové body za pořadí v první etapě si rozebrali García-Ojeda , Jean–Joseph a Fontana. V druhé etapě potom zvítězil Nicolas Vouilloz před Fontanou a Garcíou-Ojedou. V celkovém pořadí se událo menší zemětřesení, kdy na prvním místě zůstal i přes nulu Bulhar Dimitar Iliev, ale za něj poskočil Španěl García-Ojeda a Martiničan Simon Jean–Joseph. Solowow se propadl na místo čtvrté a Travaglia až na šesté.

Nejvíce dílčích vítězství si připsali shodně Basso a Magalhaes, a to sedm. Travaglia zvítězil třikrát a Vouilloz dvakrát.

Rali Vinho da Madeira přidala k neobyčejně atraktivnímu prostředí také nespornou sportovní kvalitu, četné krásné souboje vrcholící až v samém závěru, vrtkavé počasí i značný počet odstoupených. Celkový dojem však letos již po několikáté kalí jak problémy s homologací vozů Mitsubishi Lancer, tak především vyloučení Renata Travaglii, které zavdává otázku, zda produkční vozy opravdu mohou bojovat s vozy Super 2000 i zda komisaři FIA skutečně jen svévolně terorizují týmy vybavené produkčními vozy, jak můžeme občas slyšet...

Příštím společným podnikem obou mistrovství bude v termínu 24.-26.08.2007 zlínská Barum rally, kterou by si neměl žádný fanoušek rally nechat ujít.

Další informace k Rali Vinho da Madeira naleznete ZDE

Průběžné pořadí IRC

Průběžné pořadí ME

Miroslav Fric; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist