www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 25. dubna 2024, Svátek má Marek, zítra Oto

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME+IRC 07 - Rally ELPA (ME)

Řeckou Rally ELPA ovládl Volkan Isik

9. října 2007 • 14:30

Předposledním podnikem letošního mistrovství Evropy byla právě uplynulá Elpa rally. Tato řecká soutěž se vyznačovala v dnešní době zcela výjimečným složením, kdy se jedna etapa jela na asfaltu a druhá na šotolině. Toto složení bývalo v minulosti běžné, ovšem dnes, kdy auta mají na každý povrch i zcela jiné podvozky již není vídané a mezi týmy ani vítané.

Do soutěže se přihlásilo padesát šest posádek, z toho devět registrovaných do mistrovství Evropy. Z nich ještě před soutěží odpadl polský jezdec Tomasz Czopik. Jako jediní dva využili vozy Super 2000, konkrétně Fiaty Punto Turek Volkan Isik a Polák Michal Solowow. Tradičně s továrním Citroënem S1600 se představil Martiničan Simon Jean-Joseph. Většina jezdců však tentokrát zvolila osvědčené Mitsubishi Lancery deváté evoluce. Patřili mezi ně Bulhaři Dimitar Iliev a Krum Donchev, Ital Renato Travaglia či Chorvat Juraj Šebalj. Posledním účastníkem mistrovství Evropy byl Fiestou třídy N3 tradičně vyzbrojený maďarský závodník Daniel Fischer. Z domácích jezdců určitě neměli malé ambice Aris Vovos, Leonidas Kyrkos (oba Mitsubishi Lancer evo 9) nebo Panayiotis Hatzitsopanis (Subaru Impreza N12). Na startu byl s Lancerem deváté evoluce připraven také Milan Chvojka.

První etapa měla na programu sedm zkoušek, z nichž ta první se jela již v pátek v noci. Byla jí jen necelých šest kilometrů dlouhá speciálka Porto Carras. Do soutěže zde nejlépe vykročili shodným časem Jean-Joseph a Isik a naznačili, kdo bude udávat tón soutěže. Třetí dojel domácí Vovos s odstupem necelých tří vteřin.

Druhý den se začalo opravdu závodit. Jezdce čekaly tři zkoušky o délce šestnácti, dvaceti osmi a osmi kilometrů, z nichž každá se jela dvakrát. Vítězství v první sekci si rozdělili Isik a Vovos, když prvně jmenovaný vyhrál zkoušky dvě a soutěž také vedl. Nicméně s Isikem jel stále v závěsu v řádu desetin Jean-Joseph a po první sekci na něj ztrácel jen nicotných šest desetin. Třetí byl s odstupem třinácti sekund Travaglia.

Druhá sekce začala opět vítězstvím Isika. Jean-Joseph však kontroval na další zkoušce. Oba dva však jeli v podstatě shodné časy, a tak vítězství byla spíše symbolická. Třetí nejkratší zkoušku vyhrál stejně jako v prvním průjezdu Vovos. Po první etapě tedy vedl o zanedbatelné dvě desetinky Volkan Isik před Simonem Jean-Josephem. Tyto dvě desetiny však znamenaly i rozdíl jednoho bonusového bodu za pořadí v první etapě v hodnocení mistrovství Evropy. Bod třetí vybojoval Renato Travaglia, který na čelo ztrácel přes třiadvacet vteřin. Jak uvidíme později, tento bod nakonec ale připadl v cíli až šestému Solowowi...

Po první etapě byl po protestu Citroënu vyloučen Dimitar Iliev za nepovolenou činnost v tankovací zóně. Jezdec se proti rozhodnutí odvolal a v soutěži pokračoval. O celé události jsme Vás informovali samostatným článkem. Nicméně na druhé zkoušce druhého dne ho vyřadila definitivně porucha diferenciálu a Iliev tak přišel o velmi cenné body, které mu na čele mistrovství Evropy budou určitě velmi chybět.

Druhou etapu tvořilo opět šest zkoušek na celkem třech úsecích. Ty byly tentokrát podstatně delší, a to dvacet devět, dvacet jedna a dvacet čtyři kilometrů. Hned na první zkoušce přišel Isik o vedení, které přepustil Travagliovi a Jean-Joseph limitován pohonem jen přední nápravy opustil i stupně vítězů. V testu zvítězil Vovos. Hned na dalším se však po problémech s diferenciálem se soutěží rozloučil. Následující zkoušku vyhrál s obrovským odstupem od zbytku pole Isik, když druhému Travagliovi nadělil téměř půl minuty a vrátil se do čela! Na další zkoušce sice Travaglia kontroval, ale stáhl jen šest vteřin. Před poslední sekcí tak bylo pořadí následující. Isik disponoval náskokem osmnácti vteřin na Travagliu a ten více než minutou na Jean-Josepha, který statečně vzdoroval čtyřkolkám a po problémech Vovovse se navrátil na stupně vítězů. Za svými zády měl ale se zhruba půlminutovým odstupem Doncheva.

Poslední sekce začala opět náporem Travaglii, když umazal dalších šest vteřin z náskoku Isika. Na následující vložce však Isik stejně jako v prvním průjezdu ujel všem o pomyslný parník. Travagliovi zde nadělil třiapadesát vteřin a bylo rozhodnuto. Tato zkouška evidentně svědčila vozům S2000, neboť jako druhý ji s odstupem devatenácti vteřin dokončil jinak nevýrazný Solowow. Na třetí ísto před Jean-Josepha se dostal Donchev avšak deset vteřin náskoku a třiadvacet ostrých kilometrů slibovalo ještě drama do poslední zkoušky. Donchev zde ztratil na třetího Jean-Josepha téměř minutu a propadl se zpět na čtvrté místo. Zkoušku vyhrál opět Isik před Solowowem.

Konečné pořadí ovládl Volkan Isik s náskokem jedné a půl minuty na Renata Travagliu a tří a půl minuty na Simona Jean-Josepha. Na dalších místech skončili Michal Solowow a Krum Donchev. Na jedenáctém místě se ztrátou necelých šestnácti minut dokončili soutěž manželé Chvojkovi.

Po soutěži, bohužel, došlo k dalšímu vyloučení. Z důvodu uchycení zadního diferenciálu v rozporu s homologací byl vyloučen Renato Travaglia, jenž tentokrát startoval s Mitsubishi italského týmu RallyART Technology. Jezdec se proti rozhodnutí odvolal. Všichni jezdci za Travagliou se tedy posunuli pořadím o místo výše.

Pro mistrovství Evropy tento na vyloučení bohatý závod přinesl značné změny v celkovém pořadí. Stále vedoucí García-Ojeda již nemá možnost dosáhnout požadovaných šesti startů a tedy nemůže do boje o titul zasáhnout. Nejlépe má k titulu v tuto dobu nakročeno Simon Jean-Joseph se čtyřiceti devíti body. S odstupem čtyř bodů poskočil na druhé místo Volkan Isik a o další dva body méně má i přes další nulu na kontě Dimitar Iliev. O další dva méně má Solowow a rovných čtyřicet bodů má Vouilloz, pro něhož však platí to samé jako pro Garcíu-Ojedu. Travaglia dalším vyloučením propadl pořadím a s třiceti pěti body je sedmý. Na letošní sezónu bude chtít jistě rychle zapomenout. O mistru Evropy rozhodne v termínu 19. – 21. října francouzská rally Antibes.

Rally ELPA
1.Volkan Isik-Kaan ÖzsenlerTRFiat Punto S2000N43:04:42.2
2.Simon Jean-Joseph-Jack BoyereFCitroën C2 S1600A6+3:33.8
3.Michal Solowow-Maciej BaranPLFiat Punto S2000N4+3:51.2
4.Krum Donchev-Stoiko ValchevBGMitsubishi Lancer Evo IXN4+4:16.5
5.Grigoris Nioras-Anastassios GoussetisGRSubaru Impreza STIN4+8:17.1
6.Pandelis Topsis-Konstantinos TsotsosGRMitsubishi Lancer Evo VIIIN4+9:22.6
7.Mano Stefanis-Konstantinos StefanisGRMitsubishi Lancer Evo VIIIN4+12:15.6
8.Leonidas Kyrkos-George PolyzoisGRMitsubishi Lancer Evo IXN4+13:22.5
9.Dimitris Nassoulas-Mihalis PatrikoussisGRMitsubishi Lancer Evo IXN4+14:23.6
10.Milan Chvojka-Hana ChvojkováCZMitsubishi Lancer Evo IXN4+15:51.6

Další informace k Rally ELPA naleznete ZDE.

Průběžné pořadí ME

Miroslav Fric ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
09.10.2007 15:50
Pluto - moderátor
Jen pro zajímavost výsledky druhé etapy ME: Isik 2:00:43,2; Solowow 2:03:37,9; Donchev 2:03:38,7; Jj 2:04:16,8
toplist